Kuulkaapa talousviisaat.
Mitä ajattelette seuraavasta:
Asioin tänään isossa pääkaupunkiseudun puutarhamyymälässä.
Hinnat olivat mitenkuten näkyvissä- aika kallis paikka.
Taimet ihan ok, mutta kuitin käteen saatuani äimistelen että laskuttavat lisän lisänlisää.
Siis itse summa joka tulee kasveista ja tarvikkeista sekä kausikasveista on X , summaan on lätkittyy2 x ALV 24 ja ALV 14 % toinen joka sisältyy hintaan, ja toinen joka ei sisälly ?!?
Kuluttaja.fi kertoo, että hinta on ilmoitettava selkeästi ja että kuluttajalle on ilmoitettava vähittäismyynnissä ALV.n sisältävä hinta.
Lisäksi pyydettiin jotain hiivatin purkkipanttia, eli sen paakun ympärillä olevan kierrätysmuovisen kertakäyttöruukun palauttamiseksi ruinattiin 6 €, jonka summan yrittäjä kuitenkin vähentää kuluna verotuksessaan.
En maksanut mokomaa, ja paakku kiskottiin irti varresta kiinni pitäen, tungettiin lotimärkä, risa paakku mustaan jätesäkkiin kiukkuisen ilmeen säestämänä.
Eivät saaneet paakkua ensin irti, joten yritin sanoa, että ottakaa nyt joku työkalu ja irrottakaa paakku ensin ruukusta. Sen sijaan että olisivat miettineet, kinasivat, missä ja miten paakku tulisi purkaa ( ! ), ulkona vaiko sisällä.
Olinko sitten ainoa rahoistani kiinni pitävä, mutta kovin ainutlaatuiselta tapahtuma tuntui, sellaisen määrän ähellystä ja myrtyneitä ilmeitä ruukun irrotus herutti työntekijöissä.
Kaiken päälle päätteeksi olisivat ottaneet irtomullan omaan talteen, mullan jonka olin jo maksanut ja joka tippui risasta paakusta. Mietin hyvän tovin, jätänkö koko puskan, mutta kun haaveissa ollut rungollinen herukka on niitä kasveja joita ei noin vain saa mistä vain - oli vain kaksi jäljellä. Korttimaksun peruminenkin melko mutkikasta, joten risapaakku unelmakasvi lähti mukaan.
Kun kassan hujoppi kysyi multa että mikä on kasvin nimi, niin tuntui kyllä tosi tökeröltä vaikka tajuan että jokainen aloittaa joskus aivan alusta.. mutta asiantuntijuus pitäisi olla kassakoneen pohjoispuolella.. enhän apteekissakaan törmää tilanteeseen, että apteekkari kysyy multa, että mikähän tämä lääke mahtaa olla , jota sinulta laskutan..
ihmettelin hintaa kyllä, päässä laskien kun summa tuntui kovin suurelta.
Kotona , monen laskun ja pähkäilyn jälkeen on summaan lisätty yhteensä 21.70 " sis alv ja alv.. ota näistä selvää.
Onko kellään hajua, mikä tuo käytäntö on ? Oletteko kuulleet aiemmin ruukkupantista, ja moniko lähtee palauttamaan ruukkua parin sadan kilsan päästä, enhän ostanut kasvia Aalto-vaasissa vaan ihan tavallisessa mustassa taimipurkissa..
Hämmentävä kokemus.
Olen pitänyt tähän asti Pirkkolan M..vaisen touhua fiksuna, mutta pitämiset loppui tänään mun kohdalta tähän.
Plääh ! .(
Alkuperäinen kirjoittaja: Kilpukka