Tomaatti / Kasvihuone: Lajikkeet, Ominaisuudet

Hups! En huomannut kunnolla otsikkoa, kun hyppäsin tänne tuolta tomaatti keskustelusta siirretyn viestin linkin kautta. Meillä on siis parvekepuutarha, joka on melkein kuin kasvihuone, muttei kuitenkaan. :slight_smile: Eli tuo kaninen pääsee kyllä parvekkeelle, sitä voi olla vaikea pitää sieltä poissa sieltä. Eli hieman meni ohi aiheen, mutta kiitos vastauksista. :slight_smile:

Sungold kasvaa köyntelevästi eli on todella rentokasvuinen.

Sungoldia ei tunnu haittavan vaikka sen latvoo jossain vaiheessa-> kasvaa pari haaraa/antaa jonkun varkaan kasvaa isoksi ja tekee tomaatteja ihan sujuvasti.

Eikä näin ollen kiipeä niin nopeasti ihan ylös. (pituutta köynnökselle kertyy helposti sen 2-3, kasvukauden aikana)

Toisaalta narulla tuettuna kasvaa vaikka kattoa pitkin, joten ei ois ihan pöllö parvekkeella niinkään että suojaa pupulta varret (vaikka kanaverkolla) ja sitten antaa tukinarun nousta kattoon ja poimii tomaatit sieltä :slight_smile:

Siksi tuon rentokasvuisuuden mainitsin, että se kantsii huomioida, kun noita taimia sisätiloissa kasvattelee. Maitopurkit ja puolitoista metriset naatit eivät ole hyvä yhdistelmä. Hyvin itävät ja kasvavat, joten mun mielestä Sungoldin kylvämisen kanssa ei ole vielä mitään kiirettä, ellei ole kunnollisia kasvatustiloja. Itse laitan tänäkin vuonna, mutta vasta maaliskuun lopulla aion kylvää.

Hihi, itsekin ajattelin jotain kanaverkkoa tai sen tapaista. Luulen että nuo tomaatin varret on aika hyvän makuisia, vaikka en itse olekaan maistanut. Viime vuonna kasvatin Gardener’s Delightia (jota olen kasvattanut joka vuosi), ja sekin kasvoi viimeksi hirmu korkeaksi, kattoon asti! Viime kesänä meillä oli ensi kertaa lasitettu parveke, jossa olosuhteetkin ovat aika samanlaiset kuin kasvihuoneessa, vaikka kesäkuumalla toki lasit ovatkin auki. Voisihan tuota jotenkin kattoa pitkin kasvattaa ja sitten tikkailla kerätä. :stuck_out_tongue: Vähän niinkuin viinirypäle…

Katso myös:  Tomaatti / Avomaa: Lajikkeet, ominaisuudet ,  Tomaatti,  Tomaattigalleria: kuva/lyhyt kuvaus lajikkeista (galleriaan pelkästään kuva/kuvaus, ei muita viestejä)

Moikka!

Auttakaapas nyt kädetöntä aloittelijaa ja kertokaas, että tapanko mä nyt ton kirsikkatomaatin jos jätän sen yöksi kasvariin?

Yhtään en tiiä mitä yölämpötiloja yms on ollut, ja vasta muutamana päivänä on ollut ulkoilemassa… Nytkin on siis siellä ja sidoin tukilangankin jo kattoon, enkä suoraan sanottuna viitsisi enää sisälle raahata kun isäntäkin näkee vaivaa tuosta mun olkkarin taimitarhasta :wink:

tomsku on joku 120 korkea ja tomaattejakin jo raakileina oksilla roikkuu :slight_smile: Ruukku tällähetkellä ihan umpisurkean pieni, mutta miehen tultua töistä meinaan mennä ostamaan multaan ja isutan isompaan… Voiko tomskun muuten hyvällä omallatunnolla istuttaa sellaiseen istutus-säkkiin? Mitään isoa vaasia kun ei ole ainakaan tähän hätään kotona…

Ajattelin myös kastella sen istutettuani kanankakka liuoksella, vai kannattaisiko alkuun laittaa vaan vettä ja parin päivän päästä vasta lannoittaa?

Apuva :smiley:

En usko että sille mitään siellä käy. Ole maltillinen sen kanankakan kanssa.

Ekmanska, jos laitat sellaiseen kasvatussäkkiin niin niissä se multa kai on lannoitettua joten ei ainakaan alkuun tarvitse sitä miettiä. En ole niitä koskaan käyttänyt mutta siinä käsityksessä olen. Ämpäri johon porataan muutamia reikiä pohjaan käy myös oikein hyvin tomaatille, olisiko vanhaa ämpäriä kotosalla?

Jos kasvihuoneessa lämmöt pysyy plussan puolella voit jättää tomaatin sinne. Itse olen huolehtinut lämmittimillä ettei lämpö laske alle sen +10 asteen. Jos pelkäät että voi olla vilakkaa niin kääräise yöksi harso joko yksin- tai kaksinkertaisena sen päälle. En tiedä millaisia lämpöjä teilläpäin on ollut/luvattu - täällä on lupailtu yli +10 yölämpöjä mutta kyllä ne on olleet siinä +7 tienoilla. Kasvihuoneessa pysyy muutamia asteita lämpimämpänä ja ilman lämmitintä olen jo viikon verran ollut.

Juu, pienen ripauksen aattelin liottaa kasteluveteen… Maltti on valttia :wink:

Muoks: mut en mä sitten laita ainakaan alkuun, jos siinä säkissä jo on :slight_smile: täytyy varmaan ostaa ämpäreitä pari jos vaikka sellaiseen laittaa :slight_smile:

Mutku ei mulla oo harsoa!

tosin, honkkarissa ois halvalla :stuck_out_tongue:

Tarvitset sitä harsoa kummiskin sitten syksymmällä kun yöt taas kylmenee ja haluat satoa mahdollisimman pitkään. Eli ei mene hukkaan hankinta, samat harsot keväisin ja syksyisin. Meikäläisellä lantinvenyttäjällä myös vuodesta toiseen samat koko ajan reikäisemmät harsot :slight_smile:

Ei se sinne kasvariin kuole. Ei enää tule sellassia öitä että ne tomaatit veis, +10 vähintään joka yö forecan mukaan. Ja agrissakin oli halpaa harsoa.

kiitos kaikille neuvoista, ehkä mä nyt sitten käyn hakemassa sitä harsoa, vaikka sitä ei tarviskaan vasta kun syksyllä (oli joku 4€ 15 neliötä) kun tarvii kuitenkin niitä ämpäreitä ja multaa hakea… Kai honkkarista nyt kunnollista multaa myydään? :smiley:

kasvusäkeissä onko koko kesän kananpaskat valmiina, se on helpoin jos alotteleva harrastaja. niin ei tarvii säätää lannoitteiden kans.

Okei :slight_smile:

Ja kyllähän mä voin aina lapioida sitä multaa sieltä säkistä ämpäriinkin ja istuttaa tomskut siihen, jos siltä tuntuu :smiley:

Minulla on tomaatit olleet lämmittämättömässä kasvarissa pääsiäisestä asti ja edelleen ovat hengissä.

joo, on mullakin tänä vuonna ihan ämpäreissä vain ja kananpaskaa pohjalla… hyvin kasvavat…

Miten kun mä nyt päädyin ostamaan ihan jotain normi multaa (jotain kasper merkkistä?) kun oli honkkarissa 4 x 50l säkki = 12€

Ostin myös tomskua varten ämpärin…

Ymmärsinköhän mä nyt oikein että kannattaisi tehdä näin:

Porata ämpäriin pohjaan reikä

Pohjalle kanankakkaa ja päälle multaa.

sitten mä istutan sen mun tomskun siihen multaan niin, että se juuripaakku just ja just peittyy… Ja tietysti kastelen tosi hyvin lopuks :slight_smile:

Mulle täytyy kaikki vääntää tälleen rautalangasta :wink:

Paa pohojalle ensin pikkusen multaa, siihen sit kananjaskaa ja vielä kananjaskan päälle multaa, sit siihen se tomsku ja reiän tekkoon käypi puukkoki, sillä mä teen