Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 3, Suljettu

Tomaattikeskustelun osa 2:n sulkeuduttua uusilta viesteiltä jatkuu tomaatti-aiheinen keskustelu tässä

Katso myös: Tomaatti / Avomaa: Lajikkeet, Ominaisuudet, Tomaatti / Kasvihuone: Lajikkeet, Ominaisuudet , Tomaattigalleria: kuva/lyhyt kuvaus lajikkeista

Vastaan tässä nyt annaw:n edellisen ketjun kysymykseen.
Tatiana’'s TOMATObase:sta löytyy paljon hyvää tietoa ja kuvia useista perinnelajikkeista. Tatiana on Kandassa, mutta hänen listaltaan löytyy paljon myös Itä-Eurooppalaisia lajikkeita, joita voi tilata vaikkapa Seemenmailmasta.
Reinhard Kraftin sivuilta löytyy myös laaja kuvagalleria tomaateista.

Se ‘‘Dave’’ taitaa olla amerikkalainen versio ‘‘Pentille’’, ja sieltäkin löytyy kuvauksia tomaateista ja monesta muusta kasvista.

http://www.dn.se/sthlm/tomatens-hemlighet-avslojad

Ensi viikolla taidan kylvää tomaatit, joten olen nyt tehnyt listaa tänävuonna idätykseen menevistä tomaattilajikkeista. Yli sadasta ehdokkaasta on kuitenkin vaikea tehdä valintaa. Tällähetkellä valittujen joukko on 18 lajiketta, johon mahtuu ennen kasvatamattomia, muutamia vanhoja tuttuja, sekä joka vuosi listalle pääseviä kestosuosikkeja, kuten Black Cherry ja Gregori’s Altai.

Edit: Nyt listalla on 19, kun muistin Stupicen.

Mulla on tälläsiä:

Polfast
Orange Banana
Lycopersicon esculentum Mill. Violetti kirsikkatomaatti
Shokoladny
Joku isoterttunen kirsikka
Roman Candle
Green Zebra
Estonian Yellow Cherry
Maailma Ime
Chernomor (ihan paras )
Orange
Emerald Apple
Ildi
Giant Lemon
Orange Beef Heart
Black Pear

Seemnestä tulossa vielä
‘’‘‘Cour Di Bue Pink’’‘’
Mustlane
Don Kihot F1

19 lajia täälläkin 

Minäkin vähän tuumailin aloitella, mutta pysyn kohtuudessa määrällisesti, toivottavasti :smiley:

Parvekkeelleni pääsee tänä vuonna vain seuraavat:

Tumbling Tom Red ja Yellow
Maskotka
Tumbling Tiger
Ildi (ehkä)

Minulla on tänä vuonna tilaavieviä kokeiluja, kuten ruukku kokoinen kesäkurpitsa, paria eri paprikaa ja pepino, että pitää säästää tilaa :slight_smile:

Miun omat ovat tämän kokoisia. Nyt pitäisi jo istuttaa uudestaan syvempään, mutta multasäkki on pihalla.

Olen Excelissä työstänyt tämän vuoden listaa ja sinne on nyt päässet nämä 22 lajiketta.

Amish Paste
Benewah
Black Cherry
Black From Tula
Brandywine
Green Grape
Gregori’‘s Altai
Jaune Flammee
Kimberly
Neves Azorean Red
Ola Polka
Old Ivory Egg
Orange Russian 117
Paul Robeson
Pruden’‘s Purple
Rosalita
Shellenberg’'s Favorite
Silvery Fir Tree
Stupice
Sun Gold Hybrid
Triple Climber
Yellow Brandywine, Platfoot

PIhvitomaatteja on  vähän liikaa, joten niistä vois jonkun vaaleanpunaisen jättää pois tai vaihtaa kypsänä vihreään lajikkeeseen. Lista saattaa myös muuttua, kun alan kaivaa siemenlaatikkoa, sillä sieltä saattaa löytyä jotain mitä en ole kirjannut ylös.

Mä tartten suuremman kasvihuoneen tai sitten pitää muuttaa alueelle, missä tomaatit ei tartte kasvihuonetta…

Maskotkat saivat kunnian olla ensimmäisiä tomaatti kylvöjä tänä vuonna, katsotaan miten itävät ja mitä niistä tulee, kun ovat omasta sadosta kerättyjä :slight_smile:

Klikkasin itseni Sand Hill Preservation Center sivuille, kukaan tilannut sieltä? Tomaatteja on liikaa!

Ei ainakaan muistu mieleen. USAsta tilatessa on riski jäädä tulliin ja silloin menettää tomaatinsiemenet. Ainakin kerran on penttiläisille käynyt niin.

Kuinka paljon multatilaa tomaatti tarvitsee? n.30l saaviin ajattelin ensi kesäksi mutta sopiiko siihen kaksi vai vaan yksi runkotomaati?

Riippuu taimen koosta, mutta kyllä yhtä normaalikokoista eli kahden metrin korkuista tainta kohden riittää 10 litraa kasvutilaa, kastelu pitää sitten olla tarvetta myöten, eli kosteana jatkuvasti, mutta ei liian märkä. Ulkokasvatuksessa pitää olla pohjareiät. Kun taimet kasvaa, niin kastelua useammin. Mulla oli kasvarissa 8 litran pohjareikäiset pötit sora-alustalla, kastelu kerran päivässä, helteellä/hedelmävaiheessa tarkistus myös iltasella. Hedelmät kypsyivät näissä irtopöntöissä nopeammin kuin multapenkissä, jossa kasvu oli ehkä vähän liian rehevää.

No jos kaksi laitan. Kolmesta taitaa tulla turhan tiivis valonsaantia ajatellen.

Oon muutaman kerran laittanut pari (erilaista, mutta ~samankorkuista) tomskua samaan astiaan ja kaikilla kerroilla toinen tomsku kasvaa/tuottaa satoa normaalisti, mutta toinen kasvaa heikommin ja sato on olematon,
Onko muilla vastaavia kokemuksia?

on. ilmeisesti toinen aina saa paremman lähdön kasvulleen kuin toinen ja sitten vahvemman oikeudella jyrää sen heikomman…

Nyt sain hajuttomia kananjaska kakkaroita, joten on sitten millä lannoitella jahka on jotain lannoitettavaa :smiley: En kylläkään meinaa olla kovin antelias tuon kanssa, ettei kärähdä :slight_smile:

Ruukun pohjalle voi ½dl hyvin laittaa.

Aatostelin tuota sitten kun on maitotölkin aika, kun saavat siinä sitten elellä sinne toukokuulle. Vaan vielä minä odotan noita ekoja itäväksi, jos edes suostuvat itämään, kun ovat itse kerättyjä :smiley:

No ei minun sitten tarvinnut itämistä tämän kauempaa pohtia, ekat kaksi lenkillä.
Juuri 2h sitten kävin katsomassa viime vuoden merkintöjä Maskotkasta ja kiukuttelin hiljaisille purkeilleni, että miksi viime vuonna ei mennyt kuin 4pv itää, mitä te siellä niskuroitte, ylös sieltä.
Ja nyt siis meni aika tasan tunnilleen 4vrk itää, kun näihin aikoihin lapset käy nukkumaan ja saan rauhassa uppoutua kylvelyihini (eli en sentään kellon aikoja kirjaa ylös taulukkoon)  :D