Tarhakevättähti, Scilla x allenii

(Kukkasipulit ja mukulat)

Tämä ketju on Suljettu 4.2.2025.
Keskustelu jatkuu: Sinililja, Scilla (jatkossa Kevättähti (Sinililja), Scilla -alueella.

Ensimmäinen kevättähtikin aukaisi kukkansa, enkä meinannut muistaa, että mikä sen nykyinen nimi on.

Tätä palstaa ei sitten ole kukaan löytänyt, kun sen olen tuolla uudella nimellä perustanut. Nyt on vaaleanpunaisetkin alkaneet kukkimaan.

Ja lisää sinisiäkin.

Minullakin on tuommoisia sinisiä kukassa.

Hei, noita sinisiähän meilläkin on - juuri tänään pähkäilin, että mitähän ovat kun ovat kuitenkin selvästi erilaisia kuin se perinteinen scilla. Jes, sain taas yhdelle kasville nimen, kiitos Raakki. :))

Kevättähdet on minun suosikki kevätkukkijoita, kukkien vaalea keskusta hohtaa ja kukinnot ovat runsaita. Itselläni on sekä sinistä että vaaleanpunaista.

Minulla on myös  molempia värejä, ja scillojen tapaan nuo kevättähdetkin leviäävt omia teitään, kasvavat jo enemmän nurmikon kuin kukkapenkin puolella.  ja naapurin puolellakin näin yhden. naurua 

leviävätsilmän isku

…ja saavatkin levitä, ovat niin ihania… :slight_smile:

Minullakin on kevättähtiä, mutta ne ovat kirjokevättähtiä. Näyttävät kyllä samalta kuin tarhakevättähdet:) En ole koskaan nähnyt tarhakevättähtiä myynnissä. Isokevättähtiä on myös ollut kaupoissa ennen. Käsittääkseni näillä kevättähdillä on ainoa muutos tuo suvun nimen muuttaminen, kun sinililjat ja kevättähdet on laitettu samaan sukuun. Onko siis kukaan ostanut tarhakevättähden nimellä sipuleita lähiaikoina kaupasta?

Pipun kysymykseen en osaa vastata, sillä minäkin olen ollut jostain syystä tämän kevään aivan sekaisin näistä nimistä ja pähkittiinkin juuri tätä Raakin kanssa minun kuvagalleriassani.

Silti laitan hellyttävä kuvan tämän kevättähden pikkuruisesta niskasta. Siitä tulee mieleen vauvat ja keijut.

Pupukin oli käynyt kevättähtiä maistelemassa.

Kevättähti Pink Giant kukkii parhaillaan. Ostin sipulit viime syksynä, joten kukinta on nyt ensimmäinen. Väri on ihan hyvä, vaikka en vaaleanpunaisen ystävä olekaan, mutta koko on yllätys, sillä kasvilla on korkeutta selvästi enemmän kuin tavallisilla kevättähdillä. Ihan kiva lisä sipulikukkiin.

Pisti silmääni Temskukan kommentti kevättähden niskasta: “tulee mieleen vauvat ja keijut”. Juuri äitienpäivänä meillä lapset keräsivät kevättähtiä mummuille viemisiksi ja keskimmäinen (5 v.) totesi, että tämähän voisi olla keijun lamppu. :slight_smile:

Huomasin, että Prismassa oli myynnissä vaaleanpunaisia kevättähtiä. Ovatko yhtä helppoja ja kestäviä kuin siniset sukulaisensa?

RitvaL. omat vaaleanpunaiseni ovat olleet vasta viime syksystä, joten vielä ei ole oikein luotettavia kokemuksia. Ostin niitä kyllä nyt lisää, kun olivat niin nättejä. Täällä oli myös sellaista sekaväristä sipulipussia, jossa on sinisiä, valkoisia ja vaaleanpunaisia kevättähtiä. Sellainenkin oli pakko ostaa. Arvelisin, että ovat kaikki helppoja ja kestäviä, mutta lisääntymisessä voi tietenkin olla eroja.

Pitihän miun sit seuraavana päivänä käydä pari pussia ostamassa, toisen vein äidille lahjaksi.

Talon seinustalla loistavat jo siniset kevättähdet. Eilen näkyi vähän väriä, mutta tänä aamuna kukat olivat jo apposen auki. Muualla pihassa ei kevättähdistä näy vasta kuin piippoja, mutta tuo seinusta on pihamme lämpimin paikka näin keväällä. Siellä kukkivat jo idänsinililjatkin.

Kevättähti Pink Giant on taas talvehtinut ihan hyvin ja kukkii kohta. Sipuleita en ole nähnyt sen syksyn jälkeen, kun omani ostin, mutta kaipa tuota voi jo kestäväksi sanoa. On paljon näyttävämpi kuin ne tavalliset siniset tai kirjavat kevättähdet.

Nämä ihanaiset olivat nousseet kukkaan minullakin. Sinisen väri on luonnossa kauniimpi kuin kuvassa. Näyttävät hyvin viihtyneen. Siellä täällä lisää puhkeemassa kukkaan. 

Kevättähdet ovat avanneet terälehtensä!