Muurahaiset varmaan meilläkin on ollut asialla kun taponlehteä putkahtelee sieltä täältä. Monta vuotta tahei paikallaan ja luulin ettei se viihdy meillä lainkaan kunnes ryöpsähti joka puolelle. En tietänyt että se kukkii ja tekee siemeniä, kavala on.
Tältä näyttää keväällä
Onhan tämä taponlehti ?
Jos taponlehdelle antaa tilaa, se levittäytyy todella tehokkaasti.
Jatuulilla on komea kasvusto
Sain taimivaihdossa taponlehteä, ehkä saan tuollaisen miekii.
Tuon keltapilkkuisen löysin tyttären poikaystävän pihalta. Kallion kupeessa niitä kasvoi jonkinlainen tupas, kaikilla oli tuollaiset lehdet.
kanadantaponlehti kukkii.
Voi kun on niin hieno ja komee kukinta, kuten vaan taponlehdellä voi olla.
Ei ihan heti huomaa, jos ei oikein lähelle mee katsomaan. :laugh:
Onkohan taponlehden leviäminen miten hankala juttu. Mulla on sitä kulleroiden, kalliokielon ja himalajan jalkalehden kanssa samassa penkissä tarkoituksella aluskasvina. Pysyykö siellä matalalla aisoissa vai tukahduttaako se nuo isommat kasvit aikaa myöten liian tiiviiksi muuttuvalla kasvustolla?
Tuo on kanssa yksi sellainen kasvi jonka kasvattamista minä en ymmärrä. Eihän se oo oikeastaan juuri-paljon mistään kotoisin… ajelisin ruohonleikkurilla surutta yli. :hehe:
Minusta sillä on kauniit mehevät lehdet, ja katselen niitä mieluummin kuin alla olevaa epämääräistä savikokkareista ryönäpenkkiä.
Ai. No ei tällä ei nyt niin välttämättömällä, mielipiteen ilmaisulla ollut tarkoitus pahentaa kenenkään tunnelmia. Itte en vaan siitä perusta. Heh. Enkä ymmärrä sen kauneusarvoja. Minkäpä sille voi että ohi menee.
Makuasioita sanoi musti kun pyllyään nuoli. No ei vaan kukin tykkää erilaisista. Mun mielestä taponlehti on ihana kuin myös vuorenkilpi jota moni vihaa. En sitten taas tykkää läheskään kaikesta kuin muut tykkää.
Hei Bobbie, enhän mä nyt tollasesta mieltäni pahoita. On niitä isompiakin juttuja, joista mieltänsä synkistää. Ihan vaan kerroin, että itse satun siitä tykkäämään maanpeittokasvina, mutta kun on aika uusi tuttavuus ja näyttää hyvin viihtyvän, niin tulin aatelleksi, että josko siitä olen riesan itelleni hankkinut.
Täällä ilmottautuu yksi taponlehteen tykästynyt. Olisiko jollain tarjota pistokkaita, siemeniä tms? Oma vaikutusalue pirkanmaalla, posti toki kulkee jos taponlehti sen kestää
On kyllä hauska kasvi kaikenkaikkiaan, juuri luin että on luonnossa rauhoitettu
Millä taponlehdestä pääsee eroon? Se tekee sitkeitä paksuja juuriveskostoja, leviää joka paikkaan ja uusia taponlehtivauvoja löytyy pitkin pihaa sieltä täältä vielä kymmenen metrin päästä alkuperäisestä paikasta. Uskomattoman ärsyttävä kasvi joka ei usko edes ruohonleikkuria😖.
Minä kyllä tykkään. Peittää ihan mukavasti.
Yksi suosikeistani. En näe mitään ongelmaa. Muurahaiset vähän ehkä levittävät, muttei haitaksi.
Jostain naapurustosta se tännekin tuli ja mulle vakuutettiin että se pysyy just siinä pienellä alueella saskatoonin alla. Niin ei käynyt, kumpikin karkailee reippaanlaisesti. Lähettäisin vaikka kuuhun jos tietäisin ettei enää palaile.
Taponlehtikin on hyvä maanpeitekasvi varjoon.
Näyttää tältä lumien sulattua.