Teehybridiruusut

"Isokukkaisille ruusuille eli teehybridiruusuille (R. Teehybridi-ryhmä, ruots. tehybridrosor) on luonteenomaista, että varteen tulee vain yksi tai muutama suuri kukka. Nuppu on pitkä ja kapean suippeneva, ja aukenevakukka on korkeakeskustainen, "jalon" muotoinen. Kukan tuoksu vaihtelee lajikkeen mukaan voimakkaasta olemattomaan. Tunnetuin isokukkainen ruusu on ‘‘Peace’’-lajike, jota voidaan viljellä meilläkin ulkona hyvin suojattuna. Teehybridiruusuja kasvatettiin 1900-luvun alkupuolella Suomessakin yleisesti huonekasveina, jotka talvehditettiin lehdettöminä viileässä kellarissa ja hyödettiin taas kukkiviksi keväällä."  Lähde: Vihervinkit (Suomalainen ruusukirja)

Teehybridiruusuja

Ymmärtääkseni ‘Sahara’ on teehybridiruusu. Olen yrittänyt pitää sormeni erossa ruusuista. Onnistunut siinä melko hyvin tilanpuutteen vuoksi. Pihassa elelee muutama vanha varma pensasruusu ihan oman onnensa nojassa.

Nyt Visbyn tuliaisina tuo Sahara oli ihan vain pakko saada-etenkin kun mies ihastui sävysävyyn köynnösruusu 'Alchymist’iin.

Nyt sitten pähkäilen miten tuo Sahara pitäisi istuttaa?

Sunnittelin paikaksi pergolan juurta molemmille. Että toinen kukkisi juurella ja toinen sitten toivon mukaan kiipeäisi pergolaan. toiveajattelua Pihamme on suojaisa-luotan siis suuresti sen hyvään vaikutukseen. Mutta olen täysin noviisi näiden fiinimpien ruusujen hoidon kanssa. Kirjatietoutta yleisesti olen kyllä lukenut mutta mitä juuri tälle yksilölle pitäisi älytä tehdä että se viihtyisi? Visbyn ruusujen jäljiltä pää vielä pilvissä :wink:

R&T, en välttämättä osaa neuvoa, miten saat omat ruususi juuri tuossa paikassa viihtymään, mutta minulla Alchymist on ollut ihan helppo. Raukka tosin kasvoi niin suureksi, että joutui muuttamaan, ja on aika pieni nyt vielä.

Sebastian Kneipp on minun silmiini kauniin värinen.

Olen jo kauan himoinnut pihaani "oikeita" ruusuja ja haaveilisin sekaantuvani tuohon ihanan näköiseen Peace-lajiin. Voisiko joku auttaa ja kertoa mitä sille kannattaisi laittaa kaveriksi vai kannattaako mitään? Olen niin tottunut tuollaisiin enemmän tai vähemmän pursuileviin sekaperennapenkkeihin, että "paljas" ruusupenkki ei oikein istu ajatusmaailmaan. Olisiko joku matala violetti perenna hyvä kontrasti? Onko muita ideoita?? Kuinka voimakkaasti leviävän perennan voi laittaa, että ruusu pärjää kilpailussa sen kanssa? 

Asun IV-V rajamailla, onko kellään kokemusta menestyykö Peace täällä ulkona talven?

kuvaTea Time.