Talventähti, Eranthis hyemalis

Tämmöinen nousi eilen lumen alta  sieltä se kevät tulee!

Oon kyl tykästynyt tähän keltaiseen aurinkoisuuteen ihan välittömästi ensi kohtaamisesta. En yleensä niin perusta keltaisista kukista, etenkään loppukesästä. Mutta näin kevääseen tämä väri sopii vallan mainiosti.

Teillä jollakulla on taatusti tota vähän liikaa   !

Mä oon täältä niin paljon hyvää saanut, että mielelläni sitä jaan eteenpäin. Voin katsoa kaiken lumen sulettua, näkyykö tuossa nipussa vauvojen alkuja. Ainakin sieltä näytti nousevan noita nuppuja reilusti lisää. Tää on mulle niin uusi tuttavuus, että pittääpi kuuklata, missä vaiheessa niitä vauvoja kannattaa kaivaa ylös läheteltäväksi. :smiley:

Tosikko , ei siitä ainoastaan tartte jakaa , kyllä mä jaksan odottaa jos jollakin puutarhakaverilla olis ihan enemmän kun tarpeeksi :slight_smile:

No katsellaan. Mut mielelläni vaikka siemeniä lähetän tms.

Ostin viime keväänä turkintalventähtiä kukkakaupasta ja istutin ne kukinnan jälkeen ulos. Nyt ne kukkivat.

Lisään edelliseen, että turkintalventähti on siis ketjun otsikosta poiketen Eranthis cilicica.

Roskildessä kevät etenee. 

Onpa upea esiintymä yllä! Minulla turkintalventähdet, kevätkurjenmiekat ja lumikellot ovat kukkineet jo pari viikkoa. Tulppaaneista, krookuksista ja narsisseista on varret hyvässä kasvussa, mutta ei kukkia.

Alotin penkkien raivauksen ja tein muutamia ilahduttavia löytöjä. Takapuoli kyllä huutaa hoosiannaa, mutta nämä piristi. Kohta…

Huomasin pari vuotta sitten esitetyn kysymyksen vasta nyt! Turkintalventähdet lisääntyvät joka vuosi, ja joka vuosi tulee myös entistä isompia kukkia. Tässä tuore kuva.

Talventähti, Eranthis hyemalis

Varhain maalis-huhtikuussa lumien lähtöaikaan kukkiva pirteän keltainen kukka. Kukat ovat varsissa, joita kehystää kirkkaanvihreiden suojuslehtien seppele. Maanpeittokasvi. Talventähti viihtyy hyvin puutarhan lämpimillä paikoilla puiden ja pensaiden alla puolivarjossa. Syksyllä putoavat lehdet antavat sille talvisuojan ja keväällä se taas jatkaa kasvuaan muodostaen ennen pitkää tiheän kukkamaton. Talventähti leviää siemenistä ja sivumukuloista.
Talventähti on myrkyllinen, mutta harvemmin aiheuttaa oireita pieniä määriä syöneelle.

Kuva ja lisätietoa: Puutarha.net/Kasvikortisto: Talventähti