Talventähti, Eranthis hyemalis

(Kukkasipulit ja mukulat)

Esimmäiset kukat aukesivat tänään.

Kauniita, laiton niitä toissa vuonna kasvamaan mutta niistä mukulan nykeröistä oli aika mahdoton tietää kummin päin ne maahan laitetaan, ihan kun rusinasta olisi oikeaa puolta hakenut ja osa meni tietty nurinpäin enkä saanut kun muutaman kukan.

Täytyy yrittää ensi syksynä uudestaan.

Onko nuo talventähdet tarkkoja siitä, että tulee oikein päin? Muutama vuosi sitten istuttelin niitä , mutta vain muutama nousi. Ei tänäkään vuonna enempää.. Entä onko ne tullut liian syvälle, vai mkä on, kun noissa kuvissa niissä on lehdet, mutta ei minulla mitään lehdistöä näy, kukkavarsi vain. Lehdet tulee myöhemmin, kun kukat jo kuolleet..

En minä ainakaan tiedä, että miten päin ne "herneet" pitäisi istuttaa ja vähän samaa vikaa on meilläkin - alle puolet niistä näyttää kasvuun lähtevän ja joka syksy niitä ripottelen kukkapenkkeihin. Oliskohan ottaneet ne kuvat jossain etelämmässä?

Minulla ne teki viimevuonna siemeniä. Kuinkahan niiden kävi, en ottanut sen kummemmin mihinkään niitä vaan ripottelin samantien siihen ympärille. Nyt saa sitten ajan kanssa seurata, lähteekö mistään uutta kasvustoa tulemaan.

Lisää keltaista.

Tässä kooste lehdistä. Iso lehti, Talventähti. Onko nuo pienet lehdet talventähden taimia? Tällaisia nuossut useita tuohon lähettyville. Aiemmin mainitsin, että olin siemeniä viime keväänä ripotellut ympäriinsä..

Nytpähän on niin, että eilen katsastelin kukkapenkkejäni ja talventähti alkaa jo keltaista näyttämään. Harmi, kun en eilen kuvannut, ajattelin että tänään… no nyt on sitten lumen alla, sen verran on valkoista taas ripsinyt.

Tässä noustaan jo...

...ja täällä taas kurkitaan lumipeitteen alta. Pimeää ja pilvistä, kukka supussa..

Ai miten ihanalta näyttävät. Olen aivan innoissani kevään ensikukista.

Vihdoinkin niin paljon aurinkoa ja lämmintä, että Kevään ensimmäiset keltaiset kukat loistaa täydellä terällä.. Aurinkoa taivaalla ja aurinkoa seinustalla.. minun pienet aurinkoiset.

Voi että, tuollaisia pitäisi muistaa syksyllä jostakin haeskella! Oikeita kevään aurinkoja : ))

ei yksi kärpänen kesää tee - mutta tuossahan on kesä ja kärpäset joo aurinko

vuokkis on yli kolme vuotta sitten laittanut pienistä talventähden(?) lehdistä kuvan I-sivulle. osaatko sanoa, tuliko niistä talventähtiä ts laajeniko kasvusto tuossa kohtaa?
minulla on nyt jo kukkineiden vieressä tiheänä mattona juuri tuommoista lilliputtikasvustoa. jos nostelen sitä siitä tuppaina purkkiin, niin tuleeko siitä vuosien saatossa kunnon talventähti kasvusto? ilman lukulaseja en ainakaan vielä nähnyt minkäänlaista juurimukulaa, kun yhden nostin kokeeksi. hyvin voisin itselläni kokeilla, mutta kun tahtoisin antaa niitä tuppaita ystävälle, joka ei ollut koskaan kuullutkaan moisista ja ihastui ikihyväksi pihallani lumen keskellä kukkiviin keltaisiin.

Onko joku kasvattanut näitä ruukussa? Itsellä on tarkoitus laittaa astiaan, kellariin ja sitten hartaasti toivoa että nousevat keväällä. Tai ehkä pidän parvekkeella koko talven, riippuu nyt vähän keleistä ja kylvösten eristämismahdollisuuksista. Saas nähdä mitä tästä tulee!

Jos kellariin laitat, niin viimeistään helmikuussa ovat lähteneet kasvuun. Tammikuukin jo mahdollinen, vaikka istuttaisi joulukuun puolessa välissä. Näin on minulla ainakin ollut kaikilla kokeilemillani sipulikasveilla.

Voisin tietysti koittaa pitää parvekkeella mahdollisimman pitkään ja siirtää kellariin vasta kun menee todella kylmäksi. Mutta aikainen kukinta ei sinänsä ole mikään ongelma, tarkoitus on vaan kasvatella noita siinä toivossa että lisääntyisivät ja olisi sitten enemmän ulos siirrettävää kun vihdoinkin on käytössä oma maa mihin kasveja laittaa. Viime keväänä oli kyllä juhlaa maaliskuussa kun krookukset, tulppaanit ja narsissit kukkivat sisällä!

Talventähti aloittaa meillä eka kertaa, nyt vielä nupulla. En edes muistanut että tuommoinen oli istutettuina, kiva ylläri.

Tässä oma viime vuonna maahan laitettu pienoinen sitkeesti pinnistellyt lumen keskeltä maan pinnalle kurkistelemaan. Ja minä olen tietysti hyvilläni, sillä luin jostain, että mukulat pitää tuupata heti maahan, kun pussin ostaa, jotta seuraavana vuonna sieltä nousevat. Pussi lojui varastosssa useamman viikon…