Jos viherhuone on huoneenlämpöinen talvella tarvitsee se roimasti lisävaloa. Itse pidän viherhuoneessa noin 12-14 asteen lämpötilaa talvella ja kastelen kukkai niukasti.
Riippuu viherhuoneen käytöstä. Minulla on normaali huoneenlämpö ja tavalliset valot, mutta minulla onkin siellä vaan normaaleja huonekasveja:) Lisävaloa tulee vaan sen mikä isoista tulee.
Onpa monimutkaista! Ettei helpottaisi, niin ajatuksissani viherhuoneeni olisi englantilaistyylinen ulkoapäin. Jos ja kun suunnittelija löytyy, hän tullee repimään peliverkkarinsa, kun kuulee ideoistani…
Mutta miksi en yrittäisi, sanoo niksipirkkalainen. Oletteko nähneet kuvia englantilaistyylisistä viherhuoneista Suomessa?
Ne on kyllä aivan upeita - varsinaisia talvipuutarhoja. Ei tule nyt Suomesta yhtään mieleen ainakaan minulle. Siinä on tietysti tuo ilmasto-onkelma, kun meillä on niin paljon kylmempää. Kannattaa käydä kirjastossa ja selata vanhoja puutarhalehtiä, samoin on olemassa kirjoja viherhuoneen rakentamisesta. Niistä saa ihan mukavasti vinkkejä siitä, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon.
Moikka Tarhaleidi, minulla on juuri sattumalta (tai no....) kirjastosta pääkaupunkiseudulta seuraavat erinomaiset opukset (jos olet täältä seudulta, niin laita vaan tilaukseen, tulee pikapikaa lähikirjastoosi ja maksaa vain 50 senttiä/kirja). Amazon.co.uk:sta voi löytyä ikkariksi muita hyviä opuksia kohtuuhintaan. Jäi Englannissa tämä konservatoriovaihde pysyvästi päälle, tavoitteena saada nk söötimpi talvikylmä kasvari-konsis kesällä 2010 :D
Jackum Brown - Conservatories and Glasshouses (namupala - suupielet sokerissa tätä lukee...)
Jane Tresidder&Stafford clift - Living under glass (erikoisempia ja jänniä ratkaisuja)
Revisiittapuolta esittelee mm Inès Heugel - Classic Garden Style , planters, furniture, accessories and ornaments.
Tämä Conservatories on muutenkin hyvä hakusana ja brittiläisiä toimittajia, joiden kotisivuilla satoja ihania mallikuvia:
www.davidsalisbury.com www.rutland-county.co.uk www.valegardenhouses.com
www.primeoak.co.uk www.amdega.co.uk (suosikki) www.griffinglasshouses.com (kasvareita)
Ievukka, Amdegalla on tarjous "buy now pay 2010" : )
Moi, jokos sä sinne ehdit kuukuloimaan. Ei ole luottoa vielä tänä vuonna....meinaan jättikylppäremppa tulee ja kaik'' on budsjetit sekaisin....
Kiitos! Olen kyllä viitosvyöhykkeeltä, mutta Suomessa on toimiva kirjastoverkko. Minkälaista (ulkonäkö ja tekninen puoli) olet suunnitellut?
Noissa linkeissä oli upeita kuvia!
Talvi viherhuone, taidanpa lisätä listaan unelmat ja ainahan ptää unelmia olla , sillä joskus jotkut jopa toteutuvat vai havittelenko silti taivaalta tässä unelmani
Meillä täytyy tavalliseen taspaan hakea kompromissi suurien haaveiden ja käytännön realiteettien, kuten tontin koko ja käytettävissä oleva rakennuspaikka, suhteen. Mutta realistinen tavoite on rakentaa kunnon puurunkoinen ja täysin lasikatteinen kesähuone/kasvihuone, kooltaan max 15 m2. Koon ja lähiösijainnin vuoksi tarvitaan toimenpidelupa sekä lupa naapurilta. Perustusten osalta on tarkoitus laittaa rungon kohtiin sorat, hiekka, routaeristeet ja betonivalulaatta, siihen kosteuseristetty harkkoperustus ja maan pinnan yläpuolelle noin 40cm tiilisokkeli näkyviin.
Puurunko tulee olemaan hieman massiivisempi kuin kevyissä alumiinikasvareissa ja pääpaino on lasipintojen riittävä tukeminen ja kestävyys, erityisesti katossa. Paikka on hyvin aurinkoinen ja kuuma kesällä, joten rungon jämäkkyydestä ja sen ja reunaseinien pienestä varjostuksesta ei ole haittaa. Rakennus on muodoltaan suorakaide, jossa sisäänkäyntipäässä on pieni kapeampi erkkeri tai porstua. Jotta korkeutta ja ilmatilaa saadaan lisää ja että mittasuhteet näyttävät mukavammalta suhteellisen kapeassa tilassa ajatukseni on tehdä kattorakennelma niin, että huipulle tulee runkoa kapeampi yläosa koristeellisine tukipuineen.
Takaseinän tiiliperustus on todennäköisesti korkeampi kuin muilla seinustoilla, jolloin esim auringon lämpö varastoituu paremmin keväällä. Vesipiste olisi hyvä, mutta todennäköisesti liian kallis vetää, siksi luulen, että nykyisiä sadevesisäiliöitä viereisellä varastolla ja tällä uudella rakennuksilla vain vähän laajennetaan. Sähköt sen sijaan ovat lähellä ja suunnitelmissa. Koska keskilattia on enempi vähempi maavarainen ainakin tulevien penkkien pohjien osalta ei lattialämmityksiä tai vastaavia kalliita ratkaisuja edes harkita. Mahdollinen lyhytaikainen lisälämpö keväällä/syksyllä hoidetaan puhaltimella tai unohdetaan. Muut yksityiskohdat, rungon väri, maalit, tarkat rakenteet ja koristelistat jne yksityiskohdat ovat sitten hakusessa. Näihin löytyy hyviä vinkkejä ja malleja juuri englantilaisista huolellisesti viimeistellyistä kasvareista ja konservatorioista. Unelmointi jatkuu....
Meillä on kovin samankaltaiset ajatukset, mitä tulee huoneen kokoon ja rakennustapaan. Minä haluan kuitenkin rakentaa siten, että yksi seinä on kiinni talossa, että sisältä pääsee suoraan siirtymään. Hurjin haaste on saada rakennuksien yhtenäisyys säilymään, ettei variksetkin naura. Lisäksi pelkään, etten tämän talon värisiä tiiliä enää saa mistään.
Kiitos bella, nyt kutsun siipankin tutkimaan : ).
Merlin, teille tulee sitten varsinainen talvipuutarha eli on jokin lämmöntuotanto ja -säätelyjärjestelmä ja käytettävissä täysin koko syys- ja talvikauden. Meille tulisi ihan lämmittämätön rakennelma, joten talvella sinne ei voisi laittaa kyllä kun jouluvalot.
Ei kun digikameralla kuvia talosta sopivaan suuntaan ja paperiprintin päälle hahmottelemaan.
Talvipuutarhan suunnitelmat päässäni etenevät. Nyt alkaa hahmottua, että jos se on talvilämmin, tarvitaan lupa kuin asuinneliöihin. Jos kylmä, ei ole asuinneliöitä, vaan jotain muuta (luvanvaraista) tilaa.
Ajattelen, että jos perustaisi kunnolla eristettynä ja alkuun pitäisi viileänä, kuten Hoyabellalla. Voisi sitten myöhemmin lisätä jotain lämmitystä.
Toinen vaihtoehto olisi tuo alkuperäinen eli täysin lämmin tila ja ikkunan lähelle lasiseinä, jonka toinen puoli olisi lämmittämättömänä viileämpi talvella. Jos jättäisi ylös ja alas aukot (kuin sermi), niin jospa ilma kiertäisi, eikä huurustuisi niin veden takia. Jos huurustuisi, niin sitten se olisi pakko olla normaalilämpöinen huonetila kokonaan. Ilmanvaihto tällaisessa normaalilämpöisessä huoneessa olisi koneellinen, sama, kuten muuallakin talossa.
On tässä vielä miettimistä. Rakentaja kyllä jo olisi tiedossa.
Kannattaa kuitenkin varalta kysyä kaupungin/kunnan rakennustoimistosta, tarviiko olla lupa. Kylmään ulkovarastoonkin kun tarvitsee olla lupa, jos se ylittää tietyn neliömäärän. En tiedä onko se joka paikassa luvanvaraista (siis riippuuko siitä onko kaupungin aluetta vai “maalla”), mutta parempi varmistaa etukäteen.
IHANA! Heti kun muutan omaan kotiin, rakennan tuollaisen talvipuutarhan meillekin, sinne saa sitten tupata lisää vain huonekasveja!
paljonko tuollaisen viherhuoneen lämmitys sitten suurinpiirtein maksaa/per vuosi?
Mista netistä löytyisi ohjeita talvupuutarhan rakentamiseen?
Laitan tän nyt tähän ketjuun, kun en muutakaan löytänyt. Eli olen aikaissa rakentaa lämpimän viherhuoneen talomme yhteyteen. Rakennuslupapiirustukset olis jo valmiina ja kova hinku päästä tositoimiin. Olen netistä yrittänyt hakea lasitoimittajia, joille voisi lähettää kuvat, mutta se onkin jo hankalampaa. Monessa firmassa myydään vaan ns. parveke- ja terassilaseja. Millaisia kokemuksia teillä viherhuoneiden omistajat on näistä firmoista? Mistä itse olette lasituksenne hankkineet?