Taponlehti, Asarum

Voiko olla totta, ettei ihanalle taponlehdelle ole omaa palstaa? Hakutoiminto ei taaskaan toimi koneellani.
Jos tälläinen palsta on jo olemassa voi tämän toki poistaa. Laittakaas joku kuvia lisää. Tytär rikkoi taas yhden digikameran!
Kanadantaponlehti kukkii, kukat näkyvät kyllä vähän huonosti.

Tässä tämä tavallisempi.

Tässä mahtava kanadantaponlehtipelto Kumpulan kasvitieteellisessä.

Huoh…

Erikoinen,hieno, RitvaL, nappasitko yhtään alkua :slight_smile:

Heksu, onko Asarum splendens elossa ?

Ei se kovinkaan eläväiseltä näytä :frowning:

Heksu, kyllä se siitä, toivotaan niin.

Ei se kyllä siltä näytä, että virkoaisi, ihan koppura on :frowning:

Asarum splendens, hankittu tänä keväänä.

Tiidadaa, Asarum splendens on kuin onkin elossa! Noin vaan pörhäkkänä tönöttää siellä nyt :smiley:

Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi, että taponlehti kukkii. Ne kun jäävät hyvin piiloon tuonne lehtien alle. Siemenetkin on pruutattu jo pihalle.

Kuka tietäisi kertoa kuinka paksun kasvupohjan lehtotaponlehti tarvitsee? Riittaisikö kituvan nurmikon pohja, sillä rukalla ei taida olla maata kuin 20-25 cm, sen alla hiekkaa ja moreenia. Minulla on muutama taimi ihan hyvissä voimissa “väliaikaisistutuksena” melko uuden kukkapenkin laidassa. Nyt näyttää siltä että rönsytiarella jyrää taponlehden alleen. Mietin että jos siirtäisin taponlehden kukkapenkin ulkopuolelle, pihan reunamille maata peittämään varjopaikkoihin. Onko ideoita maan parantamiseen taponlehteä varten? Tällä hetkellä alueella on pohjalla jonkun verran maatunutta hevosen lantaa ja päällä perinteistä, hiekkaa ja kalkkikivijauhetta sisältävää nurmimultaa.

Taponlehti kukkii keväällä, kukkia ei näe lehtien alta.  Muurahaiset kuljettelevat taponlehden siemeniä, joten taponlehtiä alkaa vähitellen kasvaa joka paikassa.

taponlehti1

taponlehti2

Mielestäni taponlehti jyrää kaiken alleen, kyllä siinä taistossa tiarella jää kakkoseksi.

Kiitos kommentista. Kokemukseni mukaan tiarella leviää kuitenkin huomattavasti nopeammin kuin taponlehti. Ehkä jälkimmäinen kuitenkin pitkässä juoksussa pääsee voitolle. Kyse on tosiaan vielä hyvin nuorista (viime kesän ) istutuksista. Meinaatko muuten että taponlehti ilman ylimääräisiä toimia vähitellen ottaisi valtaan tuon samoin viime kesänä istutetun haparoivan nurmikon? Ja pystysköhän sitä sitten vaikka itse leikkiä muurahaista ja levitellä siemeniä toivottuihin paikkoihin…

Mulla on kolmen kovan kopla vierekkäin; taponlehti, rönsytiarella ja tuoksumatara. Tuoksumatara hyökkää tiukkana taponlehden joukkoon ja yläpuolelle mutta samalla taponlehti harjoittaa salakavalaa toimintaa leviää hiljalleen tuoksumataran alla.

Tiarellan ja taponlehden rintamalinja on aika pitävä, kumpikaan ei juuri leviä rönsyilemällä toistensa joukkoon. Mutta taponlehden siementaimia nousee kaikkialla.

Taponlehti ei ole ollenkaan levinnyt nurmikolle - tai jos onkin, on sen tahti niin hidas että ruohonleikkuri syö karkurit pois.

Onkos kellään kuvaa laittaa noista taponlehden siementaimista? Tietäis olla kitkemättä niitä pois. Ei tuo minulla nimittäin nouse kuin tuosta samasta paikasta vaan.

Tässä Myskimalvalle äsken taskulampun valossa kuvattuja taponlehden siementaimia . Samaan kuvaan sattui noita sirkkalehtisiä pari ja kuvan keskellä yksi, jossa on kasvulehtikin - silloin se näyttää jo oikealta taponlehdeltä minikoossa. Lehdet ovat nahkeita ja kiiltäviä jo sirkkalehtivaiheessa

Hienoa, kiitos Tuulia-tuu! Mä tiesin, että täältä pentistä löytyy AINA vastaukset     Kyllähän nuo näyttävät hyvin selkeästi jonkun muun kuin rikkiksen taimilta eli en ole tuommoisia ainakaan kitkenyt pois.

Yhden taponlehden taimen aikoinaan ostin, juurakkoa jakamalla mulla on nyt enemmän kuin yksi taimi

taponlehti1

taponlehti2
Muurahaisten istuttama
taponlehti, muurahaisten istuttama