Talvisuojausten poisto keväällä

sivusilmin olen huomannut, että esim pihapuuhissa on asiaa sivuttu. pitkän suomi-neidon eri osien kokemukset ja kun vuodetkaan eivät ole veljiä keskenään, voisi kai kerätä yhteen. jos ette halua asiaa kokonaan salata, vyöhyke ei olisi pahaksi mainita jussa.

syy, miksi halusin nämä kaksi otsikkoa tehdä, on että näiden kohdalla "väärin" tehden tai tekemättä jättämällä, saa aikaan kohtuu pahoja rahallisia vahinkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja: mai-lee

Täällä vitosella on öisin vielä reilut 10 astetta pakkasta. Tuijilla ja katajilla on vielä juuttisäkkihuput silmillä, ja ruusujen suojana oleva pakkaspeitto on myös paikallaan koska on jäätynyt maahan kiinni.

Täällä nelosella on saanut havuja lisäillä urakalla, poistamisesta ei puhettakaan, nyt on kyllä lunta ja hyvä niin. Oli niin aurinkoisia päiviä ja kylmiä öitä, että kivikon kasveistakaan ei olisi mitään jäljellä ilman havujen laittoa.

Täällä P-netissä aina huomaa kuinka pohjoisessa sitä yrittääkään kukoistavaa puutarhaa pitää. Etelässä jo kaikki lykkää kasvua, täällä pohjoisessa kärvistellään lumen ja jäätävän tuulen kanssa vielä pitkään. Huoh.

Pääsiäisen pyhinä kannoin metsästä havuja ja levittelin niitä ikivehmaille, ruusuille ja vihmoille suojaksi. Maa on jäässä. Aurinko ja tuuli eivät tee hyvää lumen alta paljastuneille. Juuttisäkein olen suojannut mm. mahonian (ehti juu ruskettua...) ja pohjantähti pitäisi suojata kans. Taidan vetää sen juuresta poikki keväämmällä.

Jännitystä riittää v-lla täälläkin. En ole peittänyt mitään . Havuilla on juuttikaavut .

Morden Sunrice- ruusuja jännitän . Ovat vielä kaikki elossa, mutta miten käy ,jos tämä tahti jatkuu. Paikka on lämmin ja auringossa päivin, siis jos paistaa. Öisin onkin sitten pakkasta ja kamala tuuli . Eilen mietin, jos alkais kasteleen, mutta kun olen päättänyt kokeilla sitä kestävyyttä. Saa sitten nähdä kummalta loppuu turnauskestävyys, minulta vai ruusuilta.  oho Jaloruusut, joiden nimi on hukassa, on ollut koko talven peitetty ja en ole edes kurkannut, mitä sinne kuuluu.

Työnsin eilen ohuen metallisen grillitikun maahan ja totesin, että sulaa on ainakin 30 cm:n syvyyten asti. Aion poistaa pikkuhavujen suojukset tänään. En usko, että maa enää routaantuu niin, etteivät saisi juurillaan vedettyä itseensä kosteutta.

Alppiruusu on menetty viimeyönä vihainen Lehdet roikkuu surkeasti ja nuput pehmenneet !! Eilen näytti vielä hyvälle. Yö oli tuulinen ja kylmä,  että ottaa päähän. Olis pitäny eilen ajatella , nyt on myöhäistä vihainenärtynyt luntakin taas satanu, mutta ei tarpeeksi sitäkään !!!

Minä häälyn täällä kolmosvyöhykkeen ylärajoilla ja joka päivä olen hiukan rapsuttanut kukkapenkkejä. Oli pakko ottaa havut pois kun sipulikukat niin kovasti yrittivät valoon kurkistaa.

Kokeiltuani kepillä ei routarajaa tullut kukkapenkin kohdassa vastaan. Krookukset kukkivat suojaisessa kohdassa, scillat myös.

Viime tingassa aina siivoan kukkapenkit ja sitten pakkaa tulla alkuihin vaurioita. Pikemminkin myöhässä olen.

Ne ainoat havut, jotka ehkä ahavasuojaa tarvitsisivat, olen istuttanut ulko-oven molemmin puolin joten rintamasuunta on pohjoiseen. En suojannut viime keväänäkään ja hyvin meni. Toisaalta tuossa pohjoisseinustalla on vieläkin jäistä lunta, eli maa on aivan jäässä.

Minä en vielä ole poistanut lehtiharavointikasaumia istutusalueilta, sillä en usko yöpakkasten olevan vielä ohi.

Nyt muistin lisäksi, että eilen huomasin tillipionin juurimukulan paistavan paraatissani aivan paljaana ja siitä huolimatta siinä on kasvusilmut hyvällä mallilla!! Kun sonnustaudun tästä pihalle (missä on melkoisen sumuvoittoista), raavin kompostimultalaatikosta sille edes hieman peittoa päälle.

"...ei se yöpakkanen ihan kamala olekaan mutta kun siihen yhdistetään aurinkoiset tuuliset päivät - pahimmillaan yli neljänkymmenen asteen lämpötilaerot - niin se kyllä rassaa kasvia kuin kasvia. ei niillä ole kuin yksi "vaateparsi", jolla pitäisi pärjätä säässä kuin säässä. jätetään vaan ne roippeet kukkapenkkeihin vielä moneksi viikoksi. keväällä pitää osata olla laiska..."
ja
"siihen aikaan kun olin vielä töissä, oli kerran semmoinen sunnuntai, etten viitsinytkään haravoida nurmikkoa. kun sitten viikon päästä - oli satanut koko viikon lämmintä lempeätä kevätsadetta - pääsin taas mökille, ei tarvittukaan haravaa vaan ruohonleikkuria:-)
edit: ja kukkapenkien roippeet jäivät lannoittamaan maata."

siirsin ihan itse nuo alkuillasta kirjoittamani jutut tänne. keljua varoituksen sanaa taas, mutta ihan niin kuin ketjun aloituksessa jo sanoin, paljon rahanarvoista vahinkoa saa aikaan, jos ei keväällä malta olla laiskana. vanha nyrkkisääntö: talvisuojat ja -varjostukset pois vasta, kun koivu on hiirenkorvalla. - ankaraa itsekuria se vaatii vielä näin vanhalta ja varovaiseltakin puutarhailijalta:-) (tänä keväänä on edessä kuistin korjaus; on edes joku puuha, mihin saa energiaa puretuksi.)

Jaa-a. Ei ole talvisuojauksia missään, lumi on ajanut sen asian. Mutta pitäisi kyllä noille ruusupensaille laittaa jo ne keväsuojaukset! On nimittäin monena keväänä tuhot tulleet ihan varmasti auringosta, eikä talven pakkasista.

anita kevätkaihonkukka-ketjussa sivulauseessa tuli kertoneeksi, että hra anita patistelee siivoamaan roisin näköiset kukkapenkit jo nyt. juuri paleltuani parvekkeella sanon - vaikka lupasin, etten toista itseäni:-) - ettei ihan vielä. ylihuomiseksi on meille tulossa räntää ja lunta.
oikein hyvä konsti huijata sekä niitä patistelevia miehiä että varsinkin paheksuvia naapureita, joiden mielestä minä esim olen hirmuinen hulttio, on mennä ja levittää ohut (sentin parin) puhdas uuden mullan kerros roippeiden päälle. saa uusi kasvu suojaa tänä tappoaikana ja lannoitusta samalla.

Ruusuilla oli sitten kevätsuojat ja tänään otin ne pois. Kyllä auttoi, elossa ovat tällä kertaa versot! Vain neilikkaruusu lienee paleluttanut versonsa jo talvella, näyttä huonolta jo suojia laittaessa. Sillä on paikka johon käy pohjoistuulet…

Reunuspäivänkakkara , Chrysanthemum parthenium-ketjussa taas totesin, että olen huomattavasti varovaisempi keväällä kuin esimerkiksi kurpitsa.
selitys lienee siinä, että tonttini on alavalla aukealla savisella joenrannalla. kun aurinko paistaa, on lämpöä päivällä +30°c ja enemmänkin eteläisen seinän vierellä ja hallaisella maalla yöllä helposti -10°C. sitten kun vielä itätuuli tuivertaa hki-vantaan kenttäalueen yli täydellä voimalla, on siinä kasvit kovilla. siperia opettaa kovakalloisimmankin jääräpään. - hiirenkorvia odotellessa:-)

vanhan kertausta - *keväällä pitää osata olla laiska*

(eikä meillä sentään ollut kuin aste pakkasen puolella)

ajankohtainen aihe…

Minulla on ainoastaan magnolioilla suoja aitaan kiinnitetty rätti …jottei tuuli kiusaa. Jaloruusuille ja mansikoille laitoin ruskean juuriestekankaan löyhästi jottei rusakat popsi naamaansa oksia.
Havuille annan kädenlämpöistä vettä nyt varmaan jo pääsiäisenä jos ilmat kuivuu…nythän on kaikkialla litimärkää ni tuskin ulkokasvit pystyyn kuivaa. Suojat poistan kun yöpakkasista ei ole pelkoa ja nyt luvattiin et niit tuleekin ??
Meil on pihakaivokin aika täysi ja isäntä on autoaankin pessyt pihassa pariin kertaan ihan vettä tuhlatakseen.

tämä pariksi vuodeksi (oikeastaan kahdeksaksi) unhoon jäänyt ketju taitaa olla paikallaan itse kunkin lukasta läpi. 
onneksi olen luonnostaan laiska
takatalvi

Aattelin pitää ainakin lumen lähtöön asti rätit paikoillaan ja suojaverkot puiden ympäri…