(Perennat)
Syksyn kukkija tämäkin. Kuuluu rohdoskasveihin. N.50cm korkea tuuhea kasvusto.
(Perennat)
Syksyn kukkija tämäkin. Kuuluu rohdoskasveihin. N.50cm korkea tuuhea kasvusto.
Täysin uusi tuttavuus minulle, hauskan näköinen
Uusi tuttavuus on minullekin,kaunis on hän.
Viime vuonna Prismasta ostetuista siemenistä kasvatettu.
Prismasta minäkin ostin, viime syksynä - alesta. Itivät tosi hyvin ja taimikasvatuskin onnistui hyvin. Tästä tuli yksi meikäläisen lempparikasvi, pysyy pystyssä ja kukkii kauan.
Kätevän näköinen, sopivan värinen ja lisäksi syyskukkija. Pitääköhän tätä alkaa väijyä omaan pihaan sitten, kun punainen penkki on valmiina ottamaan vastaan kukkia? Aika kaunis.
Onko Kurpitsan `Teurikka`vielä henkissä?taitaa olla vielä lumen alla?) Koulin tänään 10 kpl ko. kasvia,väri on vaan sininen.
Kaikki on vielä lumen alla.
Minulla meni tuo T. hyrcanicum yhden talven yli, nyt ei enää eloa näkynyt. Laitan toisen teurikan kuvan, jolle toivon pidempää elinkaarta…
Teucrium montanum - vuoriteurikka
Teurikkaa EI näy , voi hitsi jos on kuollut, onkohan vain myöhässä :((
…siis kuollut on teurikkakin, voi harmi
Sinulta saaduista siemenistä on täällä taimia, tosin pieniä vielä.
Nämä vilkuttelee Satuessille
Sain ison teurikan taimenvaihdossa tänä kesänä. Tykkään ihan hirmuisesti. Onkos se huono talvehtimaan, kun oli Satuesiltä kuollut?
Miultakin kerran kuoli, toivottavasti tämä on kestävämpää kantaa, ainakin yhden talven on nyt talvehtinut.
Kiitos tiedosta. Ei varmaan ole mulla tarpeeks hyvällä paikalla nyt, jos ei ole vahva talvehtimaan. Olis kyllä hyvä perenna, kauniit kukat, hyvät peittävät lehdet, tanakka.
Blankalta viime syksyn taimenvaihdossa saatu teurikka voi hyvin ja on tehmyt kivasti siementaimia juurelleen. Koulin niitä neljään purkkiin odottamaan taimenvaihtoja :).
Teurikasta vielä. Onko kukaan käyttänyt rohtona? On yhtenä ainesosana ruotsintipoissa googlen mukaan.
Mietin, että laitan seuraavaan yrttiteehen ainakin vähän.
RitvaL. voisitko laittaa kuvan tänne noista siementaimista? Nyt iski paniikki, että kunhan en kitkenyt tuota pois penkistä Taitaa olla vielä varalla jossain purkissa kylvettynä, jos ovat nousseet.
Euroopassa kasvavat teurikat taitavat kaikki tai lähes kaikki sisältää maksalle erittäin haitallisia pyrrolitsidiinialkaloideja. Teurikkaa ei enää suositella käytettäväksi kuin korkeintaan pieniä määriä ja harvakseltaan tai lyhyitä aikoja. Jenkkilässä muistaakseni väitetään olevan haitattomia sortteja teurikasta, mutta täsmällisiä nimiä ei mun muistiini ole jäänyt.
No pitihän mun tarkistaa, en uskaltanut muistiini luottaa. Skender erinomaisessa kirjassaan Herbal Vade Mecum kirjoittaa teurikasta näin (s.168) :
Caution: Due to the hepatotoxic effect, germanders (Teucrium spp. in general) are no longer advisable.
Taitaa teurikka olla huulikukkaisten ainoita ellei ainoa pahis, ellen ihan väärin muista.