Tarhakevättähti, Scilla x allenii

Kevättähdet ovat nyt parhaimmillaan. Ovat kyllä aivan ihania. Ovat kestäviä, mutta eivät leviä niin tehokkaasti kuin tavalliset scilllat. Mielellään soisin näidenkin lisääntyvän.

Täällä jostain syystä sanotaan kevätsini nimellä.

Meillä on krookukset säilynyt, tulppaanit syöty. Ja helmihyasintin lehtiä yritetty syödä peiterisujen raoista. Krookukset keltaisia ja muutama tumma lila. Onkohan joku tietty väri mieluisempi pupuille.

Vihdoinkin!

Minä kun olin opiskelemassa, niin minä ja toinen aikuinen luultiin, että nuo on sinivuokkoja. Seuraavalla kerralla tarkistin lehdet ja kukan keskellä olevan kohdan ja tajusin ettei ne ole sinivuokkoja.

Tarhakevättähti , Scilla × allenii

on hybridi eli risteymä kahden kukkivan kasvilajin välillä, jotka molemmat kuuluvat Scilla-sukuun.
Scilla x allenii on pikkukevättähden (Scilla bifolia ) ja kirjokevättähden (Scilla forbesii ) risteymä.

Lähde: Luontoportti

Meillä kasvaa kevättähtiä siellä täällä. Ne ovatkin melkein ainoita kukkia, joita tontilla oli, kun tänne Porvooseen asetuin. Saattavat olla hyvinkin vanhoja peruja. Talohan on satavuotias.

SULJEN tän “Tarhakevättähti, Scilla x allenii”-ketjun ja jatketaan keskustelua kaikista Scilloista yhdessä samassa ketjussa koska ne kuitenkin menevät jutuissa suloisesti sekaisin.

Keskustelu jatkuu: Sinililja, Scilla (jatkossa Kevättähti (Sinililja), Scilla -alueella.

Tämä on kyllä erilainen kuin se tavallinen skilla, niissähän on nuokkuvat kukat. Näissä kukat on ylöspäin. Kevättähtenä minä olen tätä pitänyt, toki voin olla väärässäkin.

1 tykkäys