Tellima, Tellima

Onko kellään tietoa tuosta otsikon tellimasta.Ostin viime syksynä 4 pientä alkua ja nyt ne ovat ryöpsähtäneet aivan valtaviksi.Onko siitä mahdollisesti tulossa vielä jonkin sortin riesa?Jännityksellä odotan niiden kukintaa,sillä kukkavanat ovat jo nousseet.

Alla kuvaa tellimasta ja "mittatikku"

enpä oo aikasemmi tämmösest kaverist kuullukkaa, mut ompas kivan näköin!

Yllätyksenä kyseisestä kaverista oli se,että se oli aivan vihreä talven jäljiltä ja ne samat viime syksyiset lehdet ovat edelleen voimissaan.

Oiskohan se sittenkin tämä tellima, jota kerran kyselin ja epäiltiin rönsytíarellaksi. Omassani on samanlainen nuppuvana, nyt pitää seurata, minkälainen se kukka on...kiva jos tuokin selvis  aurinkoOmanikin oli vihreä koko talven.

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, mutta mitä eroa on tellimalla ja haltijankukalla?

Kotipuutarhalehdessä 2/2004 juttua keijunkukista ja haltijankukista sekä tellimasta. Mitä eroja sen perusteella löysin olivat ainakin kukinta: Haltijankukka kukkii kesä-elokuu ja kukat valkoiset/vaalea roosat, kun taas telliman kukka suhteellisen mitätön vaalean vihreä ( oma mielipide... ). Haltijankukka huono leviämään, mutta telliman leviämiskyky suorastaan ilmiömäinen ( taas kokemuksen kautta huomattua  ). Telliman sanotaan myös viihtyvän syvässä varjossa ja sielläkin leviävän...

Kiitos tiedosta. Kasvit on miulla rinnakkain ja lehdistö ja kasvutyyli ihan samanlainen, joten nyt tarkistetaan kukinta.

Telliman puolustukseksi on sanottava, että vaikka ei kukilla koreilekaan, niin tuoksu niissä mitättömissäkin on ihana

Tykkään kovasti telliman kasvutavasta,mutta kasvunopeus ja ikivihreys tulivat ihan yllätyksenä takavasemmalta.Täytyy siirtää ne sellaiseen paikkaan,että saavat levitä rauhassa.Kannatti kyllä ostaa ne syksyllä pilkkahintaan,kun nyt jo täyttävät penkkiä kasvustollaan pituussuunnassa liki 1.5 metriä.

Mistäs ihmeestä olette tällaista tellimaa hankkineet? Eipä ole tullut täällä taimistoilla vastaan. Tuollainen pitää ehdottomasti saada

Kyllä taitaa miun kaikki olla tellimaa, vaikka olen haltijankukkana omani ostanut.

Jaahas, tellima on kova leviämään! No, just. Aivan äimänä olen ihmetellyt tellimapehkojani, jotka viime kesänä olivat siron pieniä, nyt halkaisijaltaan varmaan 50 cm. Kaunis lehdistö, kaunis kukkavana - mutten minä mitään tuoksua ole haistanut!

Minä katkon telliman kukkavarret  pois, pelkkä lehtiruusuke on paljon nätimpi.

Minä ostin tällaisen taimen eilen:) Ja toivon siitä sopivaa riesaa itselleni:D Saa nähdä miten lähtee meillä leviämään. On kuulemma varsin ärhäkkä tapaus auringosta varjoon kasvattajan mielestä :slight_smile:

No sekään ei ole meillä levinnyt minnekään, samassa paikassa kasvaa , mihin sen laitoin. Kukka ei ole mikään , mutta lehdet ovat kauniit.

Tellimaa sain postissa aika nivaskan ja istutin paikkaan, jossa saa levitä rauhassa - ja toivottavasti leviääkin:) Talven vihreys onkin iloinen yllätys, jota en muistanut, ennen kuin täältä luin. Vähän ovat raukat multaisia, mutta juuri alkoi sataa…Photobucket

Onko kellään kuvaa tellimavauvasta? Onko karvainen? Nmim. taimet sekaisin?

Telliman sievä lehtipallero ei ole syksyn tulosta millänsäkään

Mitähän tellima tykkäisi olla parvekeruukussa? Ja pärjäiskö se talven yli perunakellarissa, jonka lämpötila on 6-8 astetta?