Tomaatti / Kasvihuone: Lajikkeet, Ominaisuudet

Tähän voi kerätä tietoa niistä tomaattilajikkeista jotka vaativat kasvihuoneen tms. kasvaakseen ja satoa antaakseen. Makuarvostelu tietysti mukaan

Vastaava ketjuhan on jo olemassa avomaalle soveltuvista tomaattilajikkeista.

Tomaattia koskeva yleinen keskustelu käydään edelleen siellä "asiaa lajeittain - tomaatti" ketjussaomena

Tänään söin ekan tomaatin Balcony Yellowsta (ja kaikkiaan elämäni ensimmäisen itse kasvattamani). Nimestä oletan, että ei olisi ulkotomaatti. On kasvanut sisällä terassilla. Ei ollu häppönen. Enkä pidä tätä mitenkään satoisanakaan. Ainakaan, kun katselee noita tomaattiketjun kuvia.

Pettymys!

Amateur oli tomaateista ensimmäinen joka kypsyi, eli sen hyviä puolia on ainakin aikaisuus, sekä pitkä ja aika runsas satoaika, mutta siinä ne sitten ovatkin. Kasvutapa on aivan mahdoton, leveä rötkäle. Kannattaisi ehkä kasvattaa amppelissa, niin sitten sen kanssa pärjäisi. Pöydällä se vei tilaa aivan mahdottomasti. Maultaan aika perustomaatti, ihan hyvä, mutta ei mitenkään erikoinen. Hedelmät keskikokoisia, pyöreitä, punaisia. En tiedä, vaatiiko aina kasvihuoneen. En usko kasvattavani uudelleen.

Tanskan vienti nyt on perustomaattien perustomaatti. Myöhäinen ruokatomaatti. Mutta onhan maku paljon parempi itse kasvatetuissa, kuin kaupan vastaavissa. Tätä varmaan laitan ensi vuonnakin yhden taimen, koska se on niin varma, satoisa, terve jne. Tämä pärjää ulkonakin.

Yellow Pearsheaped on ihana! Kuin kultaisia pikku päärynöitä puska täynnään. Tämä on ollut melkein kaikkien mielestä se paras tomaatti mellä. Paljon hedelmälihaa, vähän siemenmössöä. Napostelutomaatti. En tiedä voiko kasvattaa ulkona.

Nimetön kaupan kirsikkatomaatti. Iloinen yllättäjä. Sato ei mikään kauhean runsas, mutta todella makea. Joidenkin mielestä jopa liian makea tomaatiksi. Toisten mielestä taas vie jalat alta, kun on niin hyvää. Hedelmät pieniä, punaisia, puikuloita. HUOM! Tämä kasvi kesti kokeilussani keväällä +0 astetta ja tuotti sen jälkeen yhtä hyvän sadon, kuin sisällä pidetty siskonsakin. Eli ilmeisen kylmänkestävää sorttia.

Kaikki ovat kasvihuoneessa kasvatettuja, ämpärikasvatuksessa. Mitään tauteja tai tuholaisia ei ole yhdessäkään kasvissa ollut.

Super Roma unohtui. Tämä ei ole oikein tykännyt minulla kasvaa, en tiedä mitä olen sen kanssa väärin tehnyt. Tomaatteja on tullut siis vähän ja tosi myöhään, monta viikkoa Tanskan viennin jälkeen. Maku on hyvä, mutta rakenne aika erikoinen, sellainen...sosemainen? Paljon hedelmälihaa, vähän siemenmössöä, sopii minun mielestäni parhaiten ruoanlaittoon. En tiedä, pärjääkö ulkona.

A.i.k.a, mulla on tuota Yellow Pearsheapedia. Ei ole oikein menestynyt ulkona. Kesä on kyllä ollut huono, mutta esim. stupice on pärjännyt ulkona kohtalaisesti. Olisin melkein sitä mieltä, että yellow pear on kasvihuonetomaatti.

S.Pierre (saint pierre?) Todella positiivinen kokemus ja uudelleen kasvamaan ensi vuonna. Pihvitomaatti ymmärtääkseni kuitenkin on, mutta todella maukas ja sisällä sitä siemenmössöä ihan reilusti. Mehukas ja satoisa. Suosikki palkinto

Romanesco Maukas ja satoisa kookas pihvitomaatti. Tätäkin ensi vuonna.

Häränsydän Satoisa mutta suht mauton sekä jauhoinen eli ruokaan jne hyvä. Laitan tätä jatkossakin.

Roma luumutomaatti joka ei ehkä fiksua kasvattaa kasvihuoneessa eli parempi varmaan avomaaosastolle. Kasvaa lehteä hurjasti.. Yksi taimi oli todella satoisa, mutta 6 muuta kasvatti pääasiassa lehteä. Suht mauttomat tomaatit ja pieniä. Harkinnassa ensi kesä vielä...

Black Prince satoisa "mustapihvitomaatti" en kyllä kovin väriä mustaksi sanoisi vaan paleltuneelle vihreälle tomaatille. Maku yllättävän hyvä vaikka ulkonäkö kammottavahko. Kasvaa suurikokoisia tomaatteja. Ehkä laitan uudelleen.

Black Russian hidas kasvamaan vaikka pussissa luvattiin todella nopeaa valmistumista.. Maku miellyttävän mieto ja myös tässä väri kaikkea muuta kuin musta vaikka mustatomaatti onkin kyseessä. Oranssinvihertävä.. Laitan uudelleen.

Höh tänne ei ole tulut oikein juttua ja nyt kun siemenkirjekin liikkeellä, niin olisi kiva lukea kokemuksia.

Ildi oli minulla ihan tosi pahaa, tomaatteja tuli kyllä paljon, mutta ei lohduttanut, kun olivat myrkyn makuisia (vaikka kypsäksi odottelin). En tykännyt.

Arbuus oli tukeva ja suht lyhytkasvuinen pihvitomaatti (lyhytkasvuinen pihvitomaatiksi siis…) Maku oli hyvä. Värjäysteho myös, sillä siemeniä kerätessä värjäytyi keittiöpyyhe punaiseksi, eikä lähtenyt (ainakaan ekassa pesussa).

Yellow Pearshaped on minulla aina kenkkuillut kasvuunlähdössä ja osa taimista on jopa kuollut (mitä ei muille lajikkeille ole koskaan käynyt), mutta kun vauhtiin pääsee, niin on kyllä tosi hyvän makuisia pikkutomaatteja. Ei tosin maistu tomaatille, mutta hyvältä silti. :smiley:

Orange Pendulina (ilmeisesti sama kuin Pendula Orange) on ihan eka tomaatti, jota itse kasvatin ja onnistuihan se. Puska kasvoi ja hyviä oli tomaatit. Ei ne minusta kyllä kovin oransseja olleet, mutta kylläkin vaaleamman punaisia kuin oikein kunnon tummanpunainen. Amppeli(/pensas)tomaatti on siis kyseessä.

Gartenperle (Gardenpearl jne.) on minusta ehdottomasti parhaan makuinen pikkutomaatti kasvattamistani punaisista lajikkeista (muista tulee mieleen Tumbler ja Sweet 100, jotka ei nekään tosin pahoja). Kasvanut minulla (ja äidillä) kahtena kesänä hyvin ja tomaatit on aivan parhaita. Olen varmaan jo aiemmin sanonutkin. :slight_smile: On siis amppelitomaatti, niin rento rötkylä, että turha yrittää tukea pystyyn, vaan parasta laittaa amppeliin tai korkeaan ruukkuun, jonka reunojen yli voi roikkua.

Sungold pysyy meillä edelleen kirsikkatomaattien kärjessä, voimakas, makea maku ja kaunis väri.Kasvoi puolitoistametriseksi…

Toinen kestosuosikki on Green grape, tomaatit aika pieniä, mutta ei ihan kirsikkatomaatti. Sekin on voimakkaan makuinen, ehkä jopa vähän kirpeä.

Jaapani tryffelistä tuli tänä kesänä uusi ihastus! Kaunis ruskea väri ja päärynän muoto, kiinteämaltoinen muttei jauhoinen, hyvä!

Auriga kypsyi ensimmäisten joukossa, kauniin keltainen ja ihan hyvä perustomaatti.

Garden peach´iä täytyy kasvattaa jo pelkän ulkonäön vuoksi. Maku oli mieto, mutta tomaatit vaalean keltaisia, nukkapintaisia.

Montaa muutakinhan on pakko laittaa, mutta nuo nyt tuli ekana mieleen!

Hei kaikki tomaatteihin perehtyneet, auttakaa!!!

Nyt tarvitsen apua:

• Eli mitä lajeja tomaattia (tavallinen runkotomaatti, pihvi, keltainen-, appelsiini-, amppelli-, pensas-, luumu- , tms…) suosittelette kokeiltavaksi

a) kasvihuoneeseen

b) amppelliin

c) ruukkuun aurinkoiselle kuistille

d) ulos eteläseinustalle

… ja vielä lyhyt perustelu, miksi.

Noo, suosittelu tietty riippuu siitä, mitä itse sadolta tai kasvatukselta odotat.

Mun kokemuksen (Ib) mukaan Blcony Yellow toimii suojaisalla pihalla ja terasilla erinomaisesti. Mitä myöhemmin kerää sadon sen makoisampi. Mutta ei ainakaan mun ensikertalaisen opeilla erityinen - paitsi myöhäissato. Ehkä ammattilaisilta oonistuu paremmin. :slight_smile:

Money maker oli ihan hyvä. Toimi erinomaisesti ulkona ja kesti jopa pakkasta. Laitan jatkossa ulos.

Tamina vaati mun mielestä kasvarin. Menettelee ulkonakin, mutta sato jää mielestäni turhan vähäiseksi.

Tuntematon kirsikkatomaaatti. Kasvoi puolimetriseksi ja oli erityisen makea ja hyvän makuinen. Siementen myyjä oli “Puutarha”, mutta ei ole mitään takeita mitä tän kauppiaan pusseissa on ensi keväänä.

En keväänä testaan ainakin viisinkertaista määrää eri lajeja sisällä ja ulkona plus läjän muita vain ulkona. :slight_smile:

Kokemuksia eri tomaattilajeista, mm. maku, olisi kiva saada tänne enemmänkin. Siemenkirjeen jälkeen olen onnellinen monen eri tomaattilajin siemenien omistaja ja luin hartaudella läpi molemmat ketjut, sekä tämän kasvihuonekasvatettavien että myös avomaakasvatettavien ketjun. Paljon on tietoa ja arvioita lajeista, mutta paljon puuttuu. En varmaan ole ainut joka himoitsee tietoa eri lajeista pohtiessaan kuinka paljon mitäkin kylvää… :slight_smile:

Appelsiinitomaatti onnistui ainakin minulla viime vuonna, hyvää oli, mehukas ja makea.

Ildi oli kans pettymys minulle, oli pahanmakuista.

Varmasti riippuu vähän kesästä nuo makuerot.

Viime kesä oli pahanmakuinen!

kima sen sanoi:-) - tomaatin maku tulee paitsi tietenkin hyvästä kasvualustasta, ennen kaikkea auringon lämmöstä. hyvin sen huomaa, kun ensin on kerännyt suoraan pihalta makoisia herkkuja ja sitten syksyn tullen kypsyttää loppuja sisällä. kovasti kirpeän happamia olivat minullakin joulupöydän tomaatit, vaikka ihan sama puska oli mökin pöydällä kuin koko kesän oli ollut mökin seinustalla.

toivotaan lämmintä, aurinkoista ja hyvänmakuista tomaattikesää tälle vuodelle...

Eka kesä takana kasvihuonekasvattajana ja kirsikkatomaateista parhaat oli Sungold ja Ildi, molemmat makeita kuin karamellit. Golden Banana oli pitkulainen, oranssinkeltainen tomaatti ja sen mausta tykkäsin kovasti. Ola oli keltainen, hieman kulmikas tomaatti, maultaan aika mieto mutta maukas. Muts Pirn ehti kypsyä vasta sisällä, mutta ihan hyvää oli sekin. Super Sweet ei ollut nimestään huolimatta mitenkään makea, oikeastaan aika mitäänsanomattoman makuinen.

Hoyabella, onko “Israelin cherry”-lajikkeesi kasvihuonekasvatettava? Millainen tomaatti se on (herkkuja kasvihuoneesta-siemenkirje)?

Minä olen kasvattanut sitä kasvihuoneessa. Minusta ainakin hyvänmakuinen ja makea. Vastaan Hoyabellan puolesta, sillä ne siemenet on minulta lähtöisin.

Kiitos Pirkkis, pari siementä pääsee täälläkin siitä sitten multiin :slight_smile:

Laji “Yellow perfection” (sama siemenkirje, Nopsis) on myös kysymysmerkki. Kokemuksia kellään? Nopsis?