Ai! Kiitos Nuu. Olisin nuo jo mennyt turhaan repimään.
Minulla ainakin testinostosipuli olikin yllätyksekseni yksikyntinen. Vuoden verran kasvatetuista itusilmuista ne laitoin viime syksynä kasvamaan. Halkaisija oli sipulilla kuitenkin 5-6 cm eli ihan hyvän kokoinen yksikyntiseksi. Nyt kovasti pohdinkin, että jos loputkin paljastuvat yksikyntisiksi, kannattaisiko ne vielä laittaa takaisin ja toivoa kynsisipuleita ensi vuodeksi. Tarkoituksena olisi lisätä valkkarimäärää, kun nyt niitä kasvaa vasta alle parikymmentä. Itusilmuja jätin kyllä muutamaan kasvamaan, mutta niistä kasvatus on taas hitaampaa (ja varmaan häviävät puolet johonkin).
Eikös itusilmuista seuraavaksi kehitykin nimenomaan yksikyntinen. Ja yksikyntisestä, samoin kuin myös kokonaisen valkkarin kynnestä, kehittyy sitten kokonainen valkkari. Nostat ne kaikki nyt elokuun lopussa (tai millon nostatkin) ja istutat sitten taas ennen talvea maahan jatkokasvamaan.
Itusilmut kannattaa istuttaa tarkoin rajattuun paikkaan jotta niistä kasvaneet alut löytyvät helposti. Rajaa alue vaikkapa puureunuksilla tms. jonka sisältä on helppo sitten kaivella valkkareita pois.
Minulle olikin uutta tuollainen kynsimäärän vaihtelu. Meillä on aina ollut tasaisesti 3-5 kynttä, yleisimmin 4. Talvivalkosipulin suuret kynnet on ruuanlaitossa ihania, senkun vaan viipaloi, ei tarvii häärätä pusertimen kanssa.
Kuvittelisin, että jos kynnet on istutettu tarpeeksi syvälle erittäin muhevaan maahan, niin kosteusolot eivät pääsisi niin vaihtelemaan kuin, jos ovat pinnemmassa. Minä aina syksyllä istutan kynnet n. 20 cm:n syvyyteen ja sitten lisään hevosenlantakompostia päälle toisen mokoman. Ennen laitoin olkia päälle talveksi, jotka sitten keväällä poistin. Mutta sitten keksin, että kun laitan hp:tä, niin ei tarvitse poistaa mitään keväällä.
Minä sain onnistumaan itusilmuvaiheen talven yli kylmässä muovikasvarissa, missä itusilmut talvehtivat ruukuissa ja lähtivät siellä tosi aikaisin kasvuun. Sitten kesä kasvimaalla ja loppusyksystä vielä siirto uusiin riveihin. Tuolta syksysiirrolta olisin välttynyt, jos olisin heti hoksannut ne istuttaa kasvimaan laitaan omaan alueeseen.
Pakko vielä yksi valkosipulikiemurakuva laittaa. Perunoiden kanssa vieretysten kasvavat tuossa.
Ritterina, riippuu varmaan osin lajikkeesta, itse laitan aina suurimmat kynnet maahan ja sipuleista, joissa kynsiä on paljon.
Varren katkaisuun syöntiä varten myös näkyi tulleen useita mittoja, omista lajikkeistani ne voi tietyssä vaiheessa katkaista kiemuran alapuolelta, lehtihangassa on jo täysin puutunut varsi. Säilykettä taisi tulla muutamia kymmeniä purkkeja.
Kiitos Tuomipihlaja ja Kassi.
Yhtenä vuonna tein puolen aarin kokoisen kokeilun jossa laitoin omiin riveihinsa tarkasti merkattuna kynnet eri kynsimääräisistä sipuleista, ja vielä eri kokoisista kynsistäkin.
Tuon testin perusteella uuden sadon kynsimäärään ei vaikuta ns emosipulin kynsien määrä eli sen vuoden nostossa sipuleiden keskikynsimäärä oli sama vaikka emokynsi olisi ollut 4, 7 tai 12 -kyntisestä sipulista.
Siemenkynnen koko sen sijaan vaikutti selkeästi siitä kasvavan sipulin kokoon, eli isoista kynsistä tuli suurimmat sipulit.
Silloin kokeilin myös kasvusyvyyttä, ja 15-20 sentin syvyyteen (rautakankireikiin) istutetuista tuli kapeita ja korkeita, kynnet olivat kuin lyijykyniä. Kohtuukokoisia sipuleita mutta keskimäärin pienempiä kuin 5-10cm syvyyteen istutetut.
Tuon testin jälkeen olenkin sitten koettanut löytää tietoa siitä mikä vaikuttaa kynsien määrään
Ja vakuutun hiljalleen että kosteusolot ennen juhannusta on se suurin vaikutin. Kynsiinjakautuminen tapahtuu viimeistään heinäkuun alussa.
Nuu, sipulini ovat siis nimen omaan kasvaneet sen kaksi vuotta, eli ensin tuli itusilmuista yksikyntinen pallero, mutta nyt toisen kasvukauden jälkeen jälleen yksikyntinen suurempi pallero.
Nuu, sipulini ovat siis nimen omaan kasvaneet sen kaksi vuotta, eli ensin tuli itusilmuista yksikyntinen pallero, mutta nyt toisen kasvukauden jälkeen jälleen yksikyntinen suurempi pallero.
Toivottavasti Miola muut sipulit ovat jakautuneet
Se on kyllä todennäköisintä.
Ja jos laitat ison yksikyntisen syksyllä maahan, tuskin se enää seuraavana kesänä yksikyntisenä jatkaa! (Onhan sun lajike talvivalkosipulia?)
Miola, oliko se varmasti yksikyntinen, vai voiko olla ettei ollut vielä ehtinyt kasvaa ja jakautua? Minun testinostoni vähän aikaa sitten antoi kolmikyntisen valkkarin. Selvästi keskenkasvuinen vielä. Se siis oli niitä valkkareita jotka laitoin kasvamaan kynsistä (terveisiä Ritterinalle
)
ellei sitten Miolalla ole helmivalkosipulia??
Ritterina, jäin vieläkin pohtimaan noita mielenkiintoisia kokeilujasi. Pinnemmalla tuli siis suuremmat sipulit kuin syvemmällä kasvaessa. Onko maasi tiukempaa niillä syvemmillä istutussyvyyksillä? Minulla on valkosipulipenkissä niin paljon turvekuivikkeista hevosenlantaa, että on helppo istuttaa syvälle ihan vaan fiskarsin pienellä istutuslapiolla ja sitten vielä sitä turvikekuivikkeista hp:tä toiset 20 cm:ä päälle. Sipulit kasvaa tosi kookkaiksi ja niissä on vain 3-5 kynttä. Lajikkeissa voi varmastikin olla kyllä eroa. En muista nyt talvivalkosipulini lajiketta, sama on ollut meillä niin kauan, että on unohtunut se nimi. Vaihdoin aikanani juuri talvivalkosipuliin, kun ihastuin niiden suureen kokooon ja pieneen kynsimäärään.
Talvivalkkarina olen ainakin itusilmut saanut. Ja pallero oli tosiaan ihan sileä yksikyntinen, ei jakautumisen merkkiäkään. Mutta katsotaan miten myöhemmin käy. Ja kyllä lisäystä valkkarimäärään saan sitten ainakin noista itusilmuista, jotka jätin osaan sipuleista kasvamaan.
Ihmettelen vaan vähän, kun odottelin tosiaan monikyntisiä. Voisi tosiaan kokeilla vielä sitäkin, että osan noista (jos kaikki yksikyntisiksi paljastuvat) jättää vielä vuodeksi kasvamaan.
Hei kaikki talvivalkosipulin viljelijät! Nostin eilen sipuleita, jotka ovat kynsistä alkaen olleet kaksi talvea penkissä kasvamassa (kaikkia en huomannut kerätä pois ed. syksynä)Varret ovat puisevan kovat, sipulit kauniita ja hyvin kasvaneita, joskin paksun “kuoren” peittämiä. jostain syystä mieltä vaivaa ajatus, ovatko vielä syömäkelpoisia…!? (makuhan oli hyvä, pakko oli puolikas kynsi maistaa)Auttakaa viisaat, ja antakaa minulle sielunrauha tässä asiassa, kiitokset!! en osannut avata uutta ketjua tässä kiireessä, siksi tämä palsta. Ja onnenhetki tietenkin on, jos saan vastauksen! ![]()
Nostetaan tätä talvivalkkarikysymystä täältä, varmaan Ritterina ja muut viljelijät osaavat sinulle kertoa tarkemmin :-D!
Siho, mitä tarkoitat syömäkelpoisuudella? Syömäkelpoisiahan ne ovat tuoreenakin. Valkosipulissa on nostotuoreena paksuhko kuori, kun se kuivatetaan niin kuori muuttuu paperimaiseksi.
Siho, löydät talvivalkosipulia koskevan viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin, katsotko postiasi ![]()