Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 3, Suljettu

Ensimmäistä kertaa kylvin tomaatteja. Laitettiin osa multaan sunnuntaina ja osa kylvölautalle toissapäivänä. Sunnuntaina multaan kylvetyistä siemenistä huomasin eilen itäneen 3/6 ja tältä ne nyt näyttivät tänä aamuna. Ei kai ne nyt liian kauan ollut siellä pimeässä ja lämpimässä kylppärissä, säikähdin kun venyivät heti noin "paljon"? Siirtin nämä kolme itänyttä nyt heti kuitenkin viileään eteiseen ikkunan alle, siinä on öisin noin 16 astetta ja päivisin vähän enemmän. Oliko oikein? Vähennetäänkö nyt heti myös kastelua ja kuinka kuivaksi noi uskaltaa sitten päästää? Jostain luin, että kastelua pitäisi vähentää etteivät heti kasva ohuiksi huituloiksi… Niin ja nämä ovat siis kirsikkatomaatteja, lajista ei hajua, itsekerättyjä siemeniä viimekesäisestä tomaatistamme, jonka taimen ostimme kaupasta.

Alussa en päästäisi kuivahtamaan, koska juuri on vielä pieni. Jonkin aikaa koulimisen jälkeen olen aika vähällä kastelulla pitänyt.

Liikaa märkyyttäkin täytyy välttää.

Ihan sopivalta lämpötilalta tuo eteisesi vaikuttaa, kunhan eivät vetoa saa.

Hiphip hurrei tänään odotti postilaatikossa tomskun siemenet reimerseedsistä. Muutama lajike on 85vrk kylvöstä satoon jotka taidan laittaa lautalle lillumaan tänään:)

Vähästä se minäkin ilostun:)

Rillan taimia ei varmaan haittaisi, jos multa hieman ehtisi kuivahtaa ainakin pinnaltaan ennenkuin kastellaan uudelleen. Ainakin kuvassa näyttävät litimäriltä. Äkkiä ne kasvattaa tuollaista heikkoa vesiversoa, itsellä kävi ihan sama munakoisojen, chilien ja paprikoiden kanssa, kun viikonloppureissun aikana olivat päättäneet itää. Näppäränä olin laittanut mustan muovidunon väärinpäin päälle, etteivät kuivahda… Kyllä ne siitä väriä ja vähän tanakkuuttakin ovat saaneet, mutta hentoisia ovat edelleen, joten kouliminen isompaan voi olla haasteellista…

Joo, Rilla, katoin jo eilen että voisko niitä jotenki upottaa syvemmälle esm,no, mahtuuko noihin multaa vähän enemmän, tai sitt mie varovasti lusikan kanssa upotin kylmästi , kun meinaan viimeset kylvöt vähän unohtu myös pimeeseen niin venähtivät.Kato samalla tuota märkyyttä ja ripota vaikka kuivempaa tavaraa sekaan.Tässä ny mukamas kk.n kokemuksella puhun, mutta miulla ainaski auttoi tuohon honteluuteen.

Ilman muuta tietenkin kannattaa istuttaa syvempään, noita sirkkalehtiä myöten, kunhan on ensimmäiset kasvulehdet. Tomaatti kasvattaa varrestaan uusia juuria ja tanakoituu, kun valon määrä kasvaa. Itse olen vaan näppärä, että helposti katkaisen yhtään hujakat taimet toimenpiteissä, joten jos samaa vikaa on, niin ehkä kannattaa varmuudeksi laittaa vielä muutama tulemaan ja silmä tarkkana vahdata, heti kun alkaa näkyä lenkkiä mullan pinnalle, niin siirtelee valoon.

Minulla on muutama (6) tomaatin itua nousemassa ja yksi aukaisi jopa sirkka lehtiään. Kylvöstä on nyt kulunut 4 päivää. Ne ovat olleet noin +25 asteen lämmössä.

No voihan, luinkohan ohjeita nyt väärin. Menin heti istuttamaan ne syvempään - olisiko pitänyt odottaa eka niitä ensimmäisiä sirkkalehtien jälkeen tulevia lehtiä? Kuitenkin, piristyivät ja viertyivät silmissä kun nostin tuohon viileään ja valoisaan. Ja sain ne nyt istutettua myös syvemmälle, jos se oli oikein. Katsotaan miltä näytävät huomenna. :slight_smile: Kiitos kovasti neuvoista!

hyvin teit. on vaan helpompi käsitellä jo vähän isommiksi ehtineitä taimia, siksi se ens kasvulehtien jälkeen-ohje on annettu

Ja kaikkia aion kylvää  Don Kihot ei itänyt viimevuonna lainkaan 

Rilla, juurikin noin olisin itekki tehny, nyt sitte älä kastele liikaa, onks kuvaa, tosi kiva kun laitat kuvia heti alusta alkaen, auttaa muitakin alottelijoita, ja aattele kuin mielenkiintoista sulla itelläs on kesällä katella " siemenestä se lähtee" kuvia.

Tatti, mikä on tuo ihanan violetti juttu ??? yritin suurennuslasin kans tihrata, muttei saa selevää.

Tuol aikaisemmin oli juttua nupulla olevast tiny timistä, mutta hokasin vaan viime vuonna, että Micro Tom oli myös nopea, kylvö lautalle 2.4, nupulla 5.5 ja tässä mallissa oltiin 4.6. Ei nyt järin iso kasviksi, mutta nopea, jos se on tärkeä asia. Muistaakseni näille kävi huonosti, ruukkukasvina homehtui kuoliaaksi kuumalla terassilla.

Juu siis tällaisiksi ne nousi heti tunneissa, kun pääsivät viileään ja valoisaan

Ja tällaiset ne on nyt, kun istutin syvemmälle

Jos menee mönkään, ostan sitten kaupasta keväällä valmiit taimet pihalle. Olisihan se hienoa, jos edes yhden saisi kasvatettua siemenestä asti, ja vielä kun on itse kerätty siemen viimekesältä. Laitoin näitä tulemaan varmaan 15, joten epäonnistumisellekin on varaa. :slight_smile: Tämä palsta on kyllä ihan huippu, yksin olisin hukassa!

Kastele varovasti altapäin, äläkä päästä kuivumaan :slight_smile:

Näyttää hyvältä !! Etkä mitään valmiita ostele, jos siull on siemeniä, laita uusia vaan, ja sitäpaitsi myös pienet vastukset ja epäonnistumiset kuuluu siemenkasvatuksessa asiaan. Tarkotan muitakin ku tomaatteja.

Ja, ilman tätä Penttiä täss olis ollu ihan pimennossa itekkin.

AUTS, tulevan kesän runkotomaattien hoitaja (isäntä ) kyselee että montako voi laittaa 120 x 120 alalle , katoksen alle seinustalle, mie vastasin jo että.EI HAJUAKAAN.,eli kysympä nyt viisaammilta, kertokaa se hänelle.!!!

Minä oon istuttanut noin puolen metrin välein, tosin väleissä on sitten basilikaa tai jotain muuta yrttiä, samettikukkaakin. Eli tuolle alalle 5-6 tainta. Neliö vähän hankala, helpompi laittaa riviin.

Rilla, hyvältä nuo näyttää !

Kiinnitin huomiota tuohon sinun kasvatuspottiin, noiden turveruukkujen kanssa täytyy olla tosi tarkka sen kastelun suhteen. Ne kuivuu kamalan helposti. Itse luovuin niiden käytöstä kerran kokeiltuani ja siirryin käyttämään pieniä muovisia kylvöpotteja.

Ainakin siinä vaiheessa kun siirrät taimet isompaan astiaan, älä tee niin että istutat sen turveruukkuineen päivineen siihen (niinhän jossain neuvotaan että voi tehdä). Tottakai joku onnistuu noillakin ruukuilla loistavasti, kerroin vaan omat kokemukseni.

Tuossa juuri mietiskelin että kun 2 viikon päästä lähdetään 2 viikon reissulle etelän auringon alle niin kuinkahan käy min taimille kun rakas siippa niitä täällähoitelee hengiltä. Onneksi ovat vesiviljelyssä niin ei voi kamalasti mennä asioita mönkään:)
Kylvin Hitaampikasvuisia siemeniä suoraan lopulliseen kasvatuspottiin. Laitoin vermiculiittia ja lecasoraa parin sentin verran pohjalle ja siemen sinne. Lattialämmön päällä ovat itämässä nyt jotta vesi pysyy lämpimän mukavana.
Jatkossa lisätään kasvu-alustaa sen mukaan kun taimi kasvaa korkeutta kunnes kasvualusta on yltänyt ruukun yläreunalle asti sitten vain kasvattamaan ja lanoittamaan. Minulla menee liikaa aina taimia poikki kun niitä koulin isompaan ruukkuun joten jos nyt näin toimien välttyisi siltä harmilta… Ainoa mutta on kun, taimet luultavasti kasvavat sen verran lomareissun aikana että miehen pitäisi lisätä kasvu-alustaa taimille… kuinkahan sekin onnistuupi:) Pitää pittää lusikankäyttökoulutusta miehelle jotta osaa "rakkaudella" hoivata taimia ja lusikalla varoen lisätä kasvualustaa taimille sitten:) Vai kannattaisikohan suoraan käydä hakemassa kasvualustaksi sitä kivivillaa jonka kuution sitten istuttaa isompana syvempään kivivillakuutioon…Kivivillaa en ole koskaan kokeillutkaan, sehän ei tuottaisi ainakaan ongelmia jos käytän kiertovesipumppua esim vesi osassa…hmmmm mietintämyssyä päälle:)

Jatkan vielä Nuun perään että samat kokemukset on minullakin nuista turveruukuista. Jos ja kun niillä onnistut kasvattamaan siihen pisteeseen että istutat isompaan niin halkaise turveruukku muutamasta kohdasta  oikein märkänä niin juuret pääsevät helpommin levittäytymään. Kun turvepotti on märkä istuttaessa se ei kuivaakkaan mullassa niin nopsasti.

Olisi tarve saada vielä yksi perustomaattilaji ja yksi kirsikkatomaattilaji. Mitä suosittelisitte?

Tällä hetkellä perustomaateista löytyy Tamina, Goldene königin ja Moneymaker. Kirsikoista Black Cherry, Supersweet 100, Gardeners Delight, Ildi ja Sungold.

Noiden lisäksi jotain maukasta vielä…