Terassin rakentaminen

(Terassit)

Laitan tänne kuvia terassimme rakentamisesta. Pilarit ja runkorakenteet ja eristeet ovat paikoillaan. Kannen tekeminen aluillaan. Aina tässä vaiheessa näyttää kaamealta, mutta lopussa kiitos seisoo naurua.

Jopa tulee Törnrosalle varmasti komea terassi, ja oikein kunnollisen kokoinenkin! Kelpaa siinä istuskella kahveeta hörppimässä. Sopii taloon kuin nappi silmään!

Kaunis on talokin.

Kiitokset vaan kovasti. Olemme mieheni kanssa sellaisia "museo-ihmisiä". Rakastamme kaikkea vanhaa, kaunista ja värikästä. Tämä talo on tosin aivan uusi. Se ei ole suora kopio mistään vanhasta vaan siinä on sovellettu ideoita, jotka antavat sellaisen vanhanaikaisen vaikutelman. Laitan kuvia sitten, kun työ edistyy. Me näet rakennamme sitä aivan itse, joten mitään tappo aikatauluja ei voida asettaa, kun tuosta leipätyöstäkin täytyy suoriutua.

Talosi on todella kaunis.Itse asun rumassa tiilitalossa ja olen aina haaveillut asuvani vielä joskus punaisessa pienessä mökissä valkoisine ikkunapielineen, ja kivijalka saisi olla tavallisista kivistä tehty ja miksei vielä vanha soma kivinavettakin voisi seisoa siinä pihapiirissä lammen rannalla...

Voisi se unelmataloni olla keltainenkinnaurua Jokatapauksessa on mukava seurata terassinne edistymistä kuvien kera!

Törnsrosalla on tosi hyvä maku talon  värityksen suhteen ja talonkinsilmän isku Asun aivan saman värisessä, mutta hieman erityylisessä talossa.

terassin teko on meilläkin suunnitteilla.Meille tulee ihan vaan avomaalle terassi kun talon päädyssä jo on terassi.Haluamme suoristaa yhtä nurmikkoa joka laskee aika paljon autotallin suuntaan.Siitä pitää tehdä aika iso jotta sinne mahtuu vastakkainistuttava keinu ja pöytäsarja.Alustava koko olisi noin reilu 7 metriä x reilu 5 metriä.En vaan osaa päättää et millaisen tekisi.täh? Käyttäiskö pelkästään painekyllästettyä puuta ja siitä koristekaiteet kanssa vai nostaisko muurinkivillä reunan suoraksi.Tää on joskus niin vaikeaa kun ei osaa nähdä kokonaisuutta.

törnrosalle tulossa kivan näköinen terassi

Sen kummemmin Kesärannan tonttia näkemättä sanoisin, että minä voisin laittaa sinne sellaisen kivisen pation, koska teillä on jo "oikea" terassi kaiteineen talon yhteydessä. Epätasaisuudet hiekalla sileäksi ja sinne korkeaan päähän muurinkivillä korotus. Jos pudotus on yli 60 centtiä niin vasta sitten kaide. Pation pinnoite on sitten maku- tai kustannuskysymys. Hyvin sopisi joku kivimateriaalikin. Olen itse sellainen vapauden kaipuinen, että liiat aidat ahistaanaurua.

Merivalle kiitokset yhteneväisestä värimausta. Saimme idean oman talomme väriin joskus 90-luvun alkuvuosilta Espoon Eestin laaksosta, jossa näimme saman värisen talon ja ihastuimme siihen oitis. Jouduimme hieman taivuttelemaan paikallisia rakennusviranomaisia, jotta väri kelpasi. Kun olimme ostamassa maalia nuori miesmyyjä tokaisi, että tulee kyllä kummallisen värinen talo ja melkein kieltäytyi sekoittamasta väriä. Sitten osoitin hänelle kuvaa Tikkurilan Teho-maalipurkin etiketistä, jossa oli samantyyppisen talon kuva ja lähes saman värinenkin. Vasta sitten myyjä ymmärsi yskän ja alkoi sekoittelemaan maalia.

Haluan rohkaista Memulia unelmoimaan. Unelmilla kun on tapana toteutua varsinkin silloin kun kysymys on kauniista ja hyvistä asioistasydän.

No niin uutta pukkaa... Nyt on kansi valmis ja nuo kamalan rumat vesirännin syöksytkin on jo saatu paikoilleen. Sitten alkaa hillitön portaiden ja kaiteiden tekeminen.

Laitan vielä lähikuvan kannesta. Materiaalina on sellainen eksoottinen bangkirai. Sitä meni erääseen isompaan projektiin ja siten saimme ostettua itsellemekin sitä erän edullisemmin. Laudat ovat olleet varastossa ainakin neljä vuotta. Kiinnitykseen täytyy kiinnittää erityistä huomiota, sillä ainoastaan rosteriset naulat tai ruuvit kelpaavat. Puussa on niin paljon hartsia, että muut materiaalit ruostuvat alta aikayksikön. Tuossa käytettu pallokanta nauloja. Ovat mielestämme parempia tuohon tarkoitukseen kuin ruuvit, jotka pakkaavat jäämään hieman koholleen ja saattavat naarmia jalkoja. Kantta ei olla vielä öljytty, kun on ollut niin sateista. Hankimme siihen oman erikoisöljyn, jotta hartsipitoinen puu saa tarvittavan voimakkaan öljyn.

(Eihän ole peräisin uhanalaisesta sademetsän puulajista, eihän?)

Näin haluan uskoa. Puukeskus vakuutti, että puulla on sertifikaatti, että on hakattu viljellystä puusta. Tuolloin Puukeskuksen omisti vielä UPM Kymmene ja heillä on ollut metsätaloutta muistaakseni Indonesiassa jo pitkään myöskin sellutehtaita. Tämä on minustakin ikävä juttu, kun ei voi olla 100%:n varma. Täytyy vaan luottaa viranomaisiin ja kauppiaisiin.

Jep, kylläpä kai suomalaisen toimijan sanaan on uskottava. En millään muotoa halunnut syyllistää hankinnastasi - toivon vain, että useampi ottaisi huomioon tällaisiakin asioita.

Omakin terassi on jo taimella. Se tulee ihan reilusti kakkosnelosesta, johon vetelen tervaa tms. pintaan. Ulkonäöltänsä siitä ei kovinkaan ihmeellistä synny, mutta omin käsin oman pitäjän puusta. Kuvaakaan en ihan äkkiä kehtaa laittaa, ainakaan keskeneräisestä :)

Asiahan ei mitenkään minulle kuulu, mutta kysäisin huvikseen tuosta olkapään yli yhdeltä Puukeskuslaiselta asiaa ja kovasti lupaa ettei heillä kaupata uhanalaisia lajeja.

Hienoa! (verkostoituminen on päivän sana! hymy)

Tuo puujuttu on todella otettava vakavasti, sillä minä en ainakaan halua tuhota elinympäristöäni enempää kun on välttämätöntä. Olen jo lapsesta opetettu rakastamaan ja kunnioittamaan luontoa ja yritän omilla vajavaisilla tiedoillani ja valinnoillani toimia kestävän kehityksen ja hyvän ja monimuotoisen luonnon puolestasydän.

Oikein hyvä juttu, että tämäkin tuli puheeksi. En ole tuotakaan asiaa tullut aikaisemmin ajatelleeksi. Nyt tietää olla tarkkana kun rakennusprojektia joskus pukkaa.

... josta työmaan on tarkoitus jatkua ensi kesäkautena pergolaksi. Tai oikeastaan tämä on kai terassin jatko-osa, sillä se liittyy saumattomasti mökin päädyssä olleeseen vanhaan terassiin. Vanha terassiosa on meidän "kesäravintolamme", sisälattiatasolle korotettu ja sisältä suoraan ovesta kuljettava sellainen. Ulkoa sinne on sujuvasti päässyt niin etu- kuin takapihankin puolelle aukeavia portaita pitkin.

Ja tällaista jälkeä siellä syntyi....

Sateet keskeyttivät työmaan heti alkuunsa, mutta jatkuihan se.....

ja jatkuisi tämän aiheen kuvasatokin, mutta kun on "Virhe sivulla" yks''kaks'' ja yllättäen.... jäänee jatko huomiselle....