Taimipolte, home ym. kylvöksissä

Ei se pakkanen kyllä tapa oikeastaan mitään bakteereja eikä viruksia - elämä olisikin helppoa jos niin olisi.

Itse en viitsi koskaan pestä taimipotteja, mutta taimipoltetta minulla on hyvin harvoin. Ennemminkin tietyt kasvit ovat sille alttiita? Ja jos vielä kastelee liikaa ja lämpötila on väärä?

taimipolte ja home ovat sieniä. niille ei pakkanen ole mieleen.

bakteereista ja viruksista eroon ei taida päästä kuin kaiken tautisen perinpohjaisella hävittämisellä…

Yleisesti tarkoitin taudinaiheuttajien itiöitä - eivätkö kaikkien lepoasteet säily pakkasessa jossain määrin? Hyvä joka tapauksessa, jos pakastamisella voi välttää taimipoltteen.

Uskaltaako mullan käyttää uudelleen jossa on ollut taimi jonka taimipolte on kukistanut? Vai onko viisaampi heittää pois? Tagetesille ja Atamonille muuten peukut…kaikki taimet jotka saivat vinkin jälkeen Atamonia niskaansa voivat napakasti!!! :))

Taimipoltemultaa voi käyttää huoletta isommille kasveille, vaikka kesäkukkaistutuksiin.

Kiitos Kaisaliisa…laitan mullan siis talteen jotta voin hyötykäyttää :slight_smile:

Olisiko kenelläkään kuvia taimipoltteen runtelemasta taimesta ja/tai kanelihomeesta mullan pinnalla? Minä en tiedä, mikä noihin mun lähes kaikkiin taimiin iski sirkkalehtien tulon jälkeen? Multana käytin plantsun taimi-kaktusmultaa ja yritin niitä vaalia parhaan taitoni mukaan. Pidin kosteana ja niin valoisassa, kuin mahdollista. Saattaa olla, että ehkä välillä pääsivät kuivahtamaan tai sitten kastelin liiankin paljon, en tiedä… Joka tapauksessa, siemenet itivät hienosti, mutta sirkkojen jälkeen kasvu pysähtyi ihan kaikilla (siinä pisteessä ovat nyt myös kelloköynnöksen taimetkin). Sen jälkeen taimet alkoivat vain “kuivua”, vaikka kuinka kastelin ja lopulta ne kuihtuivat olemattomiin.

Ehkä olet kastellut liikaa. Taimipolte tappaa harvoin kaikkia taimia, koska kaikki lajit eivät ole sille herkkiä. Liikakastelun vaivaamat taimet kuihtuvat hiljalleen, koska juuristo ei saa happea. Liikakastelua voi olla vaikea erottaa muista ongelmista.
Monet taimet jurottavat ensin sirkkalehtivaiheessa, kun kasvattavat juuria. Silloin pitää vain odottaa kärsivällisesti. Mullan pitää antaa kuivahtaa välillä vaaleamman näköiseksi.
Taitolaji, jota minäkään en vielä hallitse.

Kanelihome ei tapa taimia.

Pari lajia kuollut miulta harsosääsken toukkien takia. Tänä keväänä niitä on joka multapussissa minkä olen ostanut. Olen kuivattanut ja käyttänyt perunasyöttiä ja karkuun yrittäneet lusikoinut pois.

Sitä hometta tulee välillä mullan pintaan kun se pinta alkaa kuivumaan. Ei se minusta ole mitenkään vaarallista.

Olen samaa mieltä että liika kastelu tai liian vähäinen kastelu tappaa kasvit. Pikkuiset taimet saa myös tapettua kun jättää ne aurinkoon. Sen multa kuumenee niille liiaksi.

Itse aika harvoin onnistun taimen tappamaan, mutta yleisin syy minulla on se että olen jättänyt ne kovaan aurinkoon, multa kuumentuu ja kuivahtaa.

Itse en oikein osaa neuvoa miten taimi kasvatatetaan.

Mutta minusta tärkeä on se että multa ei ole liian tiivistä. Niiden pitää saada ilmaa ja juurien pitää antaa kasvaa rauhassa. Itse tarkastelen kosteutta siten että nostan sen taimi purkin kädellä ilmaan ja arvioin onko se painava vai kevyt. Jos se painaa aika paljon niin se on märkä ja jos se on tosi kevyt niin se on kuiva.

Jos samassa altakastelu "altaassa" on useita taimia niin kannattaa huomata että ne jotka kasvaa parhaiten syö myös eniten vettä. Josta johtuen joku huonosti kasvava voi olla märkä silloin kun hyvin kasvava on kuiva. Joten kannattaa nostaa märät pois kuivien kastelun ajaksi.

Kaiken kaikkiaa pitää välttää liian märkä ja liian kuiva tilanteita. Pitää kastella hyvin hillitysti.

Ai niin meinasi unohtua että pientä multamäärä on vaikeampi kastella kuin isompaa. Eli pienestä se kasvi syö kosteuden nopesti eli tempo on nopeampi pienissä astioissa.

Tallukka, kuvia taimipoltteesta ja kanelihomeesta löytyy googlamalla. Taimipolte tappaa hentoisen sisätaimen nopeasti. Varren tyvessä näkyy pieni ohentuma ja sitten se onkin jo menoa. Hyvin pienillä taimilla ohentumaa on vaikea huomata, ne vain kupsahtavat pois. Atamon tehoaa minunkin mielestäni poltteeseen.

Liika kastelu on aina huonosta ja taimille toimii parhaiten altakastelu ja päältä suihkuttelu. Ja silti välillä tulee tappioita. Mikä lienee vain hyväksi, koska useinmiten taimia tulee aivan liikaa :slight_smile:

Jos sitä multaa ei tarvii kovin paljoo, niin uuniin tai mikroon , se kuumuus tappaa ainankin suurimman osan itiöistä/pööppöistä. Ja  niille hygieniä kammoisilleenlightened suosittelen että hakevat kierrätyksestä erillisen vanhanmikron tuohon tarkoitukseen,joita sieltä löytyy 10-15 € vanhoja isokokoisiakin, on joskus myynnissä.

Jos on ylimäärästä tilaa missä säilöö sit tommosta rohjaketta?

Taimipoltteen tunnistaa hyvin siitä, että varsi nahistuu alaosasta. Se näyttää ohutvartisilla taimilla ihan kuivumiselta. Tarkkaa kun katsoo, niin eka näkyy semmonen tumma läntti varressa. Sitten koko kasvin varsi menee tummaksi/rihmamaisen näköiseksi. Osa alkaa kaatuilla jo ennen tummumista. Krasseilla en ole nähnyt ikinä mitään tummaa. Ne vain on menny varresta läjään, poikki ja muutenkin jotenkin kalvakoita. Tuon voi saaha likaisista purkeista, mullasta tai siemenistä. Mulla iski onneksi tänä vuonna vain yhteen purnukkaan taimipolte, ja niistäkin n. 30% jäi henkiin. Tällä kertaa vika taisi olla itse siemenissä.

Ettei sulla Tallukka ole ollut liian märkä multa, ja se ois sitten tappanu taimet tai se ois edesauttanu sientä? Kanelihome tulee vain liian märkään multaan. Sekin viittais taimipoltteelle otollisiin oloihin. Jos hiekalla kattaa purkin, niin se auttaa hyvin kanelihomeen ehkäisyyn. Ja kokemuksen syvällä rintaäänellä en suosittele Euromulta turvekökköä sisäkasvatukseen... Ikinä. Vuosi sitten kävi semmonen kanelihomepölinä taimihuoneessa, että kissallakin aivastutti. Kiitos euromullan. Tosi harmi tuommonen joukkokuolema. laugh Mutta vielä kerkeää nopeita kasvattaa. Uutta putkeen vaan, niin ei jää kakan maku suuhun koko hommasta! devil 

Kyl se rohjake mahtuu monille,autotallin tms kylmävaraston nurkkaan. Ja on niit muitakii mahdollisuuksia kuumentaa. Peltiämpäri, peltinen kurkkupönttö. En ole kokeillut mutta jos tuollaisen laittas sähköhellan päälle tai puuhellan, metalli lämpenee kivasti. Kattilakii sopii hyvin, jos kellä niitä on ylimääräisinä.

Tuleekohan tämä nyt hyvään ketjuun.. Eli kysymys.

Olen kasvattanut siemenestä amppelitomaattia ja -paprikaa, ja koulinut ne sitten käytettyihin maitopurkkeihin joiden pohjaan tein reikiä. Purkit pesin tietysti hyvin ja kuumalla vedellä.

Ensin koulin tomaatit (paprikat on niiiiiin paljon hitaampia..). Yhteen tai kahteen tuli pinnalle hometta. Samalla täytin pari ylimääräistä maitopurkin pohjaa mullalla ja laitoin odottamaan paprikoita samaan aluslaatikkoon tomaattien kanssa. Olen kastellut tomaatteja välillä päältä ja pääosin alta, tyhjiä purkkeja en ole kastellut, mutta tietysti ne kastuvat aina altapäin muita kastellessa..

Kun pääsin paprikoiden kanssa koulimisvaiheeseen, huomasin, että yhdessä paprikaa odottavassa purkissa kasvoi sieniä. Minua alkoi etomaan hyvin vahvasti ja nakkasin purkin kaaressa roskikseen. Nyt sitten huomasin, että yhden tomaatin juurella on samaisia sieniä. Paljon. Molemmat sieniesiintymät ovat kasvaneet eri aluslaatikoissa ja eri puolilla huushollia. Muissa purkeissa ei ainakaan vielä ole näkyny sieniä. Olen kyllä yrittäny aina sormin kokeilla mullan pintaa ettei ole liian märkää. Multa on biolanin kylvö- ja taimimultaa.

Eli se kysymys: mitä ihmettä ja onko haittaa ja mitä teen?

kuva

Minulla kasvoi viime vuonna tuota samaa sientä ja sen jälkeen en ostanut enää samannimistä multaa ja tädää - ongelma loppui siihen, joten jäljet johtavat sylttytehtaalle. Ota lusikka ja kuori pintakerros sienineen pois, äläkä kastele liikaa. Kyllä se siitä smiley.

Hmmm, nuo kanelihome ja maljasienet eivät ole taimille vaarallisia. Sienirihmastot saattavat jopa parantaa kasvien ravinnonsaantia (mykoritsat). Mulla on ollut kumpaakin silloin tällöin eivätkä ole vaikuttaneet taimien elinvoimaisuuteen ( verrattuna vieressä kasvaviin joiden purkeissa ei ole ollut noita).

Mullan desinfiointi on kaksipiippuinen juttu sillä mullan pieneliöstö on noin yleisesti hyväksi taimille ja kuumentaessa kaikki kuolee ja mullan mururakennekin muuttuu kun ne bakteerien biofilmit tuhoutuvat.

No mutta entäs levä? Tai siis jotain vihreää ilmestyy perliittiin ja punaiseen kissanhiekkaan, ja kun sitä tulee, siemenet eivät idä eivätkä pistokkaat tee juuria. Tuleekohan se perliitin mukana vai onko sitä kasvaariossa… Onko kokemuksia / ideoita miten siitä pääsisi? Täytynee kokeilla tuota atamonia, jos auttaisi siihenkin, onhan levä elollinen olento.