Onko kokemuksia Tarharistikistä? Olin suunnitellut sitä perennapenkin reunuskasviksi, mutta taimistolla jossa kävin ei ollut ko. kasvia, enkä löytänyt sitä esim. Särkän hinnastosta, mutta heidän nettisivuiltaan kasvi kyllä löytyi. Luulin että Tarharistikki on aika kestävä, mutta Särkän nettisivuilla sitä kuvailtiin araksi ja melko araksi. Tuliko nyt uuden reunuskasvin mietintä eteen? Vyöhykehän meillä on virallisesti kuutonen (keski-pohjanmaa) mutta viitosen kasvit kyllä menee täällä hyvin.
Edellisenä talvena kärsi talvesta tosi paljon, aloitti kasvun vasta myöhään kesällä. Viime talvena talvehti hyvin ja kukki melkein kaksi kuukautta, piti taukoa ja taas on muutama kukka ilmestynyt.
Meillä on kaksi vuotta viihtynyt tarharistikki kivisen pengerryksen päällä V-vyöhykkeellä. Muistaakseni istutin neljä alkua n. 40 cm:n välein melko kuivaan paikkaan. Ristikki on nyt levinnyt sen verran, että alkaa pehkot koskettaa toisiaan. Joskus yritin saada kylvämällä aikaiseksi penkereenpäällystä, mutta siemenet eivät edes itäneet. Kasvi kukki todella runsaasti ja upeasti kuukauden verran touko-kesäkuussa, ja virittelee näköjään uudestaan kukintaa. Kuvissa rönsyillen tippuva rehevä kukkapilvi on ehkä hieman liioiteltu, kasvaa matalana (n. 10 cm) tiiviinä mättäänä. Kaunis on kuitenkin, ja uskon että menestyy teilläkin, jos täällä Oulun korkeudellakin !
Hyvin on tarharistikki meillä talvehtinut jo neljä vuotta. Asustelee loivassa rinteessä ja jaksaa aina joka vuosi kukkia niin, ettei lehtiä juuri kukkien alta näy.
Löysin alkuperäiset laput tarharistikille (ne mitä puutarhurit tökkää purkkiin) ja huomasin että taimet olivat tanskalaista alkuperää. Silti ovat talvehtineet ongelmitta ! Yleensä varon sekaantumasta ulkomaisiin, mutta puutarhamessut saavat haksahtamaan näköjään kaikenlaiseen. Multasin alueen pari viikkoa sitten, ja näyttää että ristikki on aloittanut varsinaisen invaasion ympärilleen.
Jos ei reunuskasvin koolla ja kukkien värillä ole väliä, niin kauniita reunuskasveja ovat myös
Jättipoimulehti
sekä kevätpikkusydän
Sattuuko kukaan tietämään, miten tarharistikkiä koulitaan? Mä olen vain siirtänyt pikkutaimet yksitellen omiin purkkeihinsa, näyttivät tykkäävän lisätilasta. Tuli vaan mieleen, että pitäiskö tehdä tuppaita niinkuin lobelialle; toisaalta ristikin siemenet neuvotaan kylvämään yksitellen ja ne on monivuotisia. Kasvaakohan jokaisesta pikkutaimesta kokonainen kasvi?
Todella tsäpäkän värinen on tämä siemenistä kasvattamani ristikki, joka kukkii nyt ensimmäistä kertaa. Viereen oli kasvanut lemmikkipuska ja yhdessä nämä kaksi loistivat kilpaa, valokuvaan en vain oikeita värejä meinannut oikein saada.
välke, kuinka kauan siitä on, kun ristikkisi kylvit? Minä sain muutaman itämään tänä keväänä, ja tuota näkyä odottelen…
Vuosi sitten keväällä itivät nuo ristikit kylmäkäsittelyn tuloksena. En tiedä tarvitsevatko sitä, mutta tapana on tyrkätä kaikki purkit hankeen. Tuohon kohtaan laitoin pari taimea ja mukavasti ne on pörhistyneet
Minulla on tuossa “kivikkopenkissäni” ristikkiä nimeltä Aubrieta Ida. Ostin muistaakseni Plantagenista taimen. Ei kukkinut silloin mutta alkoi kyllä minulla kukkimaan…jee! Vieläkin kukkia. Ajattelin vaan kun on keskeltä vähän “lätsähtänyt” että pärjääkö tuo yhtä vähällä vedellä kun nuo muut kivikkokasvini tuossa samassa penkissä?
Hiekkaa,soraa ja vähäsen multaa on alustassa siis. Kysyisin vielä että mitenkä sen on kalkin laita? en ainakaan löytäisi että karttaisi kalkkia? Ja nuo patjarikot ja mehitähti ainakin samassa penkissä kuuluu kalkinsuosijoihin, joten siksi vain kyselen että tietää esim. ensi keväänä että kannattaako tuon kohdalle kalkkia laittaa.
Meneekö muiden ristikit kukinnan jälkeen römppäsen näköisiksi? Omani, nyt ekaa kesää kukkivat ovat nyt hieman kellastuneet ja harottavat ruman näköisenä pitkin poikin. Paikka on aurinkoinen koko päivän ja mietinkin, että johtuuko liian kuumasta paikasta? Jos moinen kuuluu asiaan, niin saavat tuosta paraatipaikalta lähdön ja vilkkaan.
Vähän huonossa hapessa miullakin kivikossa.
Tämä on niin ihana ilman kukkiakin. Tykkään tämmösistä matalista mättäistä