Tuota herukkaa olenkin miettinyt, pensasmustikkaa olisin laittanut mutta se tarvii satoa antaakseen useamman, niin ei taida tila riittää. Omenapuuta olen haikaillut myös, ja mahtuiskin ihan hyvin, mutta talvenkestävyydestä en oikein ole varma. Sen kun pitäis tossa ulkona talvehtia... (mistähän saisin tarpeeksi ison saavin sille..? Hmmm...taitaa meille tulla omenapuu tänä vuonna..)
Olisko siitä varjoisuudesta neuvoja? Mikä käy eteläisen parvekkeen reunuksen katveeseen, sinne mihin ei aurinko suoraan paista? Kun ei sitä nyt sopisi mitään kohtaa parvekkeesta toki kasvittomaksi jättää.. ;)
Sinnehän voi viedä vaikka sisäkasvit, jotka eivät niin suoraa paahdetta siedä. En tiedä, mutta olettaisin, että paikka on kuitenkin niin lämmin ja valoisa, että aurinkoisen paikan kasvit siihenkin sopivat. Siihen varjon puolelle kannattaa laittaa vaaleita kasveja - markettoja ja ehkä vaikka vaaleankirjavalehtisiä.
Eikös ahkeraliisat ja uudenguineanliisat kuki varjossakin?
Sisäkasvit kannattaa tosiaan laittaa ulos ja mulla on kyllä varjossa menneet kuunliljatkin ihan hyvin. Ahkeraliisat kukkii todella aika varjossa myös. Ja ruukkuja kun voi siirrellä niin on mulla välillä varjossa ollut kaikenlaista valon kasviakin. :)
Nyt on tuoksuhernettä, basilikaa, rakuunaa, oreganoa, ruohosipulia, kurkkua ja (vähän myöhässä mutta koitetaan… ) tomaattia kylvetty ikkunalaudat täyteen. Saas katsoa kuinka käy. Jos ei onnistu, ostan taimet valmiina parin viikon päästä…
Oih, mitkä kelit. Eilen kävin ostamassa Plantagenista kolme upeaa krysanteemia, ja istutin ne jo ulos yhdeksi isoksi asetelmaksi. Samalla vielä haaveilin mansikoista parvekkeella ja pitihän nyt sitten vielä ostaa pussi mansikan siemeniäkin. Saa nähdä mitä niistä tulee :D.
Pensaskrassin taimet ovat jo valtavia, ja istutin jo niitäkin ulos kahteen pieneen ruukkuun ja loput sitten istutan tässä kunhan kerkeän, niin niihin isoihin "patoihin". Ruohosipuli on kasvanut mahtavasti ja leikkasin niitä jo, jotta eivät ihan taitu kasvaessaan.
Pajuja kävin hakemassa tuosta läheltä, jossa metsurit oli raivannut vanhan junaradan vartta. Niistä nyt pitäisi sitten kyhätä köynnöstukia...
Mutta eipä tässä nyt muuta ole tapahtunut parvekkeen suhteen.
Yritän vielä lisätä kuvan niistä krysanteemeista.