Timanttikukka, Gazania

(Kesäkukat)

Ensimmäinen kukkanuppu ilmestynyt.

Onkos kukaan kasvattanut timanttikukkia tänä kesänä? Mulla ovat ihan pieniä vielä ja olisin utelias tietämään minkä kokoisia muilla on… Aika myöhään muistaakseni omani kyllä kylvin.

Yks Gazania itänyt :stuck_out_tongue: On kyllä melkosia haituvasiemeniä. En osannut millään erottaa niitä siemeniä sieltä seasta, joten iskin sitten multaan kaikkee mitä pussista löyty

Timanttikukka on helppo kasvatettava, sanoo hän, jolla ei esikasvatukset yleensä onnistu :-/

Saattais olla helppo jos ne vaan itäisi. No yks pysyi hengissä

Luonnossa paljon oranssimpi.

Mulla iti kohtalaisesti

Mulla on viimekesäinen kasania hengissä ja työntää uusia lehtiä ihan silmissä. Leikkelin sen puolitoista viikkoa sitten kaljuksi kun luulin että kuolee kuivuuteen, lisäsin ruukkuun uutta multaa ja nyt oon pitänyt kosteana. Kysymys: vanheneeko kasania ja kuolee kumminkin, kun se kuitenkin kukki hyvin koko kesän ainakin loka-marraskuulle asti (siirsin sisään syyskuun alussa jo), vai uskaltaisiko olettaa että kasvi kukkisi tulevana kesänäkin. Onko kellään kokemusta?

Messuilta ostin timanttikukan siemeniä. Lajike on ‘Big Kiss White Flame F1 Hybrid’. On ihanan vaaleanpunaiset valkoisella reunuksella. Multiin meni tänään ja toivotaan, että itävät ja kasvavat hyvin.

Vappukukka. Tänään aukeaa varmaan kokonaan, kun aurinkokin täällä paistelee. Tämä on se viimekesäinen, eteisen ikkunalla talvehtinut.

meikäläinen iski tulille tänäkesänä ensikertaa omat kukat, timanttikukka on yksiniistä, nyt kun ne on tossa kasvanut niin lehdet ei kaikki ole tuollaisia pitkiä vaan sellasia nysiä runttusia, tuossa eräänä yönä oli melkoinen rankkasade ja nuo parvekeruukut oli sitten ääriään myöten täynnä, voiko olla että multa on tiivistynyt liikaa jotta kukat jaksaisi kasvaa?, hukkumisenmerkkejä ei ole mielestäni kuin yhdellä olkikukalla

Taitaa nuppu pilkistää 

‘‘Big Kiss White Flame F1 Hybrid’’ kukkii vihdoinkin.

Timanttikukka, Gazania (Gazania Pavonia-ryhmä)

Timanttikukka on koko kesän kukkiva, kestävä, värikäs ja suurikukkainen kesäkukka, korkeus 25-30 cm. Kimmeltävät kukinnot ovat auki vain aurinkoisella säällä. Aurinkoisten paikkojen kasvi sietää paahdetta, kuivuutta ja kylmyyttä. Kukkien väriskaala vaihtelee keltaisen, punaisen, oranssin, valkoisen ja ruskean sävyissä.
Ei sovellu leikkokukaksi koska leikattujen kasvien kukat pysyvät aina kiinni.

Esikasvatus suositeltavaa. Kylvö helmi-huhtikuussa riippuen halutusta kukinta-ajankohdasta. Taimet koulitaan kuukauden kuluttua, istutus ulos touko-kesäkuussa.

Lähde: Puutarha.net / Kasvikortisto

1 tykkäys