Kangasajuruohon kylvöstä nurmikonvastikkeeksi: miten tämä laji kilpailee nurmiheinien ja ahomansikan kanssa? Mikä lie paras konsti kylvölle: suoraan kasvupaikalle vai taimikasvattamalla? Kestääkö ajuruoho ajoittaista nurmenleikkuuta koneella tai pysyykö se lujasti maassa haravoidessa?
Siis oikeasti? Eikö se meillä luonnonvaraisena esiintyvä thymus ole aika herkkä kasvi?
Oikeasti ostin kolme pussia siemeniä ja jossakin puutarhakirjassakin sitä on suositeltu kuiville paikoille nurmea korvaamaan. Tämä tuleva paikka on vähäisellä kulkemiskäytöllä, mutta erittäin kuiva.
Ei siis varmaan millään pärjää nurmiheinille. Tukahtuu varmaan juolavehnään. Mutta jos saat rajattua “hikevään maaperään” niin mikä, ettei.
Tuossa kuivassa alueessa kasvaa vain jokin hyvin ohut natalaji, mutta jos sattuu sateinen kesä, täytyy sitäkin välillä lyhentää.
Sain yhtäkkiä vision, jossa teet sanomalehdillä oivan kasvupaikan thymuksille. Tsemppiä
Minulla kangasajuruoho pärjää jopa suikeroalpille. Se kun suostuu kasvamaan niin kuivilla paikoilla, ettei siinä juurikaan muut rehota. Rehevällä paikalla heinät tietysti sen voittavatkin. Kestää se ainakin ajoittaista tallaamistakin, varsinaisessa kulkupaikassa se ei minulla ole.
Ah, kiitos A.i.k.a!
Kylvän sitä ainakin kahteen eri kohtaan: etupihalle uuden pensasaidan ympäristön hiekkaan sekä epätoivon "nurmikolleni" tuonne entisaikaiselle viemärityömaalle, missä multaa ei hiekan päällä ole paljon minkään vertaa.
Tänä aamuna kylvin kangasajuruohoa suoraan kasvupaikoille raavittuani ensin pintaan uria joustavapiikkisellä haravallani. Pienen osan kylvin kaiken varalta kasvihuoneessa ruukkuihinkin.
Ajuruoho kukkii parhaimmillaan.
Tässä olen laittanut valkeaa kukka-altaan reunakasviksi (esim haudoille)
(No äh, kuvat takkuavat, kokeillaanpas uudestaan:)
Tähän ketjuun lienee hyvä kuvapari:
Väkersin elokuussa 2005 tällaisen betoni-istutusaltaan, ja laitoin siihen mehitähtiä ym, ja pikkuruiset alut kangasajuruohoa (hädin tuskin näkyvät tuossa kuvassa):
Tässä sama laatikko kesäkuussa 2007! Annan noiden nyt kukkia loppuun ennen kuin suoritan vähän karsintaa... ei tuo niin paksua peitettä kyllä tee että se estäisi kaiken allaan olevan kasvamisen, välistä kyllä tulee nyt muidenkin vähän vaivaisia kukkavarsia.
Voi miten silmä lepää noissa teidän ajuruohopuskissa...oi jospa minunkin kasvaisivat joskus noin reheviksi!
ps. missäs ne mehitähdet muuten olikaan tuossa v.2007 kuvassa...?
Asentelin niin tohkeissani nurmikon palasia hiekalle, että unohdin kylväneeni siihen kangasajuruohoa joskus keväällä No, olisn varmaan huomannut, mikäli olisivat itäneet.
Onnekseni viime kesänä tein ajuruohosta kylvöjä myös kasvarissa purkkeihin, sillä en minä nähnyt yhdenkään ajuruohon itäneen suoraan kuivaan hiekkamaahan ripoteltuna. Vaikka kesä oli niinkin hyväsateinen.
Aamulla löysin nuo kylvöpurkit kasvarin takaa ja niissä on aika hyvät ajuruohot siirrettäväksi.
Mutta: Kun teillä on jollain ajuruohoa ollut astiassa, niin onko niiden multa ihan multaa vai hiekkaa? Siis kasvaako ajuruoho ollenkaan pelkässä hiekassa?
Kuuluuko ajuruohon vielä tässä vaiheessa olla pelkkää ruskeaa varpua? En muista ollenkaan viime vuodesta, missä vaiheessa se vihertyy/tekee uutta lehteä. Oregano on hyvässä vauhdissa, mutta timjami ja ajuruohot näyttävät kurjilta.
Harvoin se on niin huonon näköistä kun tänä keväänä. Kevyesti multaa päälle, niin eiköhän se siitä viherry. Niin mie ainakin toivon.
No hyvä, olenpa sitten toiveikas minäkin. Multaa olen jo niille laitellutkin.
Ne minun viime kesän kangasajuruohokylvökseni pensasaidan ja kukkapenkin välissä ovat sittenkin paikoitellen itäneet! Myös ruukkukylvöt ovat elossa. Nurmiturpeilla peittämäni alueen läpi eivät ole sentään ainakaan vielä esiin tulleet.
Olen tässä kuukkeloinut jonkin aikaa ja diagnosoin seuraavanlaisen pihaltamme löytyneen kasvin (kangas?)ajuruohoksi. Osuuko sinne päinkään?
Jos on sitä, tai mitä sitten onkin, niin saisinko sen elämään kuivassa mäntymetsässä maanpeittokasvina? Näitä taisi olla pari tuppoa. Sijoitusvaihtoehtoina on kivien välejä varjosta aurinkoon mäntymetsässä ja muualla tontilla. Hiekalla ja sammaleella. Mäntyjen sekaan ykkösvaihtoehto. Nykyisessä kohdassaan jää nurmikon alle ennenpitkää.