Terraariokasveja ja suunnitteluapua

Hei!

Kasviterraarioista, akvaarioista yms. miniekosysteemeistä innostunut tässä kirjoittelee ensimmäistä viestiään. hymy

Elikkä, keksin tekeväni 180-litraisesta akvaariosta (100 x 40 x 45 cm) jonkinmoisen viidakkoterraarion, ja nyt kaipaisin paremmin kasveihin perehtyneiden apua. Ajattelin, että terraarioon tulisi pohjimmaiseksi kerros soraa (kuinkahan paljon?) ja sen päälle sitten varsinainen kasvualusta, josta osa olisi matalaksi jäävää turve-rahkasammal-tyyppistä seosta lihansyöjäkasveille ja muille suon asukkaille, ja osa paksumpaa ja multaisempaa ihan kuivan maan kasveille. Jonkun nurkan ajattelin varata epifyyteille. Yritänköhän nyt tunkea liikaa yhteen kippoon?

Lihansyöjiä kasvattelin joskus hyvällä menestyksellä turpeen, pätkityn rahkasammalen ja hiekan seoksessa. Olisiko se hyvä ratkaisu tässäkin tapauksessa, vai onko muita ehdotuksia? Epifyyteille mietin ihan kaupan orkideamultaa. Pitäisikö siihen sekoittaa jotain muuta? Entä voisiko epifyyttejä istuttaa ihan puunrungolle, kuten ne luonnossakin tekevät?

Seuraava ihmettelyn aihe on valaistus. Tällä hetkellä akvaariona toimivassa purtilossa on kaksi altaan mittaista akvaariokasveille tarkoitettua loisteputkea. Olisiko putket syytä vaihtaa, ja jos niin millaisiin? Riittääköhän valo silti hämärässä huoneessa, vai pitäisikö kaveriksi hankkia kasvispotteja tai muuta vastaavaa?

Kunhan näistä selvitään, pitäisi tietenkin valita lajit. Kosteassa ja lämpimässä viihtyviä pitäisi siis olla, ja mieluusti kohtalaisen pienikokoisia. Nepenthes sp.-lihis sinne ainakin muuttaa, ja googlailun perusteella myös "onnenbambun", kodinonnen ja muorinkukan pitäisi viihtyä?

Mitä muuta ehdottaisitte? Omassa mielessä ovat käyneet esimerkiksi kihokit, kalmojuuret, kaikenlaiset saniaiset, eliaksenkukat, pussiköynnös (Dischidia pectinoides) ja kenties orkideat. Kaikenlaiset omituisuudet jostain syystä viehättävät.

Toivottavasti joku nyt jaksaa tämän vuodatuksen lukea ja jotain vastatakin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja: Meilong

Minä tähän kommentoin väliin ennen kuin viisaammat sattuvat kirjottelemaan, että minulla on amazonprojekti kuparilehdille, mutta omissa ruukuissa ja tavan akvaariovalaisimella. Lisäksi isot "ruokinta-aukot" altaan kannessa pidän auki; jotta ilma kiertää. Siellä on silti melko kostea ilma.

Osa kupareista siis siellä; tarkoitus laittaa isoiksi kasvaneet ikkunalle aikanaan eli on lisäämistä varten. Soilikkeja on sinne tullut myös pari laitettua. Viihtyvät ainakin nämä.

Kuparilehteä siis suosittelen, kun kukkiikin vaikka onkin oikeastaan rumankaunis laji.

Mullakin on käynnyt mielessä hankkia tuo terraariokasvatus100 l kai olis ihan kohtuun kokoinen mulle.tuota ei kaikki Episciat ole kauniin rumia kasveja riippuu vähän lajikkeesta,esimerkiksi Pink Smoke on erittäni kaunis lajike samoin Frded jade,Pink Star ja monta muutakin,ei kaikilla ole tummaväritys lehdissä.Episioissa juuri siinä piilekin kukan kauneus niitten lehdissä ei niinkään itse kukassa suurimmalla osallahan on samanlaiset kukat väritykseltään.Episcoitten takia minun tekis mieli tuo trraarion hankinta toteuttaakin.

Juu voi laittaa viidakkoista tai enemmän vehreää ja vaaleampaa sävyä. Kukintahan on miten saa hankittua lajeja vaikka sateenkaaren väreissä, mutta tosiaan yleensä punaoranssin värikäs.

Laita vaan Railikin terraario niin on kiva vertailla ja suunnitella mitä voisi ideoida sellaiseen.

Itselläni on 80 litrainen käytössä ja pitänee talveksi laittaa pienet poikasaltaat terrakäyttöön, kun akvaariovalo on kuitenkin turvallisin lamppu ja tuo kivasti lisävaloa talveen.

Mulla onkin jo valmiina hieno visiokuva mielessäni ja muutakuin ensin pitää hankkia akvaario,pitä huomenna lähteä tytön kassa katsomaan niin akvaarioita.

Tyhjensin juuri akvaarion, enkä taida raaskiakaan viedä sitä kierrätykseen, kun on kulkenut minulla mukana lapsesta saakka. Olen antanut itseni ymmärtää, että jotkut kasvattavat kasveja terraariossa, ts. rakentavat mikroilmaston akvaarion avulla. Mitähän kasveja voisi kokeilla. Lihansyöjäkasveja? Olisiko jotain muuta, joka ei vaatisi niin kamalasti kastelua. Mieluusti kokeilisin, voihan tuon akvaarion sitten laittaa kiertoon, jos se ei onnistu/innosta.

Toki riippuu akvan koostakin mitä sinne vois laitella.

Lihikset on ainakin hyvä vaihtoehto ja miksei mehikasvitkin. Maaorkideoista ainakin Ludisiat on ollu ok.

Mulla on taimikasvatuskäytössä 2,5 akvaariota. Hyvä ja helppo paikka pistokkaitten juurruttamiseen ja muutenkin huonovointisten keskoskaapiksi, kun on valo ja ilmankosteuden saa pidettyä korkealla.

Oiskohan kaktukset hyviä terraarioon ? Meinaan, että poikaystävän kanssa ajateltiin tehdä sellanen miniaavikko, kun sillä on sellanen pieni terraario ja aavikkohiekkaa.

Viileästä ja kosteasta ilmasta tykkäävän gardenian äitini kukitti akvaariossa, piti viileimmässä paikassa parvekkeen oven vieressä. Pohjalla on nyrkinkokoisia kiviä ja sinne hän hulautti vettä pohjalle haihtumaan ja kosteutta lisäämään, hyvin kukkivat.

Oliskohan aasinkorva mitään???

Yhdistin kaksi samaa asiaa käsittelevää ketjua toisiinsa, kiitos mai-leelle kun huomasit päällekkäisyyden :slight_smile:

tiudeliini, itse kokeilin kaktuksia terraariossa, mutta siinä on se ongelma, että kaktukset tarvitsevat talvella viileän lepokauden, varsinkin jos haluaa niiden kukkivan. Tuota en minä ainakaan pystynyt järjestämään...

No mites olis orkideat, tillandsiat, saniaiset?

Mitäpä helppoa voisi laittaa terraarioon? Viidakko vai aavikko? Selviääkö joku kasvi pohjoisikkunalla ilman lisävaloa? Mikähän voisi olla jännittävä tai trendikäs sopiva kasvi, sellainen, josta 11-vuotias tyttö voisi tykätä huoneessaan? (Arvaatte, että piti niistä gerbiileistä sitten kuitenkin luopua.)

Lihansyöjäkasveja…?

…Mutta saattaavat tarvita pienen lisävalon.

Moni köynnös tms rönsyilevä menee heikommassakin valossa kunhan edes jonkin verran saa valoa esim ikkunasta.Kukintaa ei tarvitse vähässä valossa odotella mutta vehreän seinämän saa helpostikkin aikaiseksi. Jos edes jonkinlaista valoa voi järjestää niin on aina parempi.Ledlamput parhaimipia kun eivät kuumene eikä sähkömittari huuda hoosiannaa vaikka olisikin valot päällä aamusta iltaa. Led lamppuja saa normikantaisinakin jo monesta kaupasta… lajikevalikoima on het isompi kirjavalehtiset mukaanluettuna. Kodin onni pepperomiaprostata,ficus pumila,posliinikukat pienilehtiset versiot,orkideat  samoin hyvin pärjää viirivehka ja sellaisen pienenäpysyvän kun löytää niin ei valtaa koko purkkia:) Kaikki oikeastaan menee jopa pääsiäikaktus on minulla orkideakaapissa ja kasvaakasvaa ja on mehevän oloinen.

Kiitoksia! Eiköhän tässä joku idea ala löytymään. Kovin korkea astiahan tuo ei ole, koska on eläimille tarkoitettu, mutta kyllä sinne kaikenlaista mahtunee.

Jos nostat purkin pystyasentoon niin saat korkeamman seinämän kasveille kiipeillä, riippuen tietty minkä mallinen terraario on ja kuka sitä asuttaapi:)