Täpliä,laikkuja,värimuutoksia puutarhan kasvien lehdissä

(Taudit ja tuholaiset, puutarha)

Meidän puutarhan on vallannut jokin tauti, jota esiintyy monissa kasveissa. Tauti esiintyy täplinä ja laikkuina lehdissä. Alla olevassa kuvassa näkyy taudin esiintyminen jättipoimulehdessä, villiviinissä, sinikuusamassa, voikukassa, pionissa ja humalassa.

Tietääkö kukaan mistä taudista on kyse, ja miten siitä pääsee eroon? Valtavasti kiitoksia jo etukäteen vastauksista!

Samaan pulmaan lähdin etsimään tietoa. Minulla pahimmin ovat kärsineet maurinmalva ja salkoruusu (lienevät keskenään samaa sukujuurta). Ei ole kuvia, mutta ovat vielä pahemman näköisiä kuin nuo sinun kasvisi. -Olettaisin että kosteudella on osuutensa. Mutta ehkäpä joku muu tietää.

Jos se on sienitauti, niin täytyykö syksyllä vaihtaa myös multa kasvien juurilta? Voiko laittaa kompostoriin?

Minulla on myös salkoruusuissa täpliä ja muissakin. Itse epäilen kosteutta, mutta voihan se olla jokin muukin syy. Ehkäpä joku viisaampi vastaisi, kun huomaa kyselyt.

Nyt kun tuli puheeksi niin huomasin noita myskimalvoissakin…

Salkoruusuissa olevat laikut voipi olla salkoruusuruostetta. Ei kai sille mitään kannattane tehdä, kerätä pois lehtiä ja joku Euraren kaiketi torjunta-aineena tai sitten se ruokasooda ja mäntysuopa vesi kasteltuna. Oli aika paljonkin kuivana kesänä 2007 salkoruusuruostetta kuivassa paikassa.

Honkkarissa nyt viikonloppuna myynnissä olleissa puna- ja mustaviinimarjapensaan taimien lehdissä oli samanlaista pilkkua!!??!!

Googlasin ennemän noita pilkkuja ja näköjään tuota ruostetta ilmestyy myös joo herukoille ja muillekin perennoille. Tuuhea ja märkä kasvusto edistää muodostumista… ja vettähän on kyllä ainakin piisannut…

Mistähän taudeista on kyse ja mitä pitäisi tehdä:

Tulppaanissan on ruosteenvärisiä pilkkuja. Ensin oli vain yhdessä ja nyt penkin melkein jokaisessa. Kaikki vihreät osat pilkullisia.

Ukkolaukoista pienin on muuttumassa pikimustaksi. Ensin yksi lehti ja itse nuppu varsineen. Ei ruskea siis vaan pikimusta. Viereiset ovat ihan ok.

Minnimi, löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös hölöä, vilkaisepa postiasi :slight_smile:

Kiitokset Nuulle. Omat hakusanat eivät tuottaneet tätä ketjua.

Pilkut kuulemma ovat jotain ruostesientä eikä pitäisi tappaa kasvia eikä tuhoaineet tehoa hyvin. Rotta.

Mutta mikä mustuttaa ukkolaukkani?

Mikä lie tätä vaivaa? Ainoastaan kulleron lehdissä ilmaantunut tauti.

Kuka osaisi sanoa mikä vaivana? Kuvat jo odottavatkin.

Veikkaisin jotain koppiaista (tai toukkaa). Meillä tekee pajuissa hyvin samantapaista jälkeä.

kulleronlehtinäivetystauti :smiley:

hauskan näköinen sidos pöytäliinassa

Mahtaneeko viedä koko kasvin mennessään? Miten on kannattaisiko yrittää torjua jollakin? Kiitän vastauksistanne!

En usko, että mitään hirmuvahinkoja tekee. Seuraile kulleroisen tilannetta

Minä nyppisin pois ja roskiin kaikki läikkälehdet, ettei leviäisi.

Näin olen jo tehnytkin. Odottelen vain koska on nypättävä viimeinen lehti:) Kiitos Emo ja Miikos!

Oho, jos kasvin kaikki lehdet on kärsineet samalla lailla niin silloin luultavasti on kyseessä joku sieni (taikka virus).

Kävin katselemassa tulikellukoiden kukintaa ja huomasin poimulehdissä samaa oranssia sävyä. Sitä oli melkein kaikissa reunuspoimulehdissä (ei jalostettuja) lehtien alapinnoilla. Alempana kasvavat lehdet olivat myös oranssin pölyn peitossa. Mahtaako tämä ruoste (?) tarttua muihinkin kasveihin? Ensimmäistä kertaa näen tällaista.

Kasvupaikka on syrjäinen, että voisin leikata ja hävittää lehdet pois ja odotella uusia, mutta auttaisikohan se? Vai tuleeko maasta tms?