Ensimmäinen terttu tohveleita valmis, aika jännä kuinka yksi pistokas on jo noin pitkällä kun muut vasta aloittelevat nuppujen valmistusta
Ensimmäinen terttu tohveleita valmis, aika jännä kuinka yksi pistokas on jo noin pitkällä kun muut vasta aloittelevat nuppujen valmistusta
Katsokaas minkälainen löytö tuli tänään vastaan torilla! Aivan uskomattoman kokoinen tohvelikukka-amppeli! Onko kenelläkään tietoa lajista tai että selviytyykö tämä samallalailla talven yli kuin muut tohvelit? Koko pehkossa on pelkästään kolme pistokasta, eli muutamalla pistokkaalla saa upean kukkapöheikön. Ensi keväällä saatte sitten kaikki halukkaat pistokkaita, jos tämä siis selviää sinne asti :D
No Huhhuh ! Ompas tossua toisen eteen. Kerrassaan upee!
Tossu alottelee kukkimista
Jereee, minulla on ollut tuollanen kerran kesäkukkana ulkona, aivan mahdottomasti vaati vettä, mutta todella kaunis oli koko kesän. Oli niin iso etten edes yrittänyt talvettaa, joten ei tietoa kuinka onnistuu, mutta kokeile sinä :).
Elämäni ensimmäinen . Punalle Kiitos !
,,,,,,ja mitäs tälle talaveks keksitäänkään,,,,,,,,,täytyy varmaan opiskella.
Nätti ku mikä on rayan tossu, mutta onkohan kuitenkin joltain muulta kuin multa? Mulla ei ole muita tossuja kuin mummuh:n vanha amppelitossu ja mietin pääni puhki, oonko sulle sitä laittanut? Kuvassasi ei kuitenkaan näytä samalta kuin omani. Mutta tossun siemeniä tuli just joku aika sitten vähän joka tarpeeseen, laitanko tulemaan, ettei purkkien pyörittely vaan pääse syksyn tullen vähenemään? ![]()
No höh, kai mie sitt sekoilen,mutta nätti se on jokatapauksessa.
Tämän vuoden tohvelipäivitys näin syyskuussa.
Wou…johan oli muhkea tossukasvusto Jereeellä!
Mitä lienee lietelantaa saanut kun noin oli paukahtanut isoksi…vaikuttava näky.
Otin tossun pistokkaita toisen satsin juurtumaan. Ensimmäisessä “erässä” jotka otin jo kuukausi sitten. Hitaasti ovat juurtuneet. Neljä laitoin ja kahdessa vasta kunnon juuret. Mutta uusia vaan juurtumaan.;D
Minun tohvelit kuoli loppukesällä pitkän matkan aikana kun kerkesivät kuivumaan kokonaan. Ai että ärsytti kun muuten viihtyivät niin hyvin ja kukkikin kauniisti!
Jos jollakulla on ylimääräisiä pistokkaita niin voisin ottaa taas kasvatukseen. Antakaa toki ensin muille halukkaille jotka ei ole vielä päässyt kokeilemaan tämän kasvin kasvatusta :)
Ai että nuo tossukat on sitten ihania. ei ole minunkaan tossukat elossa vaikka 2 kertaa olen niitä kokeillut… Tällä viikolla on lidlissä näköjään tohvelinkukkaa. Pitääpä käydä katsomassa ovatko mimmoisia:)
Yrittänyttä ei laiteta joten yritän vesijuurruttaa kunnes onnistun:)
Kaksi keltaista tossua oli Lauttasaaren lillerissä jäljellä…vähän nuupahtaneita, mutta sen tuuheamman ostin itselleni. Maksoi vain 2€! Olisi ollut muutama punainenkin, mutta eivät olleet niin runsaita…jotenkin hauskemmat tossut oli keltaisissa.
Nyt kastelin sen ja nypin pari nahistunutta lehteä ja kuivettuneen haaran. Vaikea oli tuo karsimishomma kun lehdet ja varret on niin meheviä ja nahkeita, että takertuvat näppeihin ja meinaa repiä semmosiakin osia, joita ei halua. Saas nyt nähdä kuukahtaako tuosta nyt joka tossu kun kotiin toin. On aika monta semmosta jo lytistynyttä…tosin epäilin hieman, että asiakkaat on kokeilleet noita pallukoita ja painelleet, kun ovat painuneet niin sopivannäköisesti sormennipistyksen verran lyttyyn siitä keskeltä…reunoilta vielä on ne lytytkin ihan jäpäköitä.
Yyh…mä pelkään mun uuden tossun puolesta. Taitaa olla liian kuiva huoneilma sille kun sen kukat naihistuu…pienet alutkin nahistuu ennenkö ehtivät kunnon tossuiksi kasvaa
Olen laittanut sen ruukun takasin siihen muovikauluriin, joka sillä kaupassa oli…ja se vaikuttaa vähän auttavan. Pelkään että toi tuommosena mehevänä kasvina nääkähtää mun käsiin samaan tyyliin kuin meillä nääkähtää aika nopeesti kaupasta ostettu basilika tms.
Jos ostaa tuommosen tossun kaupasta, niin kannattaako siitä ottaa pistokkaita tähän aikaan?
Kattokaas nyt..eikö oo aika pahasti väsähtämässä?

Mites teidän tossut jakselee?
Ei mitenkään
Pitäskään mun vielä kolomannen kerran yrittää sitä amppelitossua ![]()
Mun tossu melkein kuoli,nyt pikkuusen on uutta alkua.
Samanvärinen kuin Pikku-Pionilla.
Ostin huhtikuun alussa Kampin kauppakeskuksen kukkapuodista.
Meilläpäin en ole ikinä nähnyt niitä kaupoissa.
Ei ne kaupan tossut tahdo pysyä hengissä. Minulla punainen eli 2,5 vuotta kukkikin toisen kerran sit kupsahti. Tuo mun ja Pirjon amppelitossu on ollut jo vuosikymmeniä meidän suvulla. Jadetsu, yritän saada sulle pistokkaita mutta kun nuo vanhatkin rankut alkaa kukkimaan. Katsellaan ![]()