Laitanpa tällaisenkin otsikon. Vanha ja kulahtanut puinen terassilaudoitus uudistui, kun käsittelin sen. Harmaasta ja ankeasta toisesta terassistani tuli taas ihan siistin näköinen, kun se sai pintaansa ruskean kuultavan sävyn. Ei se vieläkään mikään priima ole, mutta kelpaa kyllä minulle vielä vaikka ikää sillä onjo parikymmentä vuotta. Jos se menisi vielä seuraavat 20...
Tuohan on hyvän näköinen! Meilläkin kaipais takaterassin kestopuu lattia jotain sävyä. Puhdistitko käsiteltävän puun jollain tavalla ensiksi?
Puhdistin sen suit sait huolimattomasti pesuaineella ja harjalla ja letkulla vettä päälle. Jos minulla olisi ollut painepesuri, se olisi ehkä puhdistunut paremmin ja kätevämmin. Mutta yhtä kaikki, paljon parempi siitä tuli nyt, mitä se oli.
Todella hienosti sopii tuo ruskea väri harmaisiin kivii,memuli!!
Itse käsittelin myös terassin tänä keväänä.Ensin pesin sitten hioin ja laitoin puuöljyä jonka värisävynä oli "karhu". Maalaustyön aloittaminen vain venyi aika myöhään mutta sitten huomasin että se oli toukokuun puolessa välissä hyvä hetki maalaamiselle kun ei lapset juoksennelleet edestakaisin eikä aurinko kuivannut pintaa liian nopeasti.Työ valmistui yöllä kello kaksi.Sitten oli kyllä kiva mennä tyytyväisenä nukkumaan ja kun aamulla ( klo11,00) heräsin oli terassi kuiva.
Hienolta näytti memulin terassi (ja ne kivet ). Kyllä vanhaa kannattaa uudistaa . Meillä käsitellään uudet terassit (sitten joskus kun ne on tehty) kuultavalla puunsuojalla. Värinä joku harmaa. Kuinka paljon teillä kului käsittelyainetta ja teittekö työn yhteen vai kahteen kertaan? Onko antaa hyviä vinkkejä miten työ kannattaa tehdä?
Laitan pationi pintaan joka kevät ruskeaksi sävytettyä puuöljyä. Toimii oikein hyvin. En muista minkä merkkistä / merkkisiä olen käyttänyt, kaikki on olleet hyviä ja pinta on hyvän näköinen sekä hylkii likaa ja vettä. Samalla puuöljyllä käsittelen myös pihan puukalusteet. Voi levittää siveltimellä, telalla tai vaikka suihkuttaa. Itse levittelen siveltimellä.