Kuulin tänään kaupanjonossa vinkin entiseltä ahvenanmaalaiselta...Kuulemma Brändön saarella kukkii esikkojen aikaan runsaasti tikankontteja! Onko kellään ollut kunnia todistaa moista näkyä?
Ihan varma en ole, mutta luulen etta Brandossa kasvaa tikankontin sijaan seljakammekkaa - kukinta-aikakin on talla lajilla aikaisempi, tikankontion avautuessa esikot alkaa usein jo lopetella kukintaa.
Ostin viime vuonna Kauppilasta tikankontin. Pitäisikö sen kasvualustaa kalkita? Tai miten kestää siirtämistä? Nyt se kasvaa sinivaleunikkojen seurassa perushappamassa puutarhamullassa ja näyttäisi menestyvän, koska on pukannut jo toisenkin varren.
Kävin tänään läpi viimekesänä tilaamani ja istuttamani tikankontit. Onnistuin löytämään kaikki viisi tainta elossa. Se kuudes(Sabine) taisi menehtyä jo viime kesänä. En tiedä miten , mutta löysin sen varren katkenneena. Liekö ollut myyrät asialla?
Kiitos rohkaisusta, kibuvitsi. En siis vielä lähde penkomaan sitä kohtaa, missä tuo Sabine-parka on(oli). Sen juuret eivät vioittuneet. Ainoastaan hentoinen varsi oli katkennut.
Parvekkeella nököttää ruukussaan juuri hankittu C. reginae. Onko kukaan kasvattanut sitä jatkuvasti ja siis myös talvettanut ruukussa? Pihalla ovat ongelmana osin myyrät ja vielä enemmän city-kanit jotka ovat jo tehneetkin joissain kasveissa pahaa jälkeä. Kuinka persoja nuo ahmatit ovat tikankonteille? Kasvi on 6-vuotinen ja siinä on n. 40 cm pitkä kukkavana enkä raaskisi sitä syöttää juhannus-snackiksi ahmateille...
Voit istuttaa ulos, jos laitat istutuskuopaan ensin metallista myyräverkkoa ja sitten maan päälle kaniverkko. Kamalaa!!. Pitäisi olla kanit ja myyrät häkissä ja kukat vapaana. On myös paristoilla toimivia myyränkarkoittimia. Isttutus kannattaa tehdä vasta kukinnan jälkeen. Nyt kastella ja lannottaa ruukussa.. En ole kokeillut ruukussa.Myyrät eivät ole vielä ainakaan syöneet meillä ja jänikset ovat antaneet olla rauhassa, vaikka kurkun taimet söivät heti sirkkalehtivaiheessa.
Minulle varmistui aivan äskettäin, että se viimevuotinen c.Sabinen varren katkaisija oli todellakin vesimyyrä. Myös lähellä ollut liljan varsi oli katkaistu samalla tavoin "silppuamalla". Siirsimme nimittäin mieheni kanssa pari vuotta paikoillaan ollutta multakasaa kottikärryillä istutuskuoppiin. Olimme päässeet jo niin syvälle, että multa ei enää ollut märkää. Sieltä havaitsin ensin emomyyrän, joka tapettiin ja sitten syvemmälle mennessämme löysimme vielä kuusi poikasta, jotka kaikki saimme hävitettyä.
On helpottavaa saada avautua täällä palstalla, sillä en kyllä kehtaa myöntää naapureille, että meidän tontillamme on ollut myyrän pesä....
Nyt he kukkivat. Kaksi kolmesta kukkii. Muutaman sentin pituisesta versosta jo huomaa tuleeko kukkaa vai ei. Pitänee antaa oikein orkidealannotetta niin eiköhän kaikkiin tule ensivuonna kukat. Yhdessä on neljä versoa. kannattaisiko syksyllä jakaa, että olisi enemmän tilaa kasvaa?
Mummin c.reginae on selvästi pidemmällä kuin minulla. Totta puhuakseni on ollut töissä niin kiirettä, että en ole ehtinyt kurkistelemaan omia kasvejani lainkaan. En muista mistä luin, että tikankontteja ei pitäisi lannoittaa kukinnan aikana, sillä se lyhentää kukkimis aikaa. Minäkin olen lannoittanut miedosti noita kukkimattomia tikankonttejani jo kerran tämän kesän aikana. Jostakin olen lukenut myöskin, että tikankontit tarvitsevat kasvurauhan, joten jakaminen ei olisi hyväksi niille. Tämä on sellaista kirjatietoa, sillä kokemukseni on vasta niin vähäistä. Onneksi on satanut hyvin, että ei ole tarvinnut kastella liiemmin.