Timanttiananas, Guzmania

Mitäköhän tuolle timanttiananakselle tehdä tulisi, kun siitä punaisesta "latvuksesta" alkavat häipyä värit. Oli kirkkaan punainen ja nyt on tuollanen vaaleankeltaisen ja vaaleanpunaisen sekoitelma.

Missäköhän on vika?

Onkos se ihan tavallista, että timanttiananas kukkii kotioloissa uudelleen ? Ainakin olen ihan ihmeissäni, että niin näyttäisi tapahtuvan jopa minun ikkunallani. Jotain outoa pötkylää sieltä tuutin keskeltä se pukkaa, saas nähdä, mikä sieltä tulee. Olen kyllä noudattanut kirjojen neuvoja pitää vettä aina siellä tuutin keskellä.

Mitäpä kuuluu Esterin pääsiäis-timanttiananakselle ?

Tämmöistä pötkylää timanttiananas pukkaa, kukkavarreksi uskoisin.

Ja tässä lopullinen tulos. Viimeksi tämä "kukka" kesti monta kuukautta.

Moit

Ostin alesta kukkivan eliaksenkukan ja nyt hoksasin sen lopulta riutuvan kuin timanttiananaskin tekee ja molemmat kulkevat kohti tiensä päätä kun alan vauvoja laittamaan ruukkuihin. Kysymys kuuluukin, onko teillä kokemusta sivuversojen uudelleenistutuksesta? Eliaksenkukka odottaa vielä kukinnan loppumista, mutta timanttiananaksella on jo täysimittaisia sivuversoja 2 kpl. En millään uskalla suinpäin näitä riuhtaista erilleen! Miten te sen teette? Veitsellä, repimällä?

No minä tein tuon homman ekaa kertaa vähän aikaa sitten timanttiananakselle ja mä kyllä “varovasti” repäisin irti, mukaan tuli hyvä tukko juuria kummallekin sivuyksilölle ja emo meni sit kompostiin. Ainakin toistaiseksi näyttävät hyvältä, toimenpiteestä parisen viikkoa aikaa.

Mutta mikäs se onkaan...?

Jos se on sama kuin minulla tässä niin olen pitänyt timanttiananaksena. Jos joku on erimieltä niin saa oikaista.

Maikku, jos haluat vielä tarkempaa tyypitystä, niin ehkä tästä löytyisi.

http://www.deleons4color.com/products/index.asp?IHCLASS=G

Tässä mun timanttiananas. Saas nähdä käykö tälle köpelösti, koska timanttiananas ei saa olla liian kosteassa mullassa. Tämä oli joulukukka-asetelmassa jossa ei juurikaan ollut multaa. Oli tungettu purkki täyteen sammalta joka oli hyvin kosteaa. Istutin tuon multaan ja annan nyt kuivahtaa. Lehtien päät tahtovat mennä ruskeaksi, liekkö johtuu tuosta aikaisemmasta liiasta kosteudesta.

Miten Timanttiananaksen sivuversot irrotetaan emokasvista ja miten ne pitää istuttaa omaan kukkaruukkuunsa? pitääkö mukaan ottaa juuria tai jotain vastaavaa? kannattaako emokasvista irrotus tehdä mieluummin mullanvaihto aikaan helmi-maaliskuussa vai samantien? Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille :)

Minä sain tällaisen kaunottaren syntymäpäivälahjaksi:

Vielä kun osaisi hoitaa tätä, niin olisi ihan kiva.. :D

safrane, oletpa saanut kauniin kukan, onnea siitä ja syntymäpäivästä! Kukkakauppiaan neuvoin kastelin omaani sinne kukkasuppiloon niin että siellä oli lähes koko ajan vettä. Se kukki vuoden verran, ja lopulta annoin koko kukan eteenpäin kun kasvoi liian isoksi. Sen vuoden aikan se teki lisää uusia “terälehtiä” joiden värit pysyi hyvin samanlaisina kuin alkuperäisetkin ja tietysi haaroi lisäpoikasiakin.

Kiitos paljon onnitteluista, tarleena. :slight_smile: Etkö ollenkaan kastellut kasvia multaan, vain pelkästään sinne kukkasuppiloon?

safrane, joskus todella harvoin multaa kastellaan, mutta siellä suppilossa koko ajan vettä.

Hienoa. Kiitos teille molemmille neuvoista. :slight_smile:

itsekkin ostin tänään guzmanian,oon siitä haaveillut jo niin kauan:)Entinen timanttiananas ei säilynyt,jospa nyt säilyisi.

Mun ananas alkaa olla aika ränsistyneessä kunnossa jo… On se haaronut jo kuitenkin muistaakseni 4 pientä poikasta. Minkäköhän kokoisena noita poikasia vois alkaa irrottelemaan emosta, että ne pärjäisivät? Tuo emo nimittäin ei kyllä enää oikein silmää hivele ulkonäöllään. :smiley:

Minuakin kiinnostaisi,miten poikaset otetaan irralleen omaan purkkiin?ja milloin se kannattaa tehdä,siis kuin suureksi kannattaa antaa poikasten kasvaa?Minulla on 3 pientä poikasta.