Terassin laajennus

Meillä on tämän kesän projektina terassin laajennus ja valokate tulee päälle.Laittakaahan kuvia terasseistanne, jos saisin idiksiä:)

Onnistuuko 60*60-puulaatoista n. 15 neliön kokoinen terassi, murskesoran päälle? Pysyykö ne paikallaan vai keikkuuko?

Tarkoitus olisi tehdä grillimökin edustalle oleskelualue, johon tulee pöytä ja tuolit. Mietin tuleeko noista puulaatoista ''kikkana''. Olisi vaan halpompi latoa noita kun hommata peräkärry ja lautaa ja alkaa rakentamishommiin.

Tässä on terassi, jonka rehellisesti voin sanoa tehneeni juniorin kanssa. Isännän apu oli vähäistä mutta tehokasta. Vanhalla puolella jaarittelin tekovaiheista muistaakseni otsikossa "Köyhän naisen terassiaineet" tms.

Pohja on hiekkaa, johon ähkittiin ratapölkkyjä, joille kiinnitettiin konttipuuta, joille ruuvattiin 60x60 laatat. Laatat ovat kovin ohutta joten notkuvat heti jos eivät ole tasaisella pohjalla.

Alla olevassa kuvassa on suoraan tasaiselle nurmikolle mätkätty jostain meidän tontille siunaantunut harmaa, paksu huopa, ja sen päälle laatat, istuinryhmä ja kukkalaatikot. Koska maa on tasaista ja huopa vielä lisää tasaisuutta ovat laata pysyneet todella hyvin paikoillaa. Keräämme laatat varastoon joka syksy ja keväällä laitamme ne takaisin. Huopa on siksikin pakko olla laattojen alla koska muuten laattojen välistä kasvaisi pitkä heinä.

Ihanaa Temskukka, kiitos! aurinko

Tuo jälkimmäinen systeemi kuulosti sille mitä ajan takaa. Nyt paikalla on nurmikkoa, ajattelin poistaa sen ja laittaa mursketta ja kankaan laattojen alle, mutta koska maa on tasaista taitaisi pelkkä kangas riittää. Tai sitten vähän hiekkaa sen alle. Hmm. Tätä on hyvä pohtia ensi yönä.

"Viisas pääsee vähemmällä" - selkäsäryllä, sanon minä. Aivan turhaa kaivella nurmikkoa pois, jos se on tasainen. Olletikkin hyvin varustelluissa liikkeissä myydään nykyään jos jonkinlaista maisemointihuopaa jolla estetään nurmikonkasvu ja tasataan ne pikkuisen mökeröt maassa. Ja laatoilla pompahtelu auttaa niitä asettumaan. Jollei omapaino riitä voi pitää räväkät pogopileet ensin laatoilla ja sitten vasta asetutaan kalustojen kanssa. 

Se huopa kannattaa olla aavistuksen suurempi kuin se alue jonka laatat peittävät. Syy, nurmikon leikkuu helpompaa. On hyvä jos pääsee nurmenleikkurilla ihan tarkkaan vetämään laattojen vierestä. Tympeää leikata laattojen reuna-alueelta sellaista nurmisoiroa muuten.

Mutta muista myös nukkuakkin (ps.onkos tomaatin siemenet itäneet).

Muistaisin kyllä mutta tämä räkätauti valvottaa surullinen

Tomskut ovat itäneet ja voivat hyvin. Olen ne jo kerran istuttanut syvempään, ovat nyt puolikkaissa maitopurkeissa. Joko kurpan siemenet ovat päässeet multaan?

Meidän tämänkesän teokset tässä, eli isännän etupäässä, minä olin hanslangarina.....

..ja toinen

Kivannäköinen aikaansaannos öljylampulla ja isännällä, näyttää olevan helppohoitonenkin.

On sitten mahottoman upee!! Kova homma on ollut kivireunuksissakin. Kivituhkaako on väleissä? Hieno on ja helppo leikata nurmikko. Ilmeisesti vasemmalla terassilla on vesiaihe? ...niin kaunis kokonaisuus.. (huokaus)

Upea!
Tosi kauniit nuo kivireunukset. Itse haaveilen omaan projektiini jotain tuollaista, mutta mulla toteutus on niin hidasta....

Tähän uuteen terassiin saa kyllä rahaa palamaan. Oikeanlaista lankkua ei meinannut löytyä kuin tilaamalla, ja käsiteltyä puuta pitää muutenkin käyttää, jotta muurahaiset eivät heti nakertaisi siihen reikiä. Aurinko paistaa melko paljon tuohon terassille, ja valokate pitää myös uusia. Olikohan Tikkurilalla jokin käsittelyaine, jota laitettiin ekstrana pintaan, jotta se ei pala UV-säteilystä. Onneksi kasvit löytyvät omasta takaa, joten saa pihan kuntoon tälle kesälle. Katsottiin rouvan kanssa ainakin pientä lainaa tuohon tarkoitukseen, ja onneksi löydettiin hyvä lainavertailu  jonka kautta nuokin rahoitettiin kohtuullisen edullisesti, vaikka korot ovatkin nyt hieman nousseet. Kyllä se maksaa itsensä takaisin, kun saa tuoda grilli-iltoihin tuttavat ja ystävät ja nauttia uudesta pihapiiristä ja terassista. Aiotaan myös kotaan laittaa enemmän tiivisteitä, jotta pääsee viettämään lämmintä iltaa pitkälle syksyyn.