Taivasalpi, Anagallis monellii

(Kesäkukat - Taivasalpi , Lysimachia monelli )
( aiemmin Anagallis monelli)

Taivasalpi, anagallis monellii, kukkii niin kauniin sinisin kukin, että laitanpa sille ihan oman otsikon tänne kesäkukkiin. Kesäkukka, joka sopii amppeliin ja ruukkuun - versot eivät kasva kovin pitkiksi, mutta ovat rentoja. Pilvisellä säällä kukat eivät aukea täysin auki, mikä näkyy alemmasta kuvasta.

Inki, onko tuo esikasvatettava tuo taivasalpi? Eihän sulla, tai muilla, sattuisi olemaan ihan muutamaa ylimääräistä siementä mulle kokeiltavaksi?

Nanikka - kyllä se esikasvattaa täytyy, jotta kukinnasta ennättää nauttia vähän pitempään. En ole tehnyt vielä inventaariota siemenvarastossa enkä millään muista jätinkö siemenöitä. Ilman muuta saat minulta, jos löytyy! Ensimmäiset siemenet sain itse Pärskikseltä…

kiva-kiva. Jätän esikasvatushyllyyn taivasalvea silmällä pitäen tilaa.

koska taivasalp pitää kylvää, valoon vai peitetään?

Taivasalpin minä kylväisin vasta joskus maaliskuulla... lunttasin ohjeistani: itämisaika on 2 - 3 viikkoa lämpimässä - kylvös peitellään ohuelti (noin 3 mm).

Ja, nanikka, ihan joku muutama siemenöinen - tosin vähän vanhempia kuin viimekesäisiä - löytyisi minultakin, jollei Inki niitä varikoltaan löydä.

Euffis, tuo Nanikan kysymys onkin vuoden takaa ja silloin hän sai siemeniä:) Nyt olen itsekin niitä vailla, mutta kyllä niitä viime keväänä näytti olevan myynnissä, joten nou hätä sen suhteen.

Hehhh, Inki! Pitää tästä lähtien alkaa lukaisemaan nuo viestien päiväyksetkin…;)) Mutta sama tarjous sinullekin, jos muutamaan “vanhaan” tyydyt, voin laitella ne sinulle.

Mullakin on ollu parina kolmena vuonna Taivasalpia ja tosi kaunis se on. Aikaisin vain täytyy täällä IV vyöhykkeellä kylvää, että ehtii siitä nauttimaan pidempään. Viime kesänä osaan tulikin kukiksi ihan pieniä, oranssin värisiä kukkia- vaikka oli oikean sinisen Taivasalpin pussista siemenet, puutarha netistä tilatusta pussista.

Millainen kasvatettava on Taivasalpi, Anagallis Blue Pimpernel? Olisiko kokemusta jaettavaksi?

Siitä on niin mahdottoman kauan kun olen sitä kasvatellut. Ei muistaakseni mitään ihmeellistä muistettavaa. Ihanan värinen.

Sain äsken aikaan tyhjän viestin…

Muutama vuosi on minullakin aikaa siitä, kun olen taivasalpia viimeksi kasvattanut, mutta ihan mukava kasvatettava tuo on. Suorakylvöä en saanut silloin onnistumaan, mutta esikasvatetut kukkivat upeasti ja pitkään. Vika saattoi kyllä olla kasvattajan kasteluinnossa eikä siemenissä. Mistä olet hankkinut siemenet, en ole niitä nähnyt tarjolla missään? Olisi mukava itsekin kokeilla taivasalpia uudestaan, kun on niin upean sininen.

Viikko sitten kylvin taivasalpin, pikku taimia näkyy jo olevan. Siemenet tilasin Korpikankaalta.

Taivasalpi , Lysimachia monelli ( aiemmin Anagallis monelli)

Pensasmainen, lamoava kasvi. Kukkii syksyn halloihin asti. Ratasmaiset kukat ovat siniset ja aukeavat vain aurinkoisella säällä. Ei siedä kuivuutta. Itää hitaasti.
Kivikkoryhmiin, reunus- ja astiakasviksi, amppeliin. Kukinta kesä-syyskuu.
Lisääminen siemenistä tai pistokkaista.

1 tykkäys