Tarjulin parveke

Meillä on kohtuullisen iso (2 m x 3 m) parveke kaakkoon päin. Aurinkoa riittää aamupäivän tunteina suoranaisena paahteena, mutta varjostuu iltapäivää kohden. Viime kesänä kokeilin varovasti yrttien kasvattelua siellä ja kyllähän ne siellä kasvoivatkin . Nyt haaveissa on tehdä parvekkeesta vehreä ja viihtyisä oleskelutila. Mielellään sitten maistelisin syksyllä omia tuotoksiani.

Nyt kyselisin teiltä vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla kasvattaa. Köynnöskrassia ostin pussillisen, koska haluan tuon toisen sivun vähemmän avoinaisemmaksi ja naapureilta suojaan. Hernettä haluaisin kokeilla, mutta mikä lajike sopii parvekeviljelyyn? Kannattaako herne kasvattaa ruukussa vai siinä viljelymultapussissa?

Mitäs muuta? Yrttejä voin laittaa kasvamaan tuohon minikasvihuoneesta kasattuun telineeseen. Niin ja meidän kissa on melkoinen puutarhuri, joten kasvit eivät saisi olla myrkyllisiä ja suuttua, jos joutuu hiukan maisteltavaksikin naurua.

Ja mihinkähän aikaan uskallan kylvää siemeniä? Kylvänkö ensin sisällä ja sitten siirrän ulos, vai kylvänkö suoraan ulos?

Kertokaas vinkkejä ja ehdotuksia parvekeen saamiseksi nätiksi ja vehreäksi.

Kiitoksin ja kumarruksin: Tarjuli

Siemenkylvöt voi jo aloittaa ja kannattaa aloittaa, niin saa satoakin sitten aikaisemmin. Parvekkeella voi kasvattaa kaikkea mitä ulkonakin ja lisäksi vielä semmoista mitä ei voi kasvattaa ulkona:) Siis pieniä kasveja - vaikka ei silti, kasvatetaan niillä omenapuitakin varsinkin nyt kun on niitä pieniä lajikkeita.

Yrttejä voi kasvattaa vaikka niistä kaupan ruukkuyrteistä, kun katsoo ostaessa, että juuristo on valkoinen ja elävännäköinen. Niin pääsee alkuun nopeasti ja helposti eikä ruukku juuri taida maksaa enempää kuin siemenpussi - latvat voi syödä heti ja laittaa loppu multiin juuret typistettynä. Viime keväänä laitoin salaattiakin ruukkuun ja onnistui hyvin. Paitsi kasvihuoneessa ne aikaiset alkoivat kukkia.

Nopeasti kasvavan ja helpon näkösuojan parvekkeelle olen kasvattanut elämänlangasta. Siemenet olen laittanut multiin huhti-toukokuussa. Toisenä kesäköynnöksenä olen kasvattanut mustasilmäsusannaa, joka on myös helppo kasvatettava.

Tänä kesänä kokeilen kelloköynnöstä, jonka siemenet istutin jo kuukausi sitten.Se on kuulemma nopea kasvamaan. Mitä aikaisemmin sen istuttaa, sitä varmemmin se ehtii kukkimaan. Kestää myös kylmää syksyllä ja on kuulemma ihan kaunis kukkimattakin, näkösuojana. 

Yrteistä helppoja kasvatettavia on mm. basilika ja timjami.Perjantaina laitoin timjamin siemenet multaan ja jo nyt siellä on pieniä alkuja. Kaupan ruukkubasilikasta voi ottaa myös pistokkaita, jotka juurtuvat helposti vesilasissa ennen multaan laittoa.

Mutta miksi tämä minun kirjoitukseni venyy niin, ettei loppua näy...?

Välke, mitä tarkoitat huhti-toukokuulla? Nyt, kun on näin aikainen kevät, kannattaako elämänlanka jo kylvää vai odotanko huhtikuun loppuun?

Odottele vaan huhtikuun loppuun. Olen joskus laittanut liian aikaisin, ja sitten latvonut taimia ahkeraan, kun innostuvat kasvamaan niin, että tukemisien kanssa on ongelmia sisätiloissa.  

Kiitos neuvosta. Olin suunnitellut jo tänään kylväväni ne, kun löysin puutarhakirjasta neuvon maaliskuun lopusta, mutta kun noita taimia riittää vaikka muille jakaa, niin hyvä, että voi edes jonkun kylvämistä siirtää.

Kiitoksia vinkeistä! Tämä haaveilu näyttää nyt menevän ihan mahdottomiin mittoihin . Mietittiin tuossa avon kanssa, että jos reunustaisi parvekkeen kivillä ja tekisi keskelle puuritilän. Pienistä rimoista sitten koristeelliset köynnöstuet. Ja totta kai se suihkulähde on saatava (itse tehtävä)! naurua Kasvit istutettaisiin vanhemmilta saatuihin vanhoihin muoviruukkuihin, jotka fiksataan uuteen uskoon maalaamalla (marmorimaali?)

Aaah, tätä haaveilua...

Tarjulin parvekkeella aurinko kiertää lähes samoin, mitä minulla puoliavoimella kuistilla ja siksi ehdotan, että kasvatat tuoksuhernettäkin. Varsinkin, jos lupaat säännöllisesti poimia vanhentuvia kukkia pois, niin että kukinta jatkuu vaikka miten myöhään syksyyn saakka. Tuoksuhernettä on saatavana lajitelmina, joissa on vain tiettyä väriä. Jos istutat hyvään multaan ja pystyt kastelemaan riittävän usein, on tuoksuherne tosi kiva parvekekasvi aivan ihanan tuoksunsakin johdosta.

Kuumassa pärjäävät myös tuoksupelargoniat, mutta vaahtera-auliolle sellaiset olosuhteet ovat liian paahtavat.

Tarjuli, kivimaali voisi sopia niihin ruukkuihin. Sitä voi laittaa semmoisenaan tai sekoittaa askartelumaalin kanssa. Saa askarteluliikkeistä.

No nyt sitten pitäisi keksiä mistä saisi ilmaiseksi sopivan kokoista kivimursketta. Reunustettaisiin parvekkeen kaksi seinää sillä... Mutta sitten toisena ongelmana on mielipiteet. Avo haluaa isoja kiviä, n. 10 cm halkaisijaltaan ja minä tykkäisin parisenttisistä. Kertokaa oma mielipiteenne ja laittakaa kuvia, jos löytyy.

Katsotaan olinko jo liian hätäinen, sillä kylvin jo krassit ja hernettäkin kokeeksi naurua.

Minä tykkäisin isommista - molemmat ovat kyllä kauniita, mutta kuvittelisin, että isojen puhtaanapitopuuhat on helpommat:) Kuvia, hmmm, jossain olen kyllä nähnyt kuvia kivistä parvekkeella...

Oletteko muuten huomanneet Hesarin viime kesäisen kaunein parveke -kilpailun sivut? Löytyy googlaamalla, en tähän hätään muista sivun osoitetta. Mutta siellä on mieletön määrä kuvia, löytyy hyviä vinkkejä suunnitteluun…!

Ai niin ja kivistä vielä: lapsena käytiin aina vanhempien kanssa hakemassa parhaat puutarhakivet vanhoilta sorakuopilta. harjuissa kun on pyöreitä, sileitä kiviä, paljon kauniimpia kuin murske, ja helpompia pitää puhtaana! siispä vain kartta esiin ja sorakuoppia etsimään. :slight_smile:

Vo Tarjuli, ton kokoselle parvekkeelle mahtuu vaikka mitä ihanuuksia! Kokeile kaikkea kivaa. Ruukussa menestyy yllättävän moni kasvi. Itse oon kasvatellu salaattia, tomaatteja (tavallisia, kirsikka-, ja täksi kesäksi ruukku- sekä amppelitomaatteja), pinaattia (ei tuu hääviä), petunioita,kalloja, tuoksumiekkoja, köynnöskrassia (vähä vaatimaton köynnös tuli), tuoksuherneitä (aika harvan näköisiä), päivänsineä (kasvaa hullun pitkäksi, mutta ei ole kovin runsas), kallaa, pelakuita, tulppaaneja, narsisseja, kevätkurjenmiekkoja, lobeliaa, gladioluksia, orvokkeja... Täksi kesäksi hankin jalokärhön ja aion kokeilla myös verenpisaran kasvattelua.

Kiitos vinkistä paakku. Siellä oli vaikka mitä kivaa katseltavaa. Erityisen hauska idea oli parveke jossa oli kirkkaan keltaiset (oranssit?) tuolit ja kaikki kukat oli myös keltakukkaisia. Pirtsakka sanoisin.

Oi kiitos tuosta hs:n linkkivinkistä. Aivan ihania parvekkeita.

Tuon oman parvekkeen "rakentaminen" on jo aloitettu kivien keräämisellä, mutta eipä niitä paljoa saa kerralla kannettua tuolta hmm... vanhan junaradan varresta... Tosiaan aivan ihanan pyöreitä kiviä oli kaadettu iso kasa (kuorma-autollinen?) yhteen kohtaan sinne ojan penkalle. Onneksi siinä ei junia ole kulkenut vuosikausiin, muuten voisi reissusta tulla vähän liian jännittävä.

Tuohon parvekkeen toiselle sivustalle rakennettiin kissalle oma tassutteluhäkki, jonne se pääsee ihan itse turvallisesti tuuletusikkunan kautta. Nyt ei enää tarvitse vahtia silmä kovana, että se ei pääse salaa livahtamaan parvekeelle. Kuvia voisin laittaa, jos löydän kameran piuhan naurua. Samalla häkin päällinen toimii kätevänä kukkapöytänä. Materiaalikustannukset parin euron luokkaa, kun käytiin vanhempieni luona hakemassa tarvikkeita niiden aarre-varastosta.

Tosiaan budjetti yritetään pitää mahdollisimman pienenä, joten sukulaisten varastoja tässä pengotaan innokkaasti.

Sen suihkulähteen taidan unohtaa, ja kyhätä sen sijaan isosta muoviruukusta nätin vesiasetelman, jonne laitan pohjalle kiviä ja lasisia koristekiviä, vettä päälle ja lopuksi kelluvia kynttilöitä. Ehkä vielä jotain vesikasvia/tekokukkia reunoille. Kynttilöitä ei tietenkään raaski polttaa naurua.

Kyllä tämä tästä, kunhan vaan kelit vähän lämpenisi, niin tarkenisi paremmin touhuta tuolla ulkona.

Parvekehanke edistyy! Eilen ostettiin kauniit puulaatat rumaa lattiaa peittämään. Enää puuttuu vain kasvatuslaatikot, ruukut, multa, turve ja kasvit… :wink:

Kasvien sijoittelua mietin, kaipaisin neuvoja… Parvekkeeni on siis puolivälisä ylös lasitettu (alhaalla ihan umpinainen) ja osoittaa aika lailla etelään. Ikkunan puolellehan valoa riittää niin, että kasvit voi olla vaikka aikalailla lattian tasalla, mutta entä lasituksen puolella? Pärjäiskö esim. jotkut yrtit siellä lattian tasalla pelkällä hajavalolla? Tai jokin muu kasvi? Olisi kiva saada siihen ihan lasitusten viereen amppelit, mutta niiden allekin jotain - en vain tosiaan näistä valoasioista oikein tiedä… Helppiä kaivataan. :slight_smile:

Parvekkeella voi tosiaan kasvattaa ihan mitä tahansa, varsinkin jos on lasitukset. Itselläni kärhöjä, kuunliljoja, ukonhattu, liljoja, kalliokasveja, kurjenpolvia, villiviini, astereita, kevätkukkijoita=tarhakylmänkukkaa, krookuksia ja muita sipulikukkia, tulppaaneja, neilikkaa, särkynyt sydän, mehikasveja, maksaruohoja (helposti talvehtii ihan pikkuruukuissa), ja sitten tietty nää sisällä talvetettavat, canna, dahliat,verenpisarat, pelargonit ja nyt toivottavasti paulastiinalta saamani brugi. :)

Yrttitarha on ihan must parvekkeella ja siihen panostan kunnolla, meillä kun yrttejä syödään paljon. Tomaattia, koristekurpitsaa ja parvekekurkkua myös. Ja kesäkukkia paaaaaaljon, nyt tänä vuonna keijunmekkoa (kiitos maissihiirelle!), kelloköynnöstä, viininpunaista elämänlankaa, astereita ja mun lemppareita-tuoksuherneitä-paljon. Mulla myös kiviä partsilla ja kantoja ym, mutta muistakaa ne painorajoitukset!! Multa painaa paljon, joten kannattaa laittaa puolet kevyempää lecasoraa tms. Itse olen karsinut kivistä hieman (minä-kivihullu!) jotta saan enempi kasveja..Muoviruukkuja suosin myös, vaikka rumiahan ne yleensä on. Kasveilla niitä saa peitettyä ja maalilla, tasotteella, juuttikankaalla, pajumatoilla ym.
Ja hyvin mahtuu vielä ruokailemaan ja loikoilemaan naurua

Joo ja vesiaihe meillekin tulossa, viime vuonna meni vaan haaveiluksi, nyt yritän sen toteuttaa. Vaikka ihan pienen...
Lyhtyjä polttelen ympäri vuoden, parvekkeella loistavat olla olemassa.

Parvekkeelle käy myös marjapensaat esim.rungollinen herukkapensas olis hieno, miksei ihan tavallisetkin herukkapensaat passaa.Viiniköynnös,balleriina omenapuujne. Varmasti käy kaikki, mitkä käy avomaallekkin!