Teepensas, Camellia sinensis

Niin elikkäs, oliskohan kenelläkään tietoa mistä saisi ostaa teen siemeniä?

Impecta Ruotsissa, Exotic Garden Suomessa, uskoisin näiltä löytyvän

Kiitos! Exotic gardenilta ainakin löytyi :slight_smile:

http://www.banana-tree.com/Product_Detail~category~20~Product_ID~360.cfm TÄSTÄ OSOITTEESTA LÖYTYY OIKEAN TEE PENSAA SIEMENIÄ… ;o))

Siirsin tämän tänne siemenistä josta päällekkäisyyksien karsimiseksi poistuu kokonaan osio “asiaa lajeittain”.

Onko kenelläkään teepensasta huonekasvina? Pärjäisikö ympärivuoden huoneenlämmössä ja -kuivuudessa? Mistä saisi taimen?

Bauhausissa myydään Camellia sinensiksen taimia 4,95e

Joskus yrittänyt exotic gardenin siemenistä kasvattaa, mut eip itänyt.

Olisiko tänä päivänä kenelläkään kokemuksia tämän kasvin hoidosta? Googlella löytyy todella huonosti. Itse odottelen vielä luottavaisin mielin siemenpussiani postista :slight_smile:

Itse tapoin omani muutaman kuukauden harjoittelun jälkeen. Ostin taimen Viherpajasta joku vuosi sitten. Kasvihan on kamelioden sukua, että jos sillä perusteella rupeaisi hoito-ohjeita etsimään.

Exotic Gardenilta (Impecta) olen tilannut jo muutamankin kerran pussillisen teepensaan siemeniä. En tiedä onko vika kasvattajassa vai siemenissä, mutta yhtäkään siementä en ole saanut itämään. Kylmäkäsittelyssä on tämänhetkinen satsi…

Olisiko onnistujilta vinkkejä?

Teepensas alkoi kiinnostaa minuakin. Mitään uutisia itävyydestä tai valmiiden taimien hengissä säilymisestä?

No, nyt on siemenet tilattu. Kolme siementä, hinta 5,20e. Himpun verran paineita saada onnistumaan :smiley:

Päivitystä: EG ei pystynyt toimittamaan siemeniä, olivat loppuunmyytyjä eikä luvattua jälkitoimitustakaan ole kuulunut. Mutta tänään oli riemun päivä, Jyväskylän Viherlandiasta löytyi teepensaita varsin kohtuulliseen hintaan, purkissa neljä puuvartista taimea! Täytyy nyt kokeilla pitää tuota parvekkeella mahdollisimman pitkälle syksyyn niin että se saisi kaipaamansa 10 asteisen talven. Taimet ovat ny 20 senttisiä, ihan vielä ei viitsi napsia lehtiä käyttöön!

Enpä ole muistanut tänne kertoa… Teepensas talvehti kellarissa, joskus toukokuussa toin sen taas huoneenlämpöön ja viritin sille pienen terraarion tapaisen isosta lasilyhdystä. Siellä se virkosikin sen verran että teki kaksi uutta lehteä. Sitten jokin meni pieleen, en oikein tiedä mikä, ja kasvi heitti henkensä. Voi olla että käristyi auringonpaisteessa. Taidan jatkossa malttaa mieleni ja odottaa tämän sukuisten kasvien kanssa että saan viritettyä jossain sopivan harvaseinäisessä talossa asuinpaikan tämmöisille viileähkön kosteuden ystäville. Lehtiäkään ei saatu kerättyä niin montaa että olisi raaskittu murskata teeksi asti.

Mulla on teepensaan siemeniä (teekaupasta löysin) ollut mullassa jo varmaan vuoden, mutta ei mitään! Ensimmäiset taisi mädäntyä niille sijoilleen, ja nyt toiset on olleet jo syyskuusta asti mutta ei jälkeäkään mistään taimentapaisistakaan. Voi olla ettei ne olisi menestyneetkään, mutta olisin halunnut kokeilla.

Ei kasvanut teensiemenistä mitään, mutta sain viime syksynä teepensaan taimen! Ihme kyllä se selvisi hengissä talvesta ja on nyt tehnyt innokkaasti uusia lehtiä. Se tuntuu viihtyvän aurinkoisella keittiönikkunalla. Pikkuinen se vielä on, korkeutta vajaa 15 cm, mutta eiköhän se siitä.

jossain luki että kannattaa laittaa rahkasammalta istutusmultaan, miksiköhän?
tuli käytyä ostamassa viherpajalta taimi

Täällä on asiaa teepensaasta.

Hei,

Osaisiko joku auttaa teepensaan hoidossa. Oletan kasvin siis olevan teepensas (camellia sinensis). Ostin sen Prismasta teekasvi nimellä ja lehdet näyttäisivät samalta mitä googlailemani camellia sinensiksen lehdet. Kasvi ei ole oikein missään vaiheessa menestynyt kunnolla. Siitä on kuollut kokonaisia varsia ja sen lehdet ovat jotenkin käpristyneen näköiset ja niihin tulee ruskeita läiskiä kärkiin ja reunoihin. Uudet lehdetkin mitä kasviin tulee ovat usein hyvin kitukasvuisen näköisiä. Tilanne on sama oli sitten kesä tai talvi. Tässä pari kuvaa kasvista:

Olen lukenut, että kamelliat ovat happaman maan kasveja. Tästä syystä olen istuttanut teepensaan rodomultaan ja pitänyt tasaisen kosteana. Kasvin ruukun pohjassa on reikä joten vedenkään ei pitäisi seisoa ruukussa. Mullan olen vaihtanut vuosittain. Kasvi saa valoa mukavasti muttei suoraa auringonpaistetta kuin pienen hetken kesäaamuisin.

Minulla on aiemmin ostettu camellia japonica, joka meinasi alkuun kuolla ilmeisesti liian pimeän paikan vuoksi. Siihen kuitenkin jäi kaksi lehteä jäljelle ja sittemin se on kasvanut ihan kivasti. Se on samalla ikkunalla kuin teepensaskin ja samalla hoidolla: rodomulta, samanlainen saviruukku, tasainen kosteus. Se on pärjännyt huomattavasti paremmin vaikka sen kai pitäisi olla sinensista hankalampihoitoinen kasvi. Lehdet näyttävät terveiltä ja lähtevät mukavasti keväisin kasvuun. Tässä kuva siitäkin:

Osaisiko joku antaa vinkkejä miten saisin teenpensaani menestymään yhtä hyvin?