Hei!
Elokuu on perennan nimi. Valkoiset, tuoksuvat kukat yllättäen elokuussa. Kyseessä on mitä todennäk. vanhanajan kasvi, sillä äitini kertoi kukan kasvaneen heidän kotipihalla 60-luvulla. Kuvaa ei ole saatavilla, sillä en ole löytänyt googlesta mitään tietoja ja haluaisin juuri niitä saada. Voi tietysti olla, että Elokuu ei ole edes oikea nimi tälle kasville.. Osaisiko joku siis ystävällisesti kertoa edes tieteellisen nimen tälle kukalle?
Ripsu, tuli heti mieleen tuo rohtosuopayrtti, Saponaria officinalis, se on ainakin vanhanajan kasvi. Katsoppa kuvia googlella, olisko se tuo.
Saippuakukaksi ja ylioppilaskukaksi olen sitä kuullut sanottavan..en kyllä elokuuksi.
Niin, ja lisäisin vielä että siitä on olemassa sekä yksinkertainen että kerrottu valkoinen kukkaversio, muistaakseni siinä kerrotussa saattoi olla mukana aavistus vaaleanpunertavaakin. Leviää juurillaan hyvin.
Suopayrtillä taitaa olla melkoinen määrä muita nimiä; mummu sanoi sitä syysneilikaksi..
Meidän äidin puheessa suopayrtti on elokuunneilikka...
Kiitoksia kovasti vastauksistanne! Todennäköisesti se on siis juuri tämä Saponaria officinalis ja kerrottu muoto. Elokuu täytyy olla mummuni keksimä nimi kasville, hassua miten monta eri nimeä yhdelle kasville löytyy :)
Sain aikoinaan Porilaiselta ystävältäni kasvin alun. Hän sanoi sitä "ylioppilaaksi". En tuntenut kasvia ja kukkiessaan se osoittautui suopayrtiksi. Tietääkö kukaan "ylioppilaasta" mitään? En nimittäin ole varma tarkoittiko hän suopayrttiä.
Äitini nimittää suopayrttiä ylioppilasneilikaksi. En ole tullut kysyneeksi, mistä hän on sen nimen ottanut, mutta suopayrtti oli hänelle ihan vieras nimitys.
Jaa, äidit ovat tainneet keksiä mitä ihmeellisimpiä nimiä rohtosuopayrtille. Minun äitini kutsui sitä valkolatvaksi.
Täällä pohjoissatakunnassa sain suopayrttiä ylioppilas -nimellä, joten Satakunnassa se nimitys näyttäisi olleen laajalla, kun kerran Porissakin.
Keski-Suomessa olen kuullut puhuttavan ylioppilaasta ja se on tarkoittanut joko suopayrttiä, tai vaaleita harjaneilikoita.
Minulla kasvaa suopayrttiä ja naapuri sanoi sen olevan ylioppilas, eli täällä Mäntsälässäkin sitä nimeä käytetään.