Tamarindi -tietoa
Avasin Tamarindille oman ketjun johon siirsin muualla olleita asiaa koskevia viestejä.
Onko tamarindi -kasvi teille tuttu? Sain ikivanhoja siemeniä ja niistä iti kolme.. Nyt on vain se ongelma etten tiedä kasvista mitään, kasvaako se puuksi vai pensaaksi? Vanhoilta keskustelu palstoilta kyllä luin että se olisi puu mutta on niin heiveröinen että mieluummin jättäisin kaikki kolme tainta lähekkäin ja kokeilisin sitä niin kasvattaa.. Kellään kokemuksia?
Huhuu… Tietääkö joku…? Tällä hetkellä minulla kasvaa samassa purkissa kolme tainta ja kyllä niistä ihan hyvän puskan on jo saanut. Sitä vaan että hidastuuko se kasvu jos vasta muutaman vuoden päästä erottaisi taimet kun on kuulemma hidaskasvuinen…
Katos tätä: Linkki
.
Hmm. Joo. 200 vuoden ikä. <a href=“<font face=” arial?=“”>Tamarindipuu – Wikipedia
Oho… Noo täyty sitten antaa perintönä jollekkin (jollekkin jolla on yli 20m korkea huone jossa kasvattaa…) Kiitos Weikko oikein paljon olisinhan minä varmaan itsekkin löytänyt mutta kun joskus on vaan niin kiva heittäytyä Pentin hoiviin josta todennäköisesti ne kaikkein ymmärrettävimmät neuvot löytyy…
Vähän epäselvä kuva mutta siinä ne nyt ovat. Puolivuotiaita… Ensin kasvoivat melkonopeasti mutta nyt kasvu on jo hidastunut.
Minä erottelisin nuo.
Mulla alkoivat tehdä seuraavana vuonna oksia, joten kasvi levenee. Kasvu kyllä hidastuu; en muista missä vaiheessa.
Ok. Siis tamarindi menee kanssa ruukunvaihtolistalle.
Tamarindi on jonkun sortin puuksi kasvava hernekasvi. Siis ei sitrus.
Mulla oli myös tuo tamarindi,kirjassa sen suomalainen nimi oli lyijypuu…toin sen jostain ulkomaan matkalta, iti hyvin ja kasvoi pituutta. Siihen tuli jossain vaiheessa semmoisia pyöreitä vaaleita karvapalloja, olivatkohan ‘kukkia’. Eräänä talvena sitten otti ja kuoli pois.
Tuossa minun tamarindini (Tamarindus indica) kasvatettu loppukesällä siemenestä. Vieressä vasemmalla liekkipuun (Delonix regia) taimi.
Tamarindi meni tääläki kokeiluun
Helppo kasvi, omani sai vaan osansa ripsiäisistä joten mäntysuopaa ruikittu ja pari lehteä kärsi.
Menee nätisti illalla suppuun ennen valojen sammuttamista.
Idätys helppoa, omissa siemenissä oli 100% itävyys. Liotin vedessä pari päivää, ja noin viikon päästä pesin siemenistä tahnan pois ja uudet paperit.
Käytän paperi-muovipussi menetelmää lähes kaikille siemenille.
Aika hoppusia ovat itämään Kohta minullon paaalijon tamarindejä
Mulla on nyt noin viikon ikäinen pieni tamarindi. On hauskan näköinen ja mielenkiintoinen kasvi!
Kesti kyllä aika kauan itää mun mielestä, noin viis viikkoa siinä meni. Netistä löysin ohjeen jossa käskettiin käsittelemään siemenet lähes kiehuvalla vedellä ennen kylvämistä, nopeuttaisi kuulemma itämistä. Itse en käsitellyt siemeniä mitenkään, istutin vaan suoraan hedelmästä multaan.
Tää kuullostaa hauskalle kasville.Mistä siemeniä saa?
Löysin niitä hedelmiä lähellä olevasta etnisestä ruokakaupasta. Noiden kauppojen hedelmätiskeiltä löytää kyllä vaikka mitä mielenkiintoista, toisesta vastaavasta kaupasta ostin longaaneita ja jakkihedelmää.
Kiitos vinkistä.Pitääpä etsiä täältä tuollainen liike.
Tässä kuva moneen kertaa karsitusta ja latvotusta tamarindista.
Vau, onpa sillä kokoa.
Kuinka vanha se on?