Tiski-altaat, pesupisteet

Meille tulee tähän ulkotiskipiste:

Tähän asti päästiin sunnuntaina. Pikkupoika tulee naulaamaan siihen ainakin takaseinän. Varmaan sivuseinätkin. Eteen tulee kahden vaijerin varassa kulkeva "suihkuverho". Poistoputken alle laitan ämpärin, jossa on hiekkaa ja turvetta. Suodattuu edes vähäsen astianpesuvedet ennen ojaan pääsyä. Ja sen ämpärin päälle minä laitan suodatinkankaalla vuoratun marjanpuhdistussiivilän, joka kerää irtoroskat.

Tuossa on mukava kesällä sitten tiskailla tiskejä ja kukkapurkkeja ja katsella metsään päin. Vasemmalla reunalla on pikkulintuja kuhiseva katajikko/koivikko.

Tämä(kin) on meidän "tee-se-itse-olemattomalla-budjetilla" -sarjaa, eli TSIOB. Tiskiallas oli tontilla ennestään, romukasassa. Puutavara on työnantajan romukasasta, lavaa myöden, naulat olivat tontilla ostettaessa. Ja vasarakin taisi olla perintökalu...

Miulla on vastaava pihan perällä, mutta joku lataa siihen samalla lailla tavaraa kun sisällä olevalle tiskipöydälle, ettei ruukutuksesta tahdo siellä tulla mitään.

Voihan nenä... meillä on vapaana kuljeksiva tiskipöydän kansi ollut autotallissa. Missähän se on nyt ?
Pitänee heti lähteä mieheltä kysyyn, tuo on hyvä idea. Ei tarvis kontallaan maassa pestä purkkeja tai kuten viime kesänä tein : pesin niitä isossa saavissa josta muovipurkkeja piti kalastaa jos millä kepillä.

Hillasuo, onkos se nyt niin, että suutarin lapsilla jne. :slight_smile:

Hahaa..... on se tiskipöydän kansi tallella ja niitä on kuulemma useampikin. Mies kun sanoo aina olevansa kaukaa viisas ja keräilee kaikenlaista tarviketta. Kesäksi on sitten tiedossa tiskipöytä pihalle minullakin.

Minkähänväriseksi minä tuon tiskialtaan maalaisin?

Se sijaitsee varjossa, vaahteran alla tontin reunalla. Suurin maalattava pinta olisi metsään päin. Siellä kulkee peuranruokkijat, yksi koiranulkoiluttaja, traktori pellolle kerran-pari kesässä ja yksi poika ajelee mopolla huviksensa siellä. Mökki ja sauna ovat punamultaa peltikatolla. Ulkokalusteet, grillikatos ja ulkohuussi ovat semmoista perusruskeaa.

Ehdotuksia vastaanotetaan.

(Miksi minä kirjoitin otsikoksi Tiski-altaat? Tiskialtaat, siinä olisi pitänyt olla... osaankirjoittaa.com)

Minulle tulee tiskiallas ruukutuspöytään kasvihuoneeseen, “viemariputken” alle laitan sinkkiämpärin ja tyhjennän sen tomattien juurelle, mitään pesuaineita en siellä käytä mutta pesen ruukkuja ja alati multaisia käsiä.

Tosi kätevää - minullahan on kesäkeittiössä tiskipöytä, arkisen näköistä, mutta arkeahan tässä eletään:) Poistoputki menee humalan juurelle. Tosin nytkin on ollut niin kylymää että sisällä olen ruukutukset tehnyt…

TSIOB-masters…tuo on pistettävä korvan taa.

Erittäin hyvään aikaan tulleita kommentteja. Meillä on vieläkin vetämättä se letku-putki-mikälie vedentuloa varten kasvihuoneen markille. Ja meillä on myös käyttämätön tiskipöytä aitanvintillä. = Purkitus ja pesupiste ergonomiselle korkeudelle kesäkompostorin välittömään läheisyyteen! Hulevedet laitetaan salaojaputkeen. Jes.

Minulla on melko edullinen pesupiste pihalla: vanha tiskiharja nojaa seinustalla yhden tynnyrin lähellä :smiley:

:slight_smile: roikkuu mökin nurkkalautaan lyödyssä naulassa saavin viekossa.

ison määrän ruukkuja kun pesen, lastaan ne kottikärryyn, täytän sen vedellä, tuon kitkuupölkyn takamukseni alle ja tiskiharjalla pesen kipot puhtaiksi. vettä jos täytyy välillä vaihtaa, entisen saa huljauttaa nurmikolle. ja tuo työ tehdään vasta hyvin lämpimänä päivänä, ettei tarvitse pelätä monen vaatteen ja kenkäparin kastumista

Kun minä tuumailin että siellä pestäisiin sitten kasvimaan porkkanat, perunat ja muut jota äkkiä hakee keittiöön. Ja käsien pesu. Kenties koirankin pesu muuten mutta ei viitsi kylmällä vedellä.

* Jollei laittaisi tuota kuution vesisäiliötä matkalle, jossa saisi vesi lämmitä ja pehmentyä. Ja meillä taitaa olla se lehmänjuotto-automaattikin tallella, se, joka avaa hanan kun pinta putoaa tietyn pisteen alle*

Nanikka, tuonne pöydän alle varmaan tulee pari hyllyntapaista? Astiakaapin ritilähylly on tosi monikäyttöinen tarvike Olen päässyt kokeilemaan koska tässä talossa muuttaessani oli viisi (5) eri tiskipöytää kaappeineen. Niitä on sitten revitty pois, yleisin kommentti on ollut että haaremiako se edellinen asukas on perustanut.

Meillä isännän ideoima : tiskipöytä aitan takaseinään saranalla (vanha, iso, ilmainen) ja silityslaudan taitettava jalka. Ei olisi tiellä.

Toteutusta vaan uupuu

Pesuautomaatti on kasvanut ulos tästä vaiheesta , ei enää taivu noin alas naurua

Tulossa on hyllytkin. Odotan vaan, että mistä se putkahtaa se seuraava romu, jota ei viitsi viedä kaatikselle. Ritilä olisi ihan ok. Ehkä mun pitäisikin ottaa siitä humalalta ne ritilät pois ja siirtää tuonne tiskipisteeseen.

Mutta hei, ehdotelkaa, pliis, minkäväriseksi minä sen tiskipisteen maalaan? Ei sais ottaa satunnaisen metsänkävijän silmään ihan hirveästi, mutten tahdo siitä kovin tummaakaan.

Nanikka, käsittele tiskipisteen puuosat tervaöljyllä! Olen siihen ylen ihastunut kun olen sillä käsitellyt tummaksi maalattujen ikkunanpokien “haristuneita” kohtia, ikkunat tulee kasvihuoneeseen. Samoin olen sillä käsitellyt pokien reunat, niistä sahattu huulloksia pois. Haristuneet ja puupinnalla olevat osat imaisee öljyn melkoisen nopeasti, pinnasta tulee vaalean ruskehtava ja vettä hylkivä. Ostin tervaöljyä paikallisesta Robin Hoodista, oliskohan jonkun Sateenkaari värien tms. valmistama?

Lykkikääs linjalle lisää kuvia toteuttamiskelpoisista ruukutus- ym. pöydistä ja -katoksista. Mun selkä ei nyt tykkää enää ollenkaan kyykyssä työskentelystä. Varastosta löytyy ylimääräinen teräksinen tiskipöydän kansi ja lähden nyt ottamaan siitä mittoja. Sillä aikaa niitä kuvia tänne, jookos?

Loistoketju!

Meillä toissavuotisessa keittiörempassa säästettiin vanha tiskipöytä juuri sitä varten että saan sen ihan vaan pukkijaloille kesäksi aina kasvihuoneen lähettyville ruukutukseen ynnä puuhailuun.

Moneen kertaan on mies ollut viskaamassa sitä pois kun se ottaa silmään vajan nurkalla. Tästä oli hyvä näyttää etten taas ole yksin hulluine ideoineni :slight_smile:

Enkä tosiaan aiemmin ajatellut että voi se olla pysyvämpikin ratkaisu jonka voi talveksi nostaa kasvihuoneeseen sisälle. Kesällä se tuskin sinne mahtuu.

Terästiskipöytä on pihalla ympäri vuoden - tässä ruukutettuna loppukesällä:)

Niih. Tästä ketjusta täysin tietämättömänä kyselin ukolta eilen sen tiskialtaan perään, se oli tuolla jossain nurkissa kymmenisen vuotta pyörinyt, vaan ei näkynyt enää. Onkin kuulemma varmaan joku onnellinen sen kierrätyskeskuksesta löytänyt. Hmph. Siivoamisesta pitävissä ukoissa on kyllä omat harminsa. On sentään pumppukaivo, tiskiharja syreenin oksalla ja selkä kunnossa toistaiseksi.

Tänään sain ihan ex-tempore päähäni, että ruukutus-/istutuspöytä olisi kiva meilläkin. Ajatus lähti siitä, kun siivosin yhtä suurta rytokasaa ja löysin rakennusmateriaaliksi sopivaa lavaa yms. mukavan nuhjuista puutavaraa. Isäntä meinasi, että äkkiäkös sellaisen vanhan tiskipöydän kannenkin hommaisi jostain halavalla, mutta ajattelin näin alkuun pärjätä ihan näillä tarvikkeilla, mitä nurkista löytyy.

Googlen kuvahaulla löysin mitä ihanampia istutus- ja ruukutuspöytiä, mutta täällä pentissä ei taida olla aiheelle omaa otsikkoaan, vai? Tämä "Tiskialtaat ja pesupisteet" liippasi lähimmältä. Sopisiko tähän samaan myös istutuspöydät yms, jos otsikkoa vähän muokkaisi?

Eli kovasti toivoisin saavani nähdä kuvia teidän istutus- ja ruukutuspöydistänne, tiskialtailla tai ilman. Googlaamalla löysin supersuloisia ja viimeisen päälle sisustettuja ratkaisuja. Olisi kiva nähdä myös sellaisia kovalla käytöllä olevia, mullan makuisia ratkaisuja.