Terassin pienentämismahdollisuus

Mulla on ongelma tuon meidän tulevan terassin kanssa. Kuten kuvasta näkyy, siitä on tulossa aika iso ja siis KALLIS. Mitä ideoita teillä olisi sen pienentämiseksi ettei kokonaisuus kärsi? Suihkulähde on paikallaan, ja terassin pitäisi mennä melkein sinne asti, muuten siitä tulee liian kapea. Lisäksi ilta-aurinko paistaa enemmänkin suihkulähteen kohdasta pihaan päin, joten ei ehkä terassin tarvitsisi ollakaan noin iso. Nyt terassin kohdalla on hiukan pienempi kivetys, joka on inhottavan kylmä jaloille, siksi haluan vaihtaa sen puuhun.

Itse olen miettinyt, josko en tekisikään terassia taloon kiinni koko osalta, vaan esim. tuohon kulmaikkunan kohdalle kasaisin sellaisen kivirykelmän koristeineen päivineen, siten saisin neliöitä pienennettyä. Terassi alkaisi takaovelta, mutta heti sen takaikkunan alta alkaisikin sen kivijutska.

Varaston ovelle taas terassin pitäisi mennä (jotta voin sukkasilleni sinne hyppiä)

Olen miettinyt myös miten terassia saisi enemmän tuonne suihkulähteen luokse, sinne paistaa aurinkokin pidempään iltaisin. Saakohan tästä nyt selvääkäänsilmän isku??

Mielenkiintoinen probleeminiin

Eikö olisi mahdollista rakentaa puulattia ja terassi pelkästään melkeinpä tuohon vihreällä merkitsemällesi alueelle (nurmikko) suihkulähdealueen vierellä. Tärkeät kulkureitit voisi muodostaa vaikkapa laiturityyppisinä polkuina puusta ja polkujen sivuille ja talon kulmaan jäävälle alueelle voisit sitten miettiä istutusalueita? Jos talonne katto jatkuu kovin pitkälle voisit miettiä ruukkupuutarhatyyliä tai isoista kivistä tehtäviä kauniita muodostelmia yhdisteltynä mulloksiin ja ruukkuistutuksiin?

Poluille voisi osalle matkaa varmaan miettiä myös kaiteita ja jos ne olisivat maantasapinnan yläpuolella edes vähänkään, saisitte talvella helposti lumet lakaistua käyttöpoluilta ja ne pysyisivät hyvin pitkään kuivina.

Aika hyvä idea. Katto ei jatku kuin sen verran tuossa mitä räystäs yleensä, joten mitään kovin sateelle altista ei voi laittaa. Kulkureitit-ideasi on varteenotettava, aika maanpinnan tasalla menevä mielestäni. Jepulis, tässähän säästää jo satasia.

On tuo kestopuu kyllä niin kallista, että harkita täytyy sen menekkiä. Lisäksi pidän itse kivistä, paitsi että meillä tuppaa olemaan niitä sokerimuurhaisia joka kiven alla. Mitenkähän ne saisi lopullisesti hävitettyä? Siksi olenkin luopumassa siitä kivetyksestä myös. Murkut ei onneksi ole sisälle vielä tulleet, eivätkä näyttäisi kipittelevän talon runkoonkaansilmän isku.

Jos terassialue tulee vähäsen kauemmaksi pääsisäänkäynnistä, voisi sen varmaan toteuttaa halvemminkin. Käytettyä lautaa tai sitten tarjouksesta puulaattoja, joiden alle mansikkakangasta. Sitähän voi sitten pikku hiljaa parannella, jos haluaa toteutuksen tehdä kalliimmin materiaalein.

Mitoissa kannattaa ottaa huomioon kuitenkin mahdollisimman vähäiset hukkapalat. Terassin mitasta yli jäävä mitta jos aina riittäisi käytävään ja silleen

Voi olla, että myöhemmässä vaiheessa kuitenkin tulee kaivattua sitä isoa terassia, joten kannattaa tarkasti tosiaan miettiä suunnitelmaa halvemmille toteutuksille - pohja kun tulee tehtyä siinä samalla kun talollekin.

Painekyllästettyä puun ei tarvitse välttämäti olla kuin maata vasten tulevissa rakenteissa. Tavallinen puukin kestää kymmenen vuotta vähintään ihan hyvin kuivuvissa rakenteissa ja omatoimisilla lahonestokäsittelyillä saa jatkoaikaa. Tai sitten ennättää sen verran tulla varoihinsa, että saa jo rakennettua kestopuusta

Terassin lattiaa voi tehdä siis alkuun vaikka rakennukselta ylijäävästä tavarasta ja Pionissakin tehtiin kuormalavoista - niitähän rakennuksille tuppaa jäämään ylimäärin. Itse olen vähän harmissani, etten pitänyt kiinni isosta terassista jo rakennusvaiheessa - kyllä sen laajentaminen ainakin meillä jää näin myöhemmässä vaiheessa ja esim. viime kesä oli niiiiin ihana, että isommankin terassin olisi mielellään kesäolkkariksi sisustanut...

Eli kasvihuone ja terassi ei voi koskaan olla liian iso - vai voiko?!?

Inkin kanssa samoilla linjoilla,ei voi olla koskaan liian iso :)

Kiitos ideoista. Tosiaankin, talomme on valmistunut jo 1989, joten ylijäämäpuun käyttö ei oikein onnistu, mutta viime kesänä jäi onneksi tuota kestopuuta jonkin verran yli, tehdessämme yhtä toista projektia.

Minä en aio pihistellä muussa kuin että saa mahdollisimman halvalla, mutta lopputuloksen täytyy sitten olla erinomainensilmän isku. On vähän sellainen luonne, ettei saa muilla olla samanlaista.silmän isku

Kyllä varmaan nyt teemme niin, että laajennan suunnitelmaa tuonne suihkulähteelle päin ja mietin tosiaan sen kivirykelmän/istutuksien laittoa sinne seinustalle osittain. Meillä ei ole edes puutarhakalustoa vielä. Teemme kuitenkin aika varmasti kunnon lankuista tukipuut, jotka sitten tervaan, jotta säästän hiukan kuluja ja terassilautana käytän kuitenkin sitä vahvempaa 28*95*.

Haaveenani oli aikanaan sellainen pöytä, joka olisi tehty vain pitkästä laakaovesta pukkien päälle ja sen reunoille mitä erilaisempia puisia tuoleja/jakkaroita, monivärisiä liinoja/kynttilöitä pöytään sekä istuintyynyihinkin iloisia värejä. En vain tiedä nyt miten sen tuohon saisi sijoitettua.hymy

Laakaovesta tehty pöydän kansi ei varmaan kestä ulkona sään armoilla (pintamateriaalit menevät pikku hiljaa kiharalle), mutta laudoistahan saa tehtyä myös vieri viereen lyötynä isonkin pinnan. Pukkijalat auttavat mahdollisessa talvivarastoinnissa.

Meillä on jo muutaman vuoden ollut vain matalahkoilla lankuilla maasta korotettu lautalattia avotaivaan alla tuolla puuhamaassa ja se on aivan kuivana pysynyt, koska raot ovat sen verran leveähköt. Lautarakennelma varmaan meillä pitää kyllä joskus nostaa sen verran ylös toiselta sivultaan, että saan vedettyä rakoihin harjaamani neulaset pois sieltä maatumasta.

Terassin kuvia vihdoinkin. Suunnitelmat muuttuivat sitten ihan radikaalisti. Kukkapenkkikin elää koko ajan. Kesän mittaan olisi tarkoitus vielä tehdä purolle pohja. Puro tulee tuohon pensaiden väliin. Pensaat leikkaan pieniksi ensi keväänä.

Kaipaisin ideoita vielä tuohon kukkapenkkiin ja altaaseen. Miten siitä saisi luonnollisemman näköisen? Lisään kiviä vielä, kunhan kerkiän niitä keräämään. Jokaisen kiven olen itse tähänkin mennessä kerännyt.