Istutukset aloitettu. Illakko (kiitos Ylvalii) ja päivänhattu (kiitos Henni) on jo paikoillaan ja kasteltu. Sadepäivä tulossa joten loistava istutushetki.
Yksivuotinen maustekasvi. Tiiviimpi ja paremmin haarautuva kuin perusbasilika. Noin 20 cm korkea, kasvaa pallomaisena. Latvominen tuuheuttaa kasvia. Aromaattinen, maku hieman perusbasilikaa voimakkaampi. Aurinkoinen kasvupaikka. Basilika on hyvin kylmänarka. Älä päästä kasvia kuivumaan. Käyttö: Kerää lehtiä vähitellen ja nauti tuoreena tai pakastettuna, menettää osan aromistaan kuivattaessa.
CHILI “Fire and Ice”
Koristeellinen, kypsyessään monivärinen mieto chililajike.Kypsä podi on punainen. Podit (6-8 cm) kasvavat ylöspäin. Korkeus n. 25 cm. Ihanteellinen ruukkukasvatukseen. Koriste- ja keittiökäyttöön.
Muistelen et alppikärhö. Mulla on sen nimilappu tuolla ulkovarastossa, käyn huomenna tsekkaamassa jos maltat oottaa siihen ? Joku meillä eilen käynyt ehkä myös tietäis ?
Hei kaikki, nyt päätin tehä sellasen jutun et kun kerroin täällä taimivaihdossa siitä et pientä on nyt verrattuna siihen millanen kasvimaa mulla ennen oli, ja myös myös juttua entisistä taimivaihdoista. Päätin nyt näyttää teille ja palata sen takia hetkeksi vuoteen 2014 jolloin taimivaihto pidettiin entisessä kodissani Elimäellä. Jos puhutaan lapasesta lähdöstä niin siellä mun kasvimaalla ehkä mopo keuli ihan kunnolla , mut siinä vauhdissa oli kiva olla. Nyt eletään himmailuvaihetta.
Pentistä sain kaikki ohjeet siihen miten Todella Kivikovasta savipellosta sai kovalla työllä hartiavoimin muokattua kasvimaan. Vuosien jälkeen maa alkoi jopa tuntua mullan tapaiselta. Siinä vaiheessa sit tulikin jo ns. ajolähtö ja pois muutto 2018.
Jos teitä kiinnostaa niin teen nyt uuden ketjun nimeltä “Taimivaihto: Kaakonkulman taimitapaaminen 8.6.2014 Elimäki”. Siellä kuvissa on teille tuttuja ja varmaan tuntemattomiakin penttiläisiä. Tätä perhettä. Vähän aikaa menee kun lataan kuvat, ootelkaa rauhassa. Ensin taimivaihto kesäkuussa ja sit kuvia kasvimaalta elokuussa 2014.
Mietin vielä sitä kasvupaikkaa. Viihtyisikö lännen puoleisella seinällä? Siis käytännössä puolivarjossa? Ja istutanko nuo taimet aika lähekkäin toisiaan, vai isompana rintamana?
Kyl mä laittaisin kaikki yhteen kasaan. Ovat niin pieniä yksittäisiä alkuja kaikki vielä. Luulen että viihtyis sun kaavailemalla paikalla muttei mulla oo kokemusta kuin tuosta yhestä tossa mun paikalla.
Ylvalii, se sun tekemä gluteeniton makea piirakka on todella hyvää. Mähän en silloin perjantaina sitä ehtinyt maistamaan mut onneksi sitä jäi ja pääsin osingoille. On tehnyt mieli ahmasta kerralla kaikki, niin hyvän makunen on, mut oon malttanut mieleni ja sitä on riittänyt tähän saakka.
Nyt tiiät todistetusti että kyllä osaat gluteenitontakin tehdä