Timjami (Ajuruoho), Thymus

Ei ole kyllä pätkääkään samannäköinen kuin minun kangasajuruoho. En osaa arvailla mitä olisi.

Minustakin ajuruoholla on ainakin paaljon pienemmät lehdet...miten ois, öö, rönsyleimu? Kukkiiko miten?
Suikeroalpi tuo ei minusta kumminkaan ole.

Kukka kyllä vaikuttais kangasajuruohon kukalta, mutta lehdet on oudon suuret. Mutta kai niitäkin on erilaisia lajikkeita ja kasvupaikkaerojakin on.

Entäs kivikkosuopayrtti?

Ei ole kivikkoruopayrtti, kukkia on tuossa varressa monta rykelmässä. Ja tällä on paljon pienemmät lehdet kuin rönsyleimulla. Menee ihan maatamyöten.

Pitäiskö nämä keskustelut siirtää tuonne tunnistamispuolelle? Jos joku sen tekisi ystävällisesti?

Tuo on varmaankin sama luonnonkasvi jota toin uuden radan varrelta pihaani pari vuotta sitten. Sen nimeä en tiedä, mutta mitään ajuruohoa se ei kuitenkaan ole. Kasvaa tosiaan ihan maata myöten ja tekee vaalean sinertävät kukat.

En oikein tiedä, uskallanko väittää teille vastaan :wink: mutta ihan samaa kasvia myyytiin Multasormessa kangasajuruohona. Tai sitten minä tarvin vahvemmat silmälasit.

Fellow, onkohan kasvisi orvontädyke, Veronica serpyllifolia? (Rohtotädyke on samantapainen, mutta lehdet ovat karvaiset). Kivikon kasvissa kukat näyttävät punertavilta?

Laitan tähän uuden kuvan. Ja mittasuhteen. Kukat ovat lilat.

Tenonajuruohoa sammalen päällä...mittasuhteena männynneulanen Kivikon kasvi kyllä näyttää epäilyttävästi joltain muulta luonnonkasvilta...

Tai voihan se olla joku muu yrttikasvi kuin timjami…

Muistelen lukeneeni jostain, että kangasajuruohossa on paljon muuntelua eli eri tyyppisiä kasvikantoja. Katselin vähän netistä kuvia hakusanoilla Thymus serpyllum, ja olihan noita lehtimallejakin aika erilaisia.

No hei Kivikko, oletkos tehnyt tuoksutestin?? Hieraise lehtiä sormien välissä, eikös kaikki ajuruohot ole kuitenkin tuoksuvia? Josko sillä selviäisi, timjamin tuoksusta ei voine erehtyä...

Tein hajutestin. Haisee. Tai oikeammin tuoksuu, mutta häpeän tunnustaa, etten tiedä, miltä timjami tuoksuu. Hajuraati (8-, 6- ja 5-vuotiaat pojat) tuumasivat, että haisee pippurille, oreganolle ja ruualle.

Laitan tähän tosi huonon kuvan siitä Multasormen kangasajuruohosta.

Mun versiossa ja tässä on samanlaisia millinpituisia pikkukarvoja lehdessä ihan "juuressa". Eivät näy kuvissa.

Pitää nyt kyllä selventää, että mulle on oikeastaan ihan sama onko tuo hauskannäköinen kasvi ajuruoho vai hajuruoho. Rupesipa vain asia kiinnostamaan ihan tosissaan.

Ja kiitoksia kommenteistanne! Siirsin kasvin kivimuurin koloon, ettei jää nurmikon tai minkään muun jyrän alle.

http://enenonen.1g.fi/html/Thymus_pulegioides.html

Voisko olla sitten nurmiajuruoho? En noiden kuvien perusteella osaa kyllä sanoa noiden kasvien eroa, mutta yllä olevassa linkissä (jos toimii) on nurmiajuruohon kuva.

edit: kolmannella kerralla sain tehtyä toimivan linkin

Voisiko tuo Multasormen kasvi olla mäkimeirami eli oregano?

Koitan täällä kasvatella kangasajuruohoa purkkiloissa. Ootteko koulineet yksitellen vai saako olla useampi taimi samassa purnukassa?

Useampi taimi ruukkuun. Olen siirtänyt pienissä tupsuissa, kun en ole viitsinyt liian tiheää kylvöstä alkaa erottelemaan.

Kiittää ja kumartaa, jälleen kerran!