Ompa ne hienoja... voi ihme!
Tosi tyylikäs Phragmi Inez59:llä. Vau!
Minä tykkään tästä viime syksynä hankitusta Beallarasta (euro st.) kun se on helppohoitoinen ja kukkii ahkerasti. Kolmaskin kukkavana on tulossa.
Noissa Phragmeissa on kyllä todella tuota rock''''''''n''''''''rollia... eikä jälkeen jää tuo Eurotähtikään!
tässä meidän ''''''''Enska''''''''- ujona poikana avasi ekan kukkansa kun oltiin pyhiä paossa mökillä...
ps.voisko ylläpito jotenkin kurittaa noita lainausmerkkejä...lisääntyvät joka esikatselulla ja on tosi ärsyttävää nyppiä ylimääräisiä pois...
Kaunis väri!
Psst Sinitalvikki, tämä on orkidea-ketju...
Jos omistaisin kameran, laittaisin teille kuvan kukkivista kaunottaristani. Nyt on kukassa lumikuningatar, pikkuinen valkoinen phale, Beallara Peggy Ruth Carpenter ja Dendrobium Phalaenopsis (valkoinen). Peggy tosin näyttää jo lopettelevan, oli mennyt niin valjun väriseksi.
Tämä pieni aloittelee kukkimistansa. Laitan kuvan koko komeudesta , kunhan saa kaikki kukkavarret auki, toivottavasti, mutta en millään malttanut olla laittamatta tätä, kun minullakin nyt joku kerrankin alkaa kukkia.. Jakamisen täytyy varmaan tapahtua joskus kukinnan jälkeen. Bulbit on aika tiiviissä ja luulen, että tämän kesän ulkoilun jälkeen ei purkin reunoilla ole yhtään tilaa ja tuntuu tuonne keskelle kasvustoakin tunkevan uutta bulbia vähän joka paikkaan.
Riittahelena1: Voi että miten kaunis. Täällä olisi yksi kiinnostunut jakopaloista.
Nyt vasta ymmärsin miten kuvista saa pienempiä. Näiden phalejen lisäksi ikkunallani kukkii mm. Mini Mark, Paphiopedilum.hybrini, pari dendroa... Kolme Phalea tekee vasta nuppuja.
Tämä perhosorkidea on kukkinut jatkuvasti,
muistaakseni jo neljättä vuotta ja taas on kukkavarsi tulossa. Todella kiitollinen kukkija
Onpas herkkunen tuommoiselle olisi meilläkin vielä tilaa...erikoinen kukka ja namu väri. Wau!
On kyllä todella maukkaan värinen perhonen! Ja hieno, erikoinen kukka!
Tämän hankin viime syksynä poistopöydästä ja nyt siinä on 42 kukkaa kolmessa varressa. En tiedä tarkalleen mikä se on, mutta netistä löytämistäni lähimmäksi sukulaiseksi päättelin Odontocidium Russiker Goldregen. Kasvi on tällaisena jotain 80 cm korkea ja kukkinut nyt kuukauden verran. Ensimmäiset kukat alkavat jo lakastua, mutta vielä on avautumattomiakin muutama.
Laitanpa sitten saman tien kuvat näistäkin: Dendrobium phalaenopsis ja pinkki isokukkainen Phalaenopsis hybridi.
Hari: Minulla on samanlainen Odontocidium kuin sinulla. Ostin sen nimettömänä yksivanaisena halvalla loppuvuodesta. Miten olet kasvattanut omaasi että sait sen noin komeasti kukkimaan?
Ei se ole saanut mitään erityiskohtelua. Talvella pelkkää keinovaloa ja nyt keväällä varjostetulle ikkunalle. Mietoa lannoitetta aika usein sadeveteen. Talvella oli sumutin käytössä. Olen kyllä yrittänyt vahtia, etteivät juuret ole päässeet kovin kuivumaan, koska purkki on pieni ja nyt aivan täynnä. Normaali huonelämpö tuntuisi olevan käypä, vaikka viileämpikin todennäköisesti kävisi. Kun kukinta päättyy, purkitan sen uudelleen ja vien ehkä kesäksi ulos.
Kiva kuulla että olet saanut sen kukkimaan ihan huoneolosuhteissa. Minulla kun ei ole mitään kaappeja jne. Ajatuksenani oli myös laittaa tämä kesällä parvekkeelle ja pitää se siellä niin pitkälle syksyyn kuin mahdollista, mutta pitää katsoa pärjääkö se kesää ulkona kun meidän parveke on aika kuuma iltaisin. Minullakin on kasvivalot ja se on päässyt niistä nauttimaan ja onkin kasvattant yhden hyvän kokoisen uuden yksilön rinnalleen. Saa nähdä saanko bulbin pullistumaan.
Olen ymmärtänyt, että yli 25 astetta ja/tai suora auringonpaiste on näille myrkkyä. Viileähkö ja kostea ympäristö tietty olisi hyvä, mutta mistäs sen järjestää.
Ahaa, eli ei siis kesäpäiviksi ulos. Kiitos tiedosta.
Pientä epävarmuutta on ollut ilmassa - onnistunko kukittamaan uudelleen kukkakaupan ilmaisen poiston, ja onnistuinko selättämään villikset - nyt maailma hymyilee. Katsokaapa!
Siihen on muuten tulossa kaksi kukkavartta lisää!
Paphiopedilum insigne
kukkii nyt hyvin, kaksi kukkaa on parhaillaan auki ja pari uutta versoa hyvässä kasvussa.
Encyclia cochleata tarttui matkaan Helsingin Puutarhamessuilta viime viikonloppuna....