Temppelikukka, Plumeria

Minä haluaisin… Vieläkö on siemeniä tarjolla. Ostin EG:ltä vuos sitten siemeniä ja yhtäkään en saanut itämään. Mikä lie syynä siihen.

Vielä on, kukaan ei ole kysynyt. Laitas osoitetietosi hölöön!

Nämä tuntuvat ainakin itävän.

Pirkkis, Laitoin hölöä. Onko sinulla mitään tietoa mitä lajiketta nuo siemenet ovat?

Jos en nyt näillä sitten pääse alkuun niin sitten taitaa olla vika kasvattajassa eikä siemenissä. Olen nuo aiemmat tosin laittanut mullan alle lappeelleen ja täällä neuvotaan laittamaan pystyyn siten että tuo tupsu näkyy pinnalla. Taidan sitten sitä koittaa tällä kertaa.

Voihan se olla että nuo harsosääsken toukatkin ovat taas olleet asialla. Ne ovat varsinainen riesa näin keväämmällä kun on paljon kaikenlaista idätettävää.

Tässä koko katras, pitäisi vielä siirtää ruukkuihin.

Minun helmikuussa kylvetyt plumeriat alkavat olla tällä hetkellä liki 40cm korkuisia ruukuineen. Ihan näin nopeaan kasvuun en ollut varautunut. Mikäli jollain lähiseuduilta olisi tarjota hyvä koti yhdelle niin olisin erittäin kiitollinen.

No jo, ei voi kuin ihmetellä! Laitas kuva!

Tämä on istutettu huhtikuun lopussa. Kokoa noin 18cm. Jokohan ensi kesänä kukkisi?hymy

Tässä yksi heistä:

Alkaa olla ruukun vaihdon tarpeessa. Yhden vein maaseudulle kasvihuoneeseen kasvamaan. Olleet melko samalla hoidolla kuin kiinanruusutkin eli ovat saaneet liki joka kastelukerta lannoitetta.

Odotahan vaan Pirkkis, loppukesästä sinulla on lauma melkoisia puskia....

Uskottava on! Pitänee sitten siinä vaiheessa antaa noista osa tutuille hoidettavaksi. Itsellä ei tila riitä millään, jos noin kovaa vauhtia kasvavat!

Mitenkäs pikku taimet jaksavat, minun sinnittelevät just ja just hengissä!

Kasvavat hitaasti kaksi, yhden laitoin kompostiin, kun joku elukka iski siihen keskellä kesää.

Minulla puottelee alimmat lehdet. Latvassa enään kolme ja yksi pikkuinen tulossa. Eikö tämän kuulukkin kaljuuntua talveksi?

Kolmesta taimestani siis yksi meni Lukinliljalle, ja olisikin ihan mukava kuulla mitä sille kuuluu? Yksi on ollut kesän kasvihuoneessa. Hän on kasvanut hieman hitaammin, mutta varsi on puutuneempi. Lehtiäkään ei ole enää montaa jäljellä joten päässee pian talviunille. Yksi taas on ollut kesän sisällä ja kasvanut mittaa reilut 50cm. Vein sen parvekkeelle josko viileä ilma saisi kaljuuntumaan niin saisi senkin lepoon.

Ja nämähän siis oli viime keväänä kylvettyjä siementaimia…

jmi, vein sinulta saamani plumerian yläkertaan viileämpään (n. 16 astetta tällä hetkellä) pari viikkoa sitten. Muutama iso lehti ja muutama pieni jäljellä. Huolestuin jo että se on heittämässä henkensä lehtien mukana, mutta uusia lehtiä on tullut silti. Ikävämpi juttu vaan on, että huomasin lehtihangoissa jotain seittiä, joku ötökkä on siis iskenyt.

Piti vielä kysyä, että mihin aiot laittaa omasi talviunille? Tuolla meidän yläkerrassa on talvella kymmenisen astetta lämmintä, kuulostaako hyvältä talvipaikalta?

Ei aavistustakaan :slight_smile:

Ajattelin odotella että tipauttavat lehtensä ja tuuppaan kellariin… Siellä on lämpötila vähintään jossain 5-10 asteen kieppeillä. Joule kirjoitteli Fyllin puolella että voi talvettaa pimeässäkin. Lepoaikana ei kastella. Keväällä kun tuo sisälle niin varovaisesti aletaan kastella kun lehtiä alkaa muodostua. Juuret mätänevät helposti.

No keväällä sitten nähdään miten on käynyt. Plumeria on käsittääkseni oleanterin sukulainen, niin ajattelin että suurin piirtein sama hoito vois olla käypä.

Voi jestas… Mää oon unohtanut nää siemenet vallan. Pitääkin katsoa huonekasvilootasta oonko unohtanu ne sinne. Toivottavasti on niissä elinvoimaa vielä jäljellä.

Mulla tämä puotti loppuvuodesta kaikki lehdet. Viime kuussa alkoi kasvattamaan uusia. Oli hauskan näköinen kalju keppi. :slight_smile:

Kuinkas teidän Plumeriat voivat? Minä siemenestä viime keväänä laitoin. Hyvin itivät ja kasvoivat. Minulle jäi kaksi, joista toinen kasvoi kesän sisällä ja toinen kasvarissa. Sisällä ollut kasvoi huomattavasti nopeammin. Tästä kuitenkin oli seurauksena ettei runko ilmeisesti ehtinyt kunnolla puutua ennen talvilepoa vaan oli kuivunut rusinaksi kellarissa. Kasvihuoneessa kesän viettänyt taas selvisi talvesta helposti ja on nyt hyvässä kasvussa. Ruukku täytyy kyllä vaihtaa. Eikös LukinLiljalla ole yksi noista minun kasvateista?

Minun voi hyvin ja talvehti ikkunalaudalla.