Ja taimipoltteesta vielä: (oon tän ennenkin tänne johonkin varmaan kertonu) Jos ette pelkää “lisäaineita”, kastelkaa multa Atamonvedellä. Atamoni on hillojen ja mehujen jne. säilöntäaine. Sitä saa ihan tavis ruokakaupoista jauheena ja liuoksena.
Muistaakseni määrä oli jauheena veitsenkärjellinen litraan kasteluvettä ja 1/4 tl nesteenä annosteltuna.
Se ei vahingoita kasvavaa tainta, mutta tappaa sienet ( = taimipolte) maasta/mullasta. Siitä ei sen kumempaa vahinkoa ole syötäville kasveille, siitä ei jää mainittavia jäänteitä ja kasvit/sato ovat turvallisia käyttää. Homma pitää vaan tehdä enenkuin pikkutaimi tuupertuu.
Jos haluaa olla oikein lisäaineeton ja taimipoltteeton, pitää nähdä vaivaa. Yksi konsti on vermikuliitti ja hiekka, tottakai, oikein hyvä konsti. Jos ei onnistu niitä kuitenkaan jostain syystä just hätiin saamaan, niin mullan voi desinfioida ns. steriiliksi taimimullaksi ihan sähköuunissa. Reunalliselle pellille vaan mullat, uuni valmiiksi 200 astetta ja 30 minuuttia. Siihen hyvin jäähdytettyyn ja uudelleen kasteltuun multaan sitten kylvö tai koulinta.
Taimipolte voi olla jo siemenessä, eli ei se aina oma syy ole
Miten puhdistatte potit, vai ostatteko aina uudet? Itse olen pessyt käsin muoviset potit (täysin tietoisena siitä, ettei ne varsinaisesti siitä puhdistu homeista yms). Voisikohan niitä lykätä tiskikoneeseen, onko kukaan kokeillut? Vai sulavatko ihan möykyiksi? Miten sanomalehtipotit, sellaiset puupalikalla puristetut, kestävätkö koko kevään? En millään haluaisi (ekologisin perustein) ostaa uusia potteja joka vuosi, oli ne sitten pellettejä tai muovia tai maatuvia, mutta mikä olisi sen jälkeen fiksuin ja puhtain ratkaisu, notta välttyisi homeelta ja taimipoltteelta? Uunissakaan en millään haluaisi multia desinfioida (olenpa nyt hankala…). Muutenkin kasvatuksessani koitan välttää lisävalojen ja -lämmitysten käyttämistä, lannoitteena luonnon peetä jne jne (en ole mikään hörhö, mutta koitan kiskoa oman korteni kekoon ilmaston puolesta).
taimipoltteelta olen välttynyt niukalla kastelulla ja riittävällä valotuksella/lämmöllä. Siis ei alle +15
Muutama vuosi sitten selätin Keijunmekkoja kiusanneen taimipoltteen tökkäämällä henkihieverissä olleet langanohuet pikkupikku taimet tulitikun avulla syvemmälle kylvömultaan niin, että vain sirkkalehdet jäivät näkyviin. Kaikki jäivät eloon. Kannattaa kokeilla.
Nuo samat koviakokeneet keijunmekot ovat edelleen elossa.
Olen huomannut, että keijunmekot on yllättävän helppo talvettaa amppelleissa sisätiloissa. Talvinen vähäinen valon määrä ei tunnu niitä haittaavan.
Tagetes - kiitti Atamon-vinkistä. Taidanpa kokeilla sitä, jospa Atamon tepsisi myös tuohon Kekkilä-taimimullan kanelihome ongelmaan ja juuri tänään havaitsemaani samaisen Kekkilä taimimullan maljasieniongelmaan. Sellasia pikkasia rusehtavia sienikuppeja on nyt ilmaantunut yhden jos toisenkin siemenpotin pinnalle…
Käytän paljon saviruukkuja -kylvän nykyisin isot siemenet niihin koska mullan kosteus on tasaisempaa eikä siemenet mätäne niin helposti lotraavasta kastelusta huolimatta. Pääpiirteittäin kaikki huonekasvitkin ovat saviruukuissa, koska ne voi desinfioida keittämällä… ruukut siis
Saviruukkujen pintaan tulee ajankanssa hometta mutta mullan pinta on puhdas -kun taas muoviruukuissa sitä hometta tulee mullan pinnalle. Minusta on helpompaa mullanvaihdon yhteydessä keittää ruukku kun kokoajan olla imuroimassa pintamultia homeineen. Noh… meillähän on kosteusvauriosta johtuen hometta vähän enemmän ilmassa kuin normisti.
ruukkujen puhdistamiseen tuntuu hyvin riittävän pelkkä vesipesu heti käytön jälkeen ja säilyttäminen pakkasen armoilla.
lasittamattomien saviruukkujen pinnalla voi olla homettakin mutta useimmiten niihin kertyy suoloja. sen vähentämiseen taas auttaa, kun ruukut liottaa vedessä hyvin ennen käyttöönottoa. uudet ruukut ehdottomasti mutta tyhjinä välillä olleetkin ennen uutta käyttöä.
edit - havina ja emo juuri kertoivat tekevänsä saman kuin itse olen tehnyt "aina": kylvetyt siemenet peitellään hienolla hiekalla (nekin, joita ohjeen mukaan ei saisi peitellä mutta ihan vaan ohuen ohuesti) sillä tavoin olen säästynyt taimipoltteelta. kuvissa vaan olen nähnyt kuinka pikkutaimille voikaan käydä.
Minulla tuo taimikasvatus on niin pienimuotoista, että kun vähin erin kylvelen pitkin kevättä, pesen aina sitä mukaa potit kuumalla vedellä ja tiskiaineella ja kun nyt tässä vuosien saatossa nuo mustat muovipurkit alkavat olla aikansa eläneitä, kierrätän sitten jugurtti/viili/rahka ym. purkit siihen tarkoitukseen, ns. tehokierrätystä siis
Mä oon käyttänyt vanhoja taimiruukkuja ihan sen kummemmin puhdistamatta, eikä mainittavammin oo ollu taimipoltetta. Säilytän ne ruukut liiterissä, joten pakkanen putsaa kait aika tehokkaasti ne. Viime vuonna ekan kerran ihan pesin niitä ruukkuja. Yleensä vaan kopistelen ne vanhat mullat pois kun on kuivuneet ja sitten uudelleen käyttöön. Luulen, että tuo liikakastelu on suurempi haitta taimille.
Mullaki tosiaan ylähyllyn taimipoteissa kanelihometta, vaikka kastelen alta. Taitaa olla joku kekkilän multa. Taidan kokeilla suihkepulloon atamon-seosta, ja suihkutan sen mullan pinnan. Riittäisköhän?
Minullakin pöteissä on noita ruskeita pieni maljamaisia sieniä, KÄÄK- hiukan ruiskutin pintaan atamon-vettä, kiitos neuvosta.
liikaa vettä! Kasvi saa mieluummin nuutua kuin hukkua!
Joo, nyt mä en anna ollenkaan kastelukannulla vettä vaan ruiskutan ja pikkutaimille hyvin hiljaa, vähis on nyt supertarkailussa kaikissa puuhissaan, vaikka aika onkin kortilla - hauskaa tää vielä on, vaikka saakin olla kieli keskellä suuta ja aistit valppaana.
…tuossa hiljaa huiskuttamisessa voi sitten olla vaarana, että vain pintamulta kastuu ja juuret pysyttelevät siinä kosteassa. yksi vähänkin liian pitkä suihkutusväli aurinkopäivänä ja…
altapäin kastelu on huolettomampaa. juuret joutuvat kasvamaan syvälle löytääkseen kosteutta.
Juuret kehittyisivät oikein jos olisi alta kastelu ja ensin pienemmässä potissa ja juurten kasvaessa siirto isompaan.
Altahan mie oon kastellu, ja siks ihmettelenki tuota kanelihometta.
Taimipoltetta ei ole ollut riesana, vaikka julmettu määrä näitä taimia on kasvatuksessa. Kaikki vanhat purkit kyllä pesin fairyvedellä ja sienellä hinkaten… hirveä homma - jonka aion tänävuonna tehdä loppukesästä ulkona (vähemmän sotkua). Ihana puoli pesemisessä on se, että sisällä saa kylvöhommat tehdä puhtaisiin purkkeihin
Kanelihome on ollut Kekkilän kylvömullan riesana jo vuosia.
Purkit ja purnukat ovat kasvihuoneessa, talvella siis pakkanen tappaa pöpöt. Tietysti työn takana sitten kylvöaikana hakea, kun joutuu lumihankeen kaivamaan kulkutien… Sisällä vain huuhtelen lämpimällä vedellä. Käytän kylvö/kaktusmultaa, taitaa olla Biolanin. Tänään tein tomskujen uusinta- ja lisäkylvöjä.