Minulla on vaaleanpunainen eliaksenkukka,ihastuin siihen heti=) Tekisipä sivuversoja,ainakin guzmaniani on tehnyt jo 3 sivuversoa,mutta missä vaiheessa ja miten ne kannattaa ottaa irti ja omaan purkkiin?
Mieheni osti minulle Guzmanian lohdutukseksi sairauteni aikana, nyt tarkoitus on yritää saada tämä jatkamaan elämäänsä, kiinnostavaa nähdä, koska ne vauvat tulevat, aika kiinostava kasvi muutenkin
Nyt tuo marraskuinen lohdutukseni Guzmania on tehnyt pari poikasta. Onko kellään kokemusta, koska ne voi irrottaa emokasvista? Huonekasvikirjassani tästä kasvista ei ole mitään tietoa.
Kasvikortistossa näkyy olevan jotakin tietoa nimellä isotimanttiananas.
Kiitos jahoolii, minä en ensin löytänyt kortistosta sitä ollenkaan. Eli pitää odotella vielä, ennenkuin siirtää minnekään.
En tiedä kuuluuko kysymykseni tähän ketjuun, mutta kysyisin joulukukistani, jotka ostin nimellä ananas. Lehtiruusuke, jonka sisälehdet joulunpunaiset, en tiedä onko timantti vai mikä, mutta ‘‘kukka’’ ei nouse ruusukkeesta ylöspäin vaan pysyttelee siellä sisällä. ‘‘Kukkivat’’ pitkään ja nyt kasvattavat sivuun hötkelöitä, jotka on varmaan niitä myyjän lupaamia poikasia. Voisiko joku kertoa tarkalleen miten niiden kanssa menetellään eli missä vaiheessa irroitetaan ja miten, millaiseen multaan istutetaan, jne. Vielä parempi, jos olis kuvia tai linkki sivulle, jossa on kuvalliset ohjeet (millä länsimaisella kielellä hyvänsä). Kun en tiedä kukalle kunnon nimeä, en voi edes googlata. Ovat nyt olleet kesän länsi-ikkunalla, ajoittain paahtessa ja aika kuivina, kun pidin niitä kertakäyttökukkina, mutta kun eivät näytä pahastuneen, niin voisin kokeilla seuraavan sukupolven kasvatusta. En oo harrastanut muita huonekasveja kuin amarylliksiä tätä ennen.
Ostin timanttiananaksen viikko sitten. Huomasin, että sen lehtiin tulee pieniä ruskeita kohtia, mistä voisi johtua? Kastellut olen juurelle ja suppiloon. Voisiko johtua liian kuivasta huoneilmasta, pitäisikö sumutella?
Hei!
Tietääkö kukaan onko näistä Ananaskasveista olemassa mitään opasta? Itselläni on muutamia Tillandsioita ja muita Ananaskasveja, niin olisi kiva lukea ja opiskella vähän näistä. Eli onko tiedossa kirjoja?
Rhodo91 Tässä muutama bromelaopus, toi Wernwr Rauhin kirja on hyvä.
Kiitoksia kovasti, tässä onkin hyvä valikoima kirjoja! Kasvatatko enemmänkin Bromelioita? Tuolla Tillandsia puolella olikin kuva pienistä Tillandsioista.
Joo, on mulla noita puolen sataa, joista tillandsioita on puolet.
Kannattaako leikata kuihtunut kukkavarsi pois? Mitä tapahtuu, kasvaako uusi kukka joskus tilalle vai tuleeko tästä pelkkä viherkasvi?
Kuvassa kasvi on vasta saatu ja kukka kaunis, nyt kuukausia myöhemmin on jo
aika lailla väritön ja jollain lailla nahistunut.
Mun käsittääkseni sen pitäisi nyt tehdä sivuversoja ja pikkuhiljaa tuo emokasvi kuolee pois. Uudet versot sitten kukkivat aikanaan.
Jahah, hää on sellane tappaus;)
Adoptoin mummilta taas yhden ohikukkineen kasvin ja näyttäisi olevan timanttiananas. Kaksi poikasta hyvässä kasvussa, emo siis kohta lakastumispisteessä.
Jostakin luin, että menisi neljä vuotta että nuo poikaset kukkivat. Onko joku onnistunut kukittamaan noita poikasia ja meneekö siinä todellakin noin kauan? Odottavan aika on pitkä…
Miksi tätä kasvia pitää kastella sinne lehtiruusukkeen sisälle? Läheisessä kukkakaupassa on kyseinen kasvi tarjouksessa, enkä tiedä ostaisinko vai en, kun tuntuu ettei viihdy kuivassa huoneilmassa.
En ole timanttiananasta itse hoitanut, mutta joistain muista ananaskasveista on kyllä kokemusta.
Suurin osa ananaskasveista on epifyyttejä eli ne elävät luonnossa puiden latvoissa. Mullattomassa ympäristössä ne ovat kehittyneet ottamaan vetensä lehtiensä kautta ja juurten tehtävänä on käytännössä vain pitää kasvi kiinni puussa. Juurten runsas kastelu onkin virhe ja käsittääkseni varsin yleinen syy näiden kasvien kuolemaan.
Itse ajattelisin, että tällainen laji, jolla on vettä keräävä lehtiruusuke ei kovin helposti kärsisi kuivasta huoneilmasta. Itselläni on joitain Tillansia suvun lajeja, jotka ovat menestyneet ihan päivittäisellä suihkuttelulla, vaikka niillä ei lehtiruusuketta olekkaan juurista puhumattakaan.
Löysin kaksi yllätystä. En uskonut tämän olevan muuta kuin kertakäyttökukka, mutta niin sieltä vain on nousemassa kaksi poikasta.
Ostin eilen tämmösen Guzmania Vriesean. Tämän vieressä oli toisenlaiset ja tämä oli yksinään piilossa pöydän päässä. En ensin huomannut tätä ja yhtäkkiä silmiin tarttui tämä.
Tuo ei avannut nuppuja, mutta nyt se työntää pentuja.