Monella varmaan on luonnonalueita joille istutetaan puita ja pensaita. Runsaassa aluskasvillisuudessa ne helposti tukahtuvat ja suuri on vaara että viimeistään siimaleikkuri katkaisee elämän langan. Tein vanhojen keittiökaappien taustalevyistä käteviä suojia jotka laajenevat itsestään puun/pensaan kasvaessa. Paremmin maisemaan sopivia tein kattohuovan paloista. Kuvat kertoo systeemin.
No tuohan on jämerä systeemi. Mulla on hehtaaritolkulla joutomaata, haave arboretumista, ja taimiakin on ollut vuosikausia odottamassa purkeissa, mutta kun ei arvaa istuttaa vanhoille pelloille mitään - menevät hukkaan. Levy suojannee myös raskaimmilta syyssateilta, jolloin taimet talvehtis vähän kuivemmassa? Mikä on ilman muuta etu niille.
Toi on hyvä systeemi, ite käytän tohon tarkotukseen märkiä sanomalehtiä ja pahvia, mitkä katetaan jollain, mutta ne tarvii uusia vähintään jokatoinen vuosi, kun vahvat rikat valtaa, mutta nekin auttaa tosi hyvin, ihan pihanurmellakin, mikä meillä tarkottaa juolaa ja vuohenputkea ja voikukkaa:/
Kas kun just eilen istutin pensasmustikoita pihanperärämeikköön, joka ei näy pihaan, mutta sitäkin paremmin viereisen kerrostaloalueen ikkunoihin. Mies kielsi levittelemästä sinne sanomalehtiä (kuulemma kamalan näköisiä), mutta kun kysyin, että no mitä sitten, kaivoi hän romuvarastostaan rullan pojan huoneen lattialta poistettua muovimattoa. Leikkasin sen just 0hranan malliin, kun ajattelin, että pitää saada pois tarvittaessa. Vähän mietin, tuleeko ongelmaa siitä, ettei sadevesi pääse juurelle, mutta päätin, että on helpompi käydä kaatamassa puskalle ämpärillinen vettä pitkillä poudilla, kuin yrittää kitkemällä suojata pensaat vuoheputken ja nokkosen valtausyrityksiltä. En peittänyt millään, kun tummansinertävä väri hävisi aika hyvin viidakkoon. No, tulevaisuus näyttää, oliko hyvä ajatus, mutta mukavaa, että heti tuli vertaistukea!
Ainahan kun maasta nostaa jotain siinä pitkään ollutta esinettä, vaikka saavia, maa on alta kosteahkoa, usein lieroja sun muita pitää siellä majaa.Olen suunnitellut paperimassasta vaikka pesuvadin pohjalle valettavaa paksua levyä, johon sitten keskelle reikä,mistä taimi siis kasvais, ja se levy sitten hiljalleen maatuis, sentapaisia taimisuojia on kai myynnissäkin jossain, mutta suunnitteluasteelle on jäänyt.
Tuo Bumblen paperimassajuttu sai taas aivosolut hyrräämään, kun aina pitää olla keksimässä jotain. Istutan tavallisesti sellaiset pikkukasvit, joiden haluan ehdottomasti säilyvän villipihani heinikon hyökkäyksiltä ja päälle kaatuvilta isoilta perennoilta, pohjattomaan ämpäriin tai pesuvatiin. Eilenkin istutin jalomaaraimen taimet mustikoitten eteen betoniämpäriin, josta olin kalunnut pohjan pois ja jätin sen vielä vähän koholleen. Mutta vati tai ämpäri pitää kaivella pois kun/jos viljelmä alkaa levitä. Paperimassasta tehty suojus saattaiskin olla parempi, lahoaisi itsekseen. Mutta senkin ympäristö pitäis varmaan peittää, jollei se ole hyvin hoidetulla alueella, vuohenputki ja juolavehnä ovat tosi hyviä tunkemaan läpi mistä vain. Olenkin kaipaillut sellaista "vahakangasta" jota saisi ostaa metritavarana ja joka oli materiaaliltaan joustavaa ja aika painavaa, vähän kuin auton matot, mutta ohuempaa (vanhat auton matot on muuten oivia tilapäisinä rikkojen tukahduttajina), Jos sellaista materiaalia olisi hyvän tummanvihreän värisenä, ei se juuri heinikosta erottuisi.
eikös Ohranan mainitsema kattohuopa täyttäisi aika hyvin nuo Aramintan esittämät ominaisuudet? Ja kumimattoa varmaan saisi jostain metritavarana. Teollisuus-Etolasta olen Turussa ostanut kapeaa kumimattonauhaa, luulisi olevan leveämpääkin saatavana( heidän tarvikelistassa ainakin näyttää olevan sana kumilevy, mahtaisiko olla tarkoittamaani)
Siis onks se taimitassu metritavaraa? Miten leveetä?
Vanhoja räsymattoja oon yrittänyt levitellä puskien alle, mutta ovat kuulemma kamalan näköisiä. Yhden seinustan kesämaalla kummiskin siivosin peittämällä sen vanhalla kokolattiamatolla kahdeksi vuodeksi. Mutta oon ruvennut kaipaamaan sellaista vähän siistimpää katetta, jonka voisi helposti leikata sopivaan muotoon ja joka muotoutuisi maan pinnan mukaan. Kattohuovan jämiäkin oon käyttänyt, mutta pitäis olla vihreää, sitäpaitsi vähän liian jäykkää ja vaikeaa leikata.
Joo, muttakun mulla on ollut vain punaisia kattohuovan jämiä, enkä koko rullaa viitsis ostaa. Ja mullakin on vähän tuota kierrättämisvikaa, mies osaa jo jotain purkaessan varoittaa: ja näitä et sitten levittele pihaan… Täytyy kummiskin tsekata Etolan tarjonta, mutta nekin on sitten rahdattava Hesasta. Hyviä ideoita on kummiskin tullut, kiitos keskustelijoille.