Tee-se-itse lämpökompostori

Etsin vanhastakin pentistä, muttei tullut silmiin ohjetta miten tehdään itse lämpökompostori. Onko jo jossain ohjeita täällä tai muualla? Tuli into päälle, että semmoinen olis hyvä juttu, mutta ovat aivan liian kalliita nämä ostohienoukset.

Alkuperäinen kirjoittaja: Eetenineeva

Tässä yksi ohje.

jos tuohon päätyy, voisi lukea myös Pakastimesta kompostori

Meillä oli aikaisemmin 4H-yhdistyksen vanhasta pakastimesta tehty kompostori. Kuten muutkin lämpökompostorit, ei sekään läpi talven toiminut jäätymättä. Noin kymmenen vuotta kesti, sitten ruostuvat osa olivat ruostuneeet rikki.

Tuon pakastinkompostorin kuvaa katsoessa aika iso työ on putkia porailla ja lisätä.

Sain neliömuotoisen, vuosikausia tyhjänä jouten seisseen vanerista tehdyn m3 kompostorin, väliseinien 10 cm eristekerrossivuilta, pohjasta ja kannesta on styrox rouheella täytetty. Etuseinä aukeaa ja kansi on kaksiosainen saranoitu, heikkoselkäisenkin hyvä tyhjentää. Tehty kiinteistökäyttöön ja kompostointimassa on siitä tyhjennetty traktorin lavalle jonnekin kompostointilaitokseen kuskattavaksi -ynheää puuhaa varmaan ollut-

Mahtava höyrypilvi pöllähtää kun puutarhajätettä lisää, mutta yhtään reikää ei ole valmistaja huomannut lootaan tehdä. Ja nyt on täynnäkin... Tällä nyt ihan kyyryssä kyttään mitä viisaat lausuvat...

- pikakompostori n 350 litrainen on minulla keittiöjätteille käytössä, loistavan kuuma ja nopeatoiminenkin, muttei ole puutarhajätteille siinä tilaa...

Pakastearkku-tsydeemi taitaa olla tämmönen legendaviritys, meillä vaan ei ole semmosta ja pitäis olla omatehtynä oikeesti alle sen 100eur tarvikkeineen. Tiedän että olen aika kova tinkaamaan, mutta etsin semmosta ufo-ratkaisua.

Mun hulluin idea, jota virittelen on tehdä komposti semmoisesta korkeasta lasten laatikostosta. Tässä puusepäntyylisessä noin 1.20cm korkeassa laatikostossa on muistaakseni 8 nupillista vetolaatikkoa päällekkäin ja pyöreät pallojalat. Ajatus olis, että kaapin päällyskansi otetaan irti ja saranoilla takas kiinni syöttöluukuksi; vetolaatikoiden etukannet irrotetaan ja porataan siististi takaisin kohdilleen, paitsi kaksi alinta laatikkoa. Näistä ylemmän vetolaatikon pohjan sijaan kiinnitetään rautaritilä ja alimpaan muovivuoraus valuma-altaaksi. Sisäpuolelle ja kanteen harmaasta retkeilypatjasta ja kuplamuovista eristekerros ja koko hoito maalataan värittömällä puusuojamaalilla. Ja tämän koko nerokkaan idean saisi toteuttaa rakas kätevä mieheni ja minä voisin sillävälin latoa kompostikaapille vanhoista tiilistä kauniin jalustan kompostikulmaan.
Mitäs sanotte? kieli ulkoa

lehtikompostorina yksinkertaisin viritys 1m3 kokoinen, muovipressusta ja muoviputkista rakennettu kehikko, taisi maksaa 8€ keväällä. Kantena pidän muoviä ja laitoin metalliverkon alle, hiirien lymypesän pelkään siitä muuten syntyvän. Kelpaa syksyn lehtien säilytyspaikkana, siitähän niitä läheltä keittiökonpostoriin on hyvä vipata.

Vähimmällä vaivalla kompostin ehkä saisi 6 kpl kuormalavoista, eriksteeksi sitten vaikka routaeristetta, pressu ja kuormaliinoilla kiinni. Tekemättä jäi kun en saksanut roudata ilmaisiakaan painavia kuormalavoja...

Mun mies teki vanhoista terassiralleista kaksi isoa lehtikompostoria, neljät seinät kummallekin ja hakasilla etureuna että saadaan läväytettyä auki. Tämä uusi hommeli olisi se keittiöjätekomposti.

hyvin tuunattu tuo terassirallikompostori mieheltäsi! Lipastohomma-kompostori olisi aika jänskä, jossain puutarhalehdessä se oli parvekkeelle sijoitettuna versiona, toiseksi ylimmän kerronksen muinoisena asukkaana idea jätti vähän kylmäksi, tasamaalla toimii! (sitten kun se homma rojahtaa, ei parvekkeella ole kiva kerätä sälää tai edes asua alapuolella...)

Vanhassa Pentissä taisin ilmeisesti siellä Sandin puuhamaassa -otsikossa selittää, miten meillä lämpökomposti tehtiin laudasta, styroxista ja parista saranasta ja yhdestä rivasta…

Joo, se lipasto olis hauska tasan kuukauden ja sitten se rupeaisi notkumaan ja vuotamaan jne ulkona saateessa ja tuulessa. Naapuri ei myös kyllä ihastu jostain ihan hurjasta virityksestä olohuoneensa ja terassinsa edessä - varsinkaan kun orapihlajasta on lehdet pudonneet...

Meillä Biolanin kompostoiva huussi aittarakennuksessa. Sitä käytetään ympäri vuoden keittiöjätteen kompostointiin ja nyt tänä talvena, ensimmäistä kertaa, sitä vähän lisäeristettiin finnfoamella alaosastaan.

Kysymys tulee tässä: Saako jostakin sellaisia lämpömittareita, minkä voisi laittaa tuon pöntön kylkeen ja onko jollakin kokemuksia mihin kohtaan reikä olisi viisainta porata?? Olisi helpompi seurata kompostin vaiheita, sillä parilla pakkasasteellahan se tuntuu höyryävän tosi kuumana ja sitten pakkasen kiristyessä viilenevän kerrassaan....

Onko hyviä vinkkejä, miten 200 litraisen muovitynnyrin saisi muutettua kompostoriksi?

Ota malliksi vaikka sopiva esite ja tee mahdollisimman samanalinen rakenteeltaan. Verkkopohja, ilmareikiä jne.

Itse epäilen vähän tuon onnistumista, onko liian tiivis eli mätänee eikä kompostoidu, mutta mikään ei estä kokeilemasta silmän isku Samoin jos joutuu ostamaan tarvikkeita, se tulee äkkiä samanhintaiseksi kuin ostettu.

Mutta onnea kokeiluun ja tule ihmeessä kertomaan väliaikaraportteja ja tuloksia!