Olen saamassa talvipuutarhaa kooltaan 25 neliötä. Olen haeskellut tietoa/keskusteluja aiheesta. Onko teillä palstalaisilla talvipuutarhoja/viherhuoneita. Millaisia lämpötiloja pidätte talvella? Mitä kasveja teillä on siellä? Onko kukkavaloja? Olisi ihanaa nähdä kuvia!
Tämä meitsin talvipuutarha tulee niin, että keittiöstä ja ulkoa on sinne käynti. Ajattelinkin laittaa sinne myös ruokapöydän ja pienet korikalusteet oleskelua varten.
Nyt minulla on kukat vähissä, ja kun huone valmistuu alkaa kasvien hankinta. Jatkossa on myös mukavaa kun taimikasvatukset voi tehdä siellä.
Berino, saitin etusivun ihan alalaidassa on linkki vanhat keskustelut - siellä on kuvia ja keskusteluja viherhuoneen nimellä. Minulla on täyslämmin viherhuone, mutta nyt en millään malta siitä enempää tällä kertaa - menee joulun jälkeen ennenkuin enempi ennätän asiasta puhella valitettavasti…
Vanhoissa keskusteluissa on monenkin otsikon alla asiaa aiheesta. Kirjoittamalla hakuun esim. viherhuone niin niitä löytyy. Tässä yksi.
(Jessus. Koskahan mä saisin oman omituisen viherhuoneen…)
Kiitokset Inki ja Kurpitsa vinkeista! Sieltä löytyikin monta mielenkiintoista juttua ja kuvaa.
Nyt jouluksi taidan saada viriteltyä sinne jouluvalot ja kynttilälyhtyjä. Kukkakaupoista meinaa väkisinkin tarttua viherkasveja jo mukaan. Mies on sitten puhunut ‘järkeä’, keskeneräiseen kun ei vielä kannata tuoda pölyttymään ja siirreltäväksi. Täytynee malttaa vielä jonkin aikaa.
Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta vuotta kaikkille palstalaisille!
Ihania kuvia hoyabella! Katselen ‘sieluni silmin’ jo omaakin talvipuutarhaa. Tosin vierähtänee pitkä tovi ennenkuin saan sen noin reheväksi.
sinun pitää päättää se kuinka lämpöisenä ko. viherhuone on talviaikana… siitä lähtee kasvivalinnat!! jos on viileämpi niin välimerelliset kasvit ovat loistavia paljon valoa ja lämpötila siinä 10-15 astetta… siitä ylöspäin 15-20 voit hankkia subtrooppisia… vieläkorkeampi lämpö ja kosteus niin voit alkaa pitämään omaa tropiikkia… Mä olen hieman kade kun ei ole itselläni tuollaista herkkua käytössä… ;O))…tosin vielä minäkin sellaisen hankin!!! TAHTOO
Tässä vaiheessa olen sitä mieltä että talvella lämpö pidetään noin 15 asteessa. Tosin uskon että ruokailemme siellä usein ( keittiöstä ovi) ja voi olla että sen takia pidämme lämpötilaa korkeampana.
Voi miten kodikkaan näköinen onkaan hoyabellan viherkeidas!
Ihana on hoyabellan keidas! Meille ei koskaan tule viherhuonetta, kun se ei sovi vanhan talon arkkitehtuuriin. Kompromissinä pidän koko talon niin kylmänä kuin ikinä kehtaan…
Nopsis:D Ja kyllä, hoyabellan keidas vaikuttaa ihanalta ja kadehdittavan suurelta…
Hoyabellalla on niin jouluinen rehevä talvi"kuisti"puutarha - kauniita kuvia, silmälle ilo katsella.
No onhan siinä tilaa verrattuna omaani joka on kymmenkunta neliötä. Suosittelen kaikille aikojille mahdollisimman suurta - oletettavasti tarve vaan kasvaa ajan myötä:)
Meidän viherhuone-kuisti pihaltapäin, painava suurpainenatriumlamppu on edelleen kiinnittämättä ja heijastaa valoa lattialta (naapurin männynlatvukseen asti). Kasvisto välimerellisiä 10-15asteessa talvehtivia lajeja ja samoin vasta vuoden vanha projekti, joten alussa ollaan.
Kokoa näyttäisi sinunkin huoneellasi olevan ihan kiitettävästi, Eetenineeva?!? Tosi kaunis katsella ulkoakin päin…
Eetenineevalla kaunista myös .
Löytyisikö mistään suunnittelijaa viherhuoneelle Läntisen Uudenmaan suunnalta? Yksi suunnitelma oli jo pitkällä, ja kuvatkin valmiina, mutta vaiherikkaiden tapahtumien jälkeen olemme taas nollapisteessä. Jos jollakulla on hyvä suunnittelija tiedossa, niin laittakaapa hölöä.
Hei! Suunnittelun alla on viherhuone. Niistä ei ole kovin paljon kuvia ja kokemuksia Suomesta näkösällä. Ajattelin, että hyödyntäisin samalla suunnitelulla sekä huoneenlämpöisen viherhuoneen että ns. välimeren ilmaston kylmemmän tilan. Tarkoitus olisi laittaa yhdelle ikkunaseinälle kaksi ikkunaseinää siten, että niiden väliin jäisi noin 30-50 cm välimeren tila. Kesäksi sisempi ikkuseinä olisi poistettava, ettei lämpö nouse liikaa.
Onko kellään ajatuksia tai kokemuksia tällaisesta?
Tarhaleidi, kuulostaa mielenkiintoiselta!
Minulle tulee heti mieleen että tuleeko välilasiin kastepiste ja se alkaa huurustumaan talvella? Sellainen lienee toisaalta hoidettavissa ilmastoinnilla? Vanhan pentin puolella on kuvia ja kertomuksia viherhuoneista, mutta en muista että kellään olisi ollut ihan vastaavaa.
Tuota en huomannut ajatella. Voisikohan ylös tai alas jättä aukkoa, joka auttaisi? Tarkoitus olisi tosiaan, että välimeren tilassa olisi kylmempää eikä siis lämmitystä kuten huonetilassa.
Katselin vanhan pentin puolelta, enkä löytänyt vastaavaa. Ideoita sieltä kyllä löytyi ja tämänkin siinä lukiessani ja hahmotellessani kehitin.
Kehittyykö vanhojen talojen kylmille kuisteille kastepisteitä? Nehän ovat oivallisia paikkoja kasveille. Vai onko kuisti niin vetoisa, että se toimii ilmastointina?