"Täplämunkinhuppu tai aaroninsauva on vehkakasveihin kuuluva myrkyllinen kasvi.
Kasvilla on nuolimaiset lehdet ja paksut kellertävänpunaiset marjapuikelot. Kukkavanan ympärillä on suuri suojuslehti, huppu. Sillä on ollut kansanlääketieteessä moninainen käyttö. Kasvin mehevästä juuresta saadaan tärkkelyspitoista jauhoa. Koko kasvi, varsinkin marjat, ovat myrkyllisiä.
Aaroninsauva kasvaa villinä Keski-Euroopassa Tanskasta etelään, mutta sitä tavataan Pohjoismaissa viljelyjäänteenä." Lähde: Wikipedia
Dave`s Garden antaa USDA vyöhykkeeksi 7b (noin -15 astetta).
Minä ostin Seinäjoen puutarhamessuilta ko kasvin ja haluaisin tietää hieman kasvatuksesta. Exotic Garden antoi siemenkylvö ohjeessaan, että taimet peitettäisiin talveksi, mutta minä epäilen tätä. Sillä messuilla nainen, joka näihin oli perehtynyt sanoi, ettei talvehdi täällä. Kyseessä kuitenkin monivuotinen sipulikasvi. Eli tämä mun sipuli on ollut nyt viikon ajan kipossa, jossa on n. 2 cm vettä. Juuria ei niinkään näy, mutta pituutta on tullut yli 10 cm ja melkoista paisumista on tapahtunut kasvukohdassa . kasvaa jämerästi juuresta päin, eikä "latvasta".
Varmasti täällä on kokeneempia, jotka voisivat kertoa, että koska saa laittaa maahan ja miten syvälle sipuli täytyy istuttaa?? Ilmeisesti kuitenkin kosteasta maasta tykkää.
Mä mietin tosiaan sitä minkä otsikon alle tää kuuluu… Siirretään jos on tarve. Netistä ku tietoa hain niin oli perenna, sipuli ja mukula, riippuen lähteestä
Samaa myyjä sanoi, että on perenna ja sillä haulla löytyi eg:stäkin. Vaikka tuo näyttää ihan kyllä sipulilta. Ja olikos niin, että vanhassa pentissä Aaroninsauvasta oli jotain tietoa ketjussa muut sipulit? Aika vähän ja hataraista tietoa tuntuu olevan kasvista.
Minun samainen kasvi avasi lauantain vastaisena yönä ensimmäisen lehtensä tuosta sauvasta ja koska kasvi oli silloin vielä keittiössä, eikä pihalla oli haju aivan kammottava. Haisee siis vahvasti pissalta:).
Mutta lehti oli todella kaunis. Siirsin sen samantien pihalle ja nyt näyttäisi siltä, että sauvan sisältä kasvaisi jotain kukinnon tapaista.
Vieläkin minulla vain kulhossa, jossa vettä pari senttiä. En tiedä koska istutan maahan.
Kiitos ElluK. Olen Gooklettanut ja lukenut myöskin kirjasta tuosta kummajaisesta, mutta täältä en ole osannut etsiä nettiläisten juttuja tuosta “törykästä.”
Veljeni kirjoitti minulle tällaisen ohjeen. “Mukula ikkunalle kuivana, kukkii, kun juuret kasvaa hyvin, laita ruukkuun multaan. Tekee lehdet, syksyllä viileään, saa olla ruukussa. Keväällä ikkunalle, kukkii, älä ota pois ruukusta.” Täällä ei menesty talvea kukkapenkissä.
Sorruin talvella messuilla Aaronin sauvaan… istutin alkukesästä ulos… kaunis sauva ja komeat isot lehdethän sillä on… Onko näillä suuret juuret? Näin vanhan pentin puolella että tätä on ollut monella… miten monta kertaa nostitte syksyllä tätä maasta kellareihinne? Olisko paras jättää maahan? Tässä se kasvaa kilpiangervon (vaaleat lehdet) vieressä
Tämä on kyllä melkoisen hauska kasvi kasvatella. Ilman vettä tai multaa, ja silti kasvaa ihan silmissä! Toivottavasti vaan ilmat lämpenee kun alkaa kukkimaan. Sisällä en mitään hajuhemmoja halua pyöritellä.
Varjoa rakastava ruohoinen monivuotinen kasvi ja Araceae-heimon jäsen. Sitä viljellään koristekasvina.
Leviää nopeasti itsestään kylväytymällä. Sillä on syvälle juurtuneet mukulat, jotka lisääntyvät joka vuosi ja joita on vaikea poistaa. Kaikki tämän kasvin osat ovat myrkyllisiä ihmisille ja eläimille. Kasvi voi aiheuttaa ihoärsytystä ja sairauksia. Hedelmät ovat vaarattomia linnuille.
Kasvi kasvaa varjossa ja suosii kosteaa, läpäisevää maaperää. Kukkii keväällä ja tuottaa kirkkaan oranssinpunaisia marjoja syksyllä.
Tuolla sivustolla on myös pelkistä lehdistä kuvaa. Eivät näytä ihan samoilta mutta lähes. Toi sun näyttää “kovemmalta” kuin tuo tuossa kuvassa, mutta mikä on todellisuus sitten
Toi sun lehti näyttää silleen tutulta että ihan kuin oisin nähnyt sen kuvan tässä nyt kun oon näitä kasveja pyöritellyt ja nettiä tuntikausia selannut päivittäin pari viikkoa. Tuli heti mieleen kun näin sen että “ton mä oon just nähnyt”. Vaan oonko nähnyt just tuon, vai jotain samantyyppistä, ei mitään hajua.