Terijoensalava, Salix fragilis

Hyvältä vaikuttaa tuo salavan poisto. Koska olette saaneet kannon pois, uutta kasvua ei pitäisi olla luvassa.

Laittakaa uuden tulokkaan juuristoalueelle uutta ravinteikasta multaa.

Aiemmin kyselinkin terijoen salavan leikkauksesta puun malliseksi, mutten kuitenkaan päässyt selvyyteen miten se sitten tapahtuu. Eli minulla on reilun metrin kokoinen yksilö, jonka haluaisin muotoilla puun malliseksi. Vieläkö se onnistuu ja mihin vuoden aikaan leikkaus olisi parasta? Sivuoksat tuskin pysyvät heti aisoissa ja niitä pitäisi varmaan joka vuosi leikellä niin kauan, että lopettavat kasvamasta?

Entäs mites onnistuu vanhan terijoen salavan leikkaus, joka on seisonut pihalla sellaiset seitsemän vuotta? Vieläkö siitä saisi kauniin runkomallisen?

Auttakaa puutarha-asioissa tumpeloa...=)

Maloppi, en osaa itse varsinaisesti vastata kysymykseesi, koska mielestäni terijoensalava on puu, ei pensas eli kasvaa aikanaan luonnostaan puunmalliseksi. Laita tuohon vasemmalle vapaasanahakuun sana hamlaus - sillä pitäisi löytyä arporaattorin ohjeita tavasta, jolla salavaa saa pidettyä vähäoksaisempana puuna... En osaa sitä itse selittää, vaikka olen kyllä lueskellut ohjeita.

Maloppi, onkos se sinun terijoensalavasi siis puu vai pensas? Minulla on pihalla terijoensalavapensaita ja nyt ostin joku aika sitten terijoen salavan, siis puun. Niiden kasvutapahan on aivan erilainen.

Tämähän selvitti jo paljon.. Jos Terijoen salavia on siis olemassa sekä puina että pensaina, niin asiahan on sillä selvä. Näin tumpelo sitä voi siis olla.. Omani ovat siis pensaita enkä nyt enää yritä niistä saada puita, vaan ostan suosiolla terijoensalavapuun! Kiitos vaan edellisellehymy!

Hei Maloppi - kantapään kautta, niinhän sitä sanotaan . Voi olla että saat sen puun ostettua vasta keväällä, ainakin Mustilan taimitarha Elimäellä (jossa siis kasvatetaan myös puita myyntiin)  sanoi että heillä "nostetaan puut pellosta" aina keväisin. Ne kun on sitten myyty, niin seuraavan kerran myyntiin tulee puita vasta seuraavana keväänä. Mutta ehkä asut paikkakunnalla jossa tarjontaa on enemmän kuin täällä meilläpäin.

Kiva puu siitä sitten kasvaa, ja vaikka minua varotettiin että se sotkee pihan kokonaan (paljon putoavia lehtiä syksyisin), niin kompostihan siitä vaan riemuitsee (puhumattakaan savipellosta).

Meidän rivitalossa on pohdittu, voiko Terijoen salavan juuret kasvaa esim. taloa ymräröivien salaojaputkien läpi. Tontilla oleva vanha salava on n. 5 m päässä rakennuksesta.

Olen kasvattanut terijoensalavan puuksi pistokkaasta. . Useampiakin, oksa vain maahan ja ei anna versoa juuresta, vaan poistaa kaikki alut , niin se muodostuu puun malliin. Onnistuu ihan hyvin.

Selostus huono , mutta onnistuu kyllä !oho

Terijoensalava osaa kasvattaa juuret myös salaojaputkeen. Muistelen kaupungin työmiesten luetelleen joskus montun reunalla pitkät listat viemäreiden ja muiden putkien tukkijoista, poppeli oli ykkönen, pajut seuraavia.... Muistaakseni heinäkuun jossakin puutarhalehdesä oli asiallinen artikkeli aiheesta: 5 m lähemmäs taloa ei vahvajuurisia pitäisi istuttaa. (kirjastossa?) Täällä varmasti joku muu tietää asiasta enemmän, kiinnostuneena ototan lisäyksiä, että mistä sen tietää kasvaneen salaojaputkeen (ei vedä sadevettä???) ja mitä voisi asialle tehdä.

Olen kirjoittanut paljon salavan leikkauksesta, suosittelen sen hamlaamista, koska se muuten kasvaa liian suureksi.

Keväällä leikkasin lähinaapurin kolmea salavaa, jotka oli istutettu muutama vuosi sitten pienen paritalon pihan näkösuojaksi. Leikkasin oman pääni mukaisesti ja asiakkaat luottivat tähän. Jo muutama kuukausi sitten huomasin että pajut eivät voi hyvin,kasvu olematonta ja lehdet kellastuneita.

Tänään menin käymään ja rouva oli pihalla, epäilin liian syvää istutusta joka on maailmassa yleisin kasvuhäiriön

aiheuttaja.Jo keväällä kerroin että kate olisi hyväksi juuristoalueella, en kuitenkaan tarkistanut istutussyvyyttä ja tein sen nyt. Liian syvällä, en kaivanut kovin syvälle koska näin heti että puut pitää syksyllä tai keväällä nostaa oikeaan korkeuteen. Kuvassa näkyy hätäjuuria, alkuperäisten juurien yläpuolella.

Rouva soitti miehelleen ja sain kuulla että nämä kolme puuta olivat paakkutaimia, silloin harva avaa paakun ja solmut, jotka voivat kuristaa taimen ja silloin voi nähdä missä juuret ovat. Aivan liian usein siksi puiden taimia istutetaan liian syvälle.

Olen jo kokeillut salavan leikkausta näkösuojaksi haluttuun korkeuteen, tuttu kaveri halusi portilta näkösuojaa lasten uima-altaalle. Taivutin alhaalla olevan pitkän oksan vaakasuoraan painolla ja leikkasin sivuoksat pois. Sehän onnistui ja pystysuoraa uutta versoa on tullut joka vuosi. Kuvan keltaisen pajun leikkasin ja taivutin samalla tavalla.Tällä tavoin leikkaamalla saadaan näkösuoja leveämmäksi ja samalla matalammaksi.

Ei siis ole oma vikani että tämä paju ei ole kasvanut, vain osittain koska en tarkastanut istutussyvyyttä. Oletan että istuttamalla pajut uudestaan niistä vielä saadaan aiotun ajatuksen mukaiset. Nyt ei kannata siirtää niitä, syksyllä näen paremmin juurien syvyyden ja otan lisää kuvia istutussyydestä.

Ei ole aateekoohomma helppoa minulle, aluksi eka viestissä oli kaksi kuvaa ja toinen, tämä katosi jonnekin nettiavaruuteen. Tässä pitäisi näkyä hätäjuuret.

No voi höh! Olen tätä viestiäni kirjoitellut sitten vääriin paikkoihin ja nyt neuvottiin tähän ketjuun. Eli olisi nyt hyvät neuvot kalliit! Olen hamlauksesta surffannut täältä tietoa, mutta tarvitsisin nyt kädestä pitäen neuvot miten menetellä viimesyksynä pilkkomieni salavien suhteen. Eli talonvierustalla oli kymmenkunta vanhaa isoa salavaa, jotka vuosi sitten pätkäisin hieman alle metristä poikki. Nyt on hirveä rehotus, mitä seuraavaksi teen? Mistä leikkaan ja mitä leikkaan ja koska leikkaan? Salavat siis olivat pensasmaisia, niissä on suurinpiirtein kolme 10-20 cm paksuista runkoa kussakin. En voi laskea niitä isoiksi, koska isoina alkavat raapimaan talon huopakattoa. Ja juu, tiedän että niitä olisi pitänyt leikata heti pienestä pitäen, mutta muutimme vasta tähän. Joten apua tarvitsisin nyt miten menetellä?

Toinen asia taas on se, että näistä salavista jouduin jo leikkaamaan muutamia versonneita oksia pois, koska menivät kulkuväylälle niin pahasti. Tyrkkäsin oksat (n.1,5 cm paksuiset tyvestä) vesiämpäriin ja odottelen nyt - lokakuussa - niihin juuria ilmestyväksi. Odotankohan turhia? Taidan siirtää ne maahan... Mutta entäs keväällä? Oksat ovat miltei parimetrisiä korkeudeltaan ja tarkoitus olisi saada tulevista salavista sellaisia näkösuojia, eli leikattavia, ei vapaasti kasvavia. Eli taas kysymys: Mistä leikkaan ja mitä leikkaan ja koska leikkaan? Jos jollain on kuvia opastuksen lisäksi, olisin todella kiitollinen! Eli vanhan ja uuden terijoensalavan hamlauksesta olisi kysymys. Kiitosta asiantuntemuksesta etukäteen!

uniko? katsohan arporaattorin kotisivuja alkajaisikis... sieltä minäkin otin mallia.

Arporaattorin sivut ovat osoitteessa: http://www.puutarhaneuvonta.com/

No milloin se leikkaaminen on hyvä aloittaa?

Meillä on parin vuoden vanhat terijoensalavat (2) takapihalla ja olen arponut mitä niille tekisin. Niissä siis kasvaa pensasmaisesti muutama oksa maasta ylöspäin. Miten se "päättää" mistä tulee runko, vai ovatkohan nämä sitten niitä pensas salavia (ostotalo, ostosalavat)?

Voinko jo nyt tehdä jotain, ettei puut/pensaat kasva liian suuriksi? Vai kaivanko mokomat jo ylös? Pidän sinänsä salavista, ovat kauniita, mutta ehkä ne ovat liian suuria meidän pihaan...

Edit: .....

.....Puun ohuesta rungosta leikkasin ne versot pois ja tökkäsin ruukkuun multaan kasvamaan. Ensin niistä kuihtuivat kaikki lehdet ja ajattelin että kuolivat pois...mutta hyvin nopeasti niihin kasvoikin uusia lehtiä eli elossa olivat ja kaikesta päättäen juurtuivatkin.

Nyt ne ruukut on haudattu multakasaan talven ajaksi, ja ensi kesänä saavat kasvaa ruukuissaan edelleen kaikessa rauhassa. Toivon mukaan saan niistä monta uutta terijoensalava -puuta istutettavaksi jossain vaiheessa.

Käsittääkseni terijoensalavapensas ja -puu ovat sama kasvi. Alkukasvatustapa on vain erilainen.

Meille ostettiin terijoensalava ihan pienenä pensaana, jossa oli monta haaraa. Mutta me halusimme siitä puun. Leikkaamalla se onnistui ihan helposti: leikkasimme muut haarat pois, aloimme leikata siitä yhdestä haarasta aina alimmat kasvuoksat pois. Kun muutimme pois, puu oli paksurunkoinen, pallomainen latvus oli laaja ja korkealla. Puun alla oli mukava istuskella terassilla varjossa helteeltä.

Leikkasimme puuta aina keväisin, mutta salavahan on paju, se kestää varmaan leikkaukset melkein milloin vain. Jaoimme salavastamme kymmenittäin taimia kaveripiiriin: keväällä pois leikatut oksat (noin sormen paksuiset) tökättiin maahan ja nehän juurtuivat aina.

Jos haluaa pitää salavan matalana sitä on leikattava reippaasti ja päättäväisesti joka vuosi. Jos haluaa puusta pensaan, sen voi leikata ihan alas (juurivesoja nousee valtavasti) ja aloittaa kasvatuksen aivan alusta. Salava kasvaa todella nopeasti.

Aina pitää leikatessaan pitää mielessä (hokea itselleen!): "heti tämän leikkauskohdan alapuolelta oksa haarautuu". Jos esimerkiksi leikkaa kaikki alhaalta kasvavat oksat metrin mittaisiksi, niin pensaasta tulee metrin korkeudelle harva ja runkomainen, mutta siinä metrin korkeudella on sitten "harakanpesämäinen" oksatihentymä.

Rohkeutta vain ja järjen käyttöä siihen leikkaukseen!

Nobile

Kiitos kotisivuani "mainostaneille", pitääkin heti aluksi kysyä onko siinä riittävästi tietoa hamlauksen aloittamiseen . Tämä lienee suurin ongelma siinä että paju tms liian suureksi kasvanut puu on liian kookas ympäristöönsä.

Annan lukuisia vihjeitä linkeistä, englanniksi, joista saa tietoa hamlauksesta eli pollarding`sta.

Koska tämä on meillä vähän tunnettua kysymyksiä tulee eniten liian suuriksi kasvaneista pajuista. Paras vastaus olisi:miksi puuta ei ole hamlattu ajoissa. Nyt ei voi enää mitään tehdä oikeaoppisesti, olen kyllä itse pähkäillyt tähän oman sovellutuksen, puun biologiseen rakenteeseen perustuvan.

Jos pajunsukuiset katkaistaan eli pölkytetään alas, mieluimmin lehdettömänä aikana, se saa runsaasti uusia versoja, liikaakin. Jos mitään ei tehdä aluksi hyvin tuuhealle "tikkukaramellille" paksuimmat ja pisimmän oksat repeävät alas. Uusia versoja nimittäin kasvaa nukkuvista silmuista puun pinnasta ja puu vaurioituu ja vähitellen lahoa sen vahvuisena mitä se oli katkaistaessa.

Tapituksen sijainti on tärkeä, jos puu katkaistaan liian ylhäältä uusia oksia kasvaa jonkin matkaa tapituksesta alaspäin eli näkösuojaa haluttaessa on usein katsottava pihaa tieltä päin ja ratkaistava mille korkeudelle haluaa tuuhean lehdistön. On hyvä valita tulevat hanlauskohteet vahvimmista uusista oksista ja poistaa kaikki muut versot joka kevät.,

Koettakaa nyt näin alkuun selvitä näillä neuvoilla.

Kommentteja edellisistä viesteistä:

Nobile ei ymmärrä kaikkea oikein. Pensas on aivan sama kuin taimistossa rungoksi kasvatettu puu. se vaatii vain saksia.Sivullani on kuvia ala- ja sisäoksien kuolemisesta valon puutteeseen.

Pensaasta voi helposti leikata monipisteisen hamlatun puun. Tämän vahvistavat Kaisaliisa ja Nuu.Swiinu on ihan ulalla.

Parasta olisi tietysti järjestää hamlauksesta kurssi, ehkä parhaiten Klaukkalassa, koska täällä olen tehnyt monenlaisia sovellutuksia, mitä olette mieltä?

Kyllä, tiedän olevani pihalla, en kai muuten apua kysyisikään!?!?! ...hyvänen aika..

Eli siis, koska maasta kasvaa kymmenkunta metrin mittaista ohutta tikkua, eli siis leikkaan kaikki paitsi yhden alas, jotta siitä kasvaisi sellainen tikkarinmallinen? kö