Talvivalkosipuli, Allium sativum(2007...31.3.2021) SULJETTU, jatkuu: Valkosipuli

tällä kohtaa aion olla pikkumaisen tarkka, kun kerran talvi- ja tav valkosipuli ovat erilaisia sekä viljelyn että kasvutavan suhteen. käyttö vain on sama - ja runsas - ja siinäkin helppoudessa ei ole talvivalkosipulin voittanutta.

fellow, joko jaoit sen talveksi maahan unohtuneen? oikeassa olet; jos hyvään maahan istutat pikku kynnet, saat kuin saatkin satoa. olen itse käyttänyt niitä kesän mittaan suoraan pellosta pataan. - maanantaina ei minulla vielä näkynyt purjeita, mutta minä upotankin kynnet n 15+ senttiin syksyisin.
ja sitten saa elokuussa nostaa tuommoisia kaunottaria kuin avatar-kuvassani on.

edit - tämä lisäys tehty 1.8.2016 klo 22.22

Arvatkaas mihin minä talvivalkosipulia käytän? En syö, haisee niin sikavoimakkaalta. Isäntä viime vuonna maistoi ja minä heitin sen toiseen sänkyyn yöksi, kun en meinannut nukutuksi saada.

(voi ei, hihihiii, mai-lee, olen koko ajan kuvitellut tuon avattarisi olevan lihava ankka naurua, belgin onkin kai aika hankkia lasit)

ei ainuttakaan "purjetta" näkösällä, ei kynsistä eikä itusilmuista. mutta samoin kuin fellowilla viimekesäisen valkosipulipenkin kohdalta oli noussut jo kymmenen senttiä naattia. on vielä niin passelisti tämän kesän maissi- ja perunamaan taitteessa, että hyvin joutaa kasvamaan siinä, kunnes wokkiin sen silppuan.

belgi, jos et ihan heti niitä uuseja laseja saa, niin kurkkaa vanhan puolen esittelyssä: sama sipuli keekoilee siellä tosi suurena. ja on aina vaan mielestäni upea näky.

Annoin valkkarin vielä nököttää siinä mullan pinnalla, on se niin hauskan näköinen kun kasvattaa versoja ihan innolla. Ja lisää piippoja pukkasi näkyviin viikonloppuna, onkohan ne kuinka arkoja pakkaselle? Uhkailivat ti-ke yöksi 6-7 asteen pakkasta, pitäisköhän nuokin harsottaa?

Samaa mietin ja päädyin harsottamaan varmuuden vuoksi.

maanpinnalle ehtineet kärjet paleltuvat (samalla lailla kuin esim narsissien), mutta ei siitä periaatteessa ole kuin esteettistä haittaa. lehdet jatkavat kasvuaan kyllä. lopulta ne kellastuneet kärjet ruskettuvat ja karisevat pois. kun tietää mistä on kysymys, ei tarvitse välittää ohikulkijoista, joiden mielestä kamala tauti vaivaa peltoani. - sen isoksi kasvaneen viime vuotisen päälle kyllä laitan suojan; suurta osaa naatistosta ei parane menettää, kasvu jää vähäiseksi.
harsottaminen kannattaa totta kai, mutta kun minä olen lähes allerginen harsoille:-)

yksi purje oli noussut. - rouste nostanut nois 7 senttiin istutetuista itusilmuista kaksi ylös. eikä maa ehtinyt päivän mittaan sulaa sen vertaa, että olisin loppuja päässyt tuuppimaan:-(

voi-ihmeoho Montakohan minä niitä valkosipulin kynsiä ja "ilmasipuleita" sinne oikein heittelin? Alkuja oli kymmeniä. Mistä ne muuten erottaa, valkosipulin ja talvivalkosipulin toisistaan? Minä luulen, että ne ovat talvivalkosipuleita, mutta varma en ole.

Talvivalkosipuli ja valkosipuli ovat samaa lajia, josta on olemassa lukuisia eri nimisiä tyyppejä ja viljelylajikkeita. Osa kasvaa parhaiten istutettuna syksyllä (talvivalkosipuli) ja osaa propagoidaan keväällä istutettavina. Oma kokemukseni on se, että vain talvivalkosipuleja on kannattanut viljellä sadon määrän ja viljelyn helppouden (kevätvalkosipuliin verrattuna) huomioiden. Kokeilemalla toivottavasti löytää puutarhastaan paikan, jossa valkosipuli talvehtii. 

kiitos habakuk tarkennuksestasi. koska itse olen tavattoman epävarma lajeista ja lajikkeista, käytin avauksessanikin vain "ovat erilaisia" kiertoilmausta. (on siitä koulussa saadusta opista vierähtynyt jo liian monta vuotta enkä ole päivittänyt oppimaani:-))
hyötykasviyhdistyshän on ainakin parina vuonna myynyt keväällä istutettavaksi tarkoitettua talvivalkosipulia. pyynnöistäni huolimatta en, niin kuin vanhalla puolella olen kertonut, ole saanut tietää, miten sen viljely on onnistunut.
oma ja varsin laajalle kauttani levinnyt kanta on "leningradista taskun pohjalla tuotua". tuovi miettisen kanssa asiaa tutkailtuamme, päädyimme vuosia sitten melko varmasti siihen, että on samaa aleksandraa, jota heilläkin oli ja joa on varsin yleisesti ollut sekä viljelyssä että joinakin syksyinä jopa ehtinyt muihinkin puutarhamymälöihin myyntiin asti.

No entäs kun jostakin minä luin, että talvivalkosipulissa olisi vähemmän kynsiä kuin tavallisessa ja että talvoversio olisi isompi kuin tavallinen? Onko tämmöisessä mitään perää?

Kun kerran kokeilee talvivalkkaria niin ei muuta valkosipulia kasvatakkaan:)Kynnet on tosiaan paaljon suurempia, mehukkaampia ja kestävät ihan huoneenlämmössä pitkälle kevääseen asti.

Minun talvivalkkarit kasvoivat hyvin tällaisessa kohopenkissä. 

Minä vaan myyrät niillä karkotan mansikkamaaltasilmän isku. En anna miehen enää syödä, kun haisee sitten NIIN voimakkaasti, että lähtee kanssa-asujilta taju!

avatar-kuvani sipulissa on viisi tai kuusi kynttä. pation laudat ovat 4'' leveitä. vanhan puolen esittelyssä on sama kuva ainakin "tarpeeksi" suurena. luulisin, että saa jonkinlaisen kuvan koosta.
sinivuokon vanhoissa jutuissa on ollut grammamääriä mainittuna.

Talvivalkosipulina kasvatettavia valkosipulilajikkeita on varsin suuri määrä. Osassa on vähän kynsiä, osassa paljon, osa sipuleista on pieniä, toiset taas isoja, värikin vaihtelee samoin se onko latvasipuleita vai ei,  jne jne. Jos haluaa kokeilla eri lajikkeita voi yrittää saada niitä osoitteesta www.tomatklubben.se , jossa Ruotsin valkosipuliguru Åke Truedsson pitää sivustoaan ja kauppaa lehdykkäänsä ''Allt om vitlök'' (jota voinee suositella). Hän myy (euroillakin)vaikka yhden sipulin kutakin lajiketta.  Itse tilasin suuren määrän eri lajikkeita ja kasvatin satovuonna 2005-2006 monia erilaisia talvivalkosipuleita ja tulin siihen tulokseen, että vain venäläistyyppiset antoivat 1b-vyöhykkeella kunnon sadon. Ranskalaisista tuli pieniä ja niillä oli myös kasvuhäiriöitä (varsisipulia ym). Mm Thermidrome-lajike, jota joskus Suomessa kaupataan, ei oikein tyydyttävästi menestynyt. Nyt on viljelyssä enää vain Alexandra ja Leningradskaja, jotka tosin voisivat ehkä olla samakin lajike. (Åkella ei ollut Alexandra-nimellä mitään kaupan.)  Alexandraa saa tietysti Suomestakin ja se riittää kyllä kokemusteni mukaan viljelyn aloitukseen.

Puutarhaliikeessä oli myytävänä alexandra talvivalkosipulia, mitenkähän onnistuu, jos laittaa nyt keväällä kasvamaan?Tuota lajiketta olen kasvattanut aikaisemmin syksyllä istutettuna, mutta nyt ei ole kasvamassa.Kerkeisköhän kasvaa hyvänkokoiseksi, jos nyt istuttaa?

Kyllä siitä syksyyn mennessä valkosipulia tulee. Laitat vaan ne maahan heti, kun maa on sulanut ja sitä pystyy kääntelemään.

Sadonkorjuu voi mennä vähän myöhäisemmäksi, kun kynnet eivät ole jo syksyn ja talven aikana valmiiksi juurtuneet, mutta ne ehtivät kyllä. Tavallisestihan talvivalkosipulit nostetaan jo elokuun lopulla, joten siinä on aikaa vielä kuukausi ainakin kasvatella niitä syksyyn saakka...