Jatketaan tomaattikeskustelua tässä uudessa ketjussa. Aiempaan keskusteluketjuun voit palata tämän linkin kautta
Katso myös: Tomaatti / Avomaa: Lajikkeet, Ominaisuudet, Tomaatti / Kasvihuone: Lajikkeet, Ominaisuudet , Tomaattigalleria: kuva/lyhyt kuvaus lajikkeista
Miksi monet vierastavat pihvitomaatteja? Ovatko ne jotenkin vaikeita? Minulla viime vuonna ensimmäisenä kasvarikesänä iso moka se, että olin laittanut vahingossa pelkästään kirsikkatomaatteja, isoja tomaatteja edusti vainyksi Erk.
Ei sitä kirsikkatomaattimäärää kukaan syönyt, ja pikkasen turhautti kaltata pikkutomaatteja, kun soseita keitin. (lapset ei kestä kuorenpalasia)
Me syödään todella paljon kirsikkatomaatteja, niitä on kulhossa pöydällä, josta aina napsitaan ohimennessä. Lisäksi niitä menee salaatteihin ja ihan vaan sellaisinaan herkku-napostelu-lautaselle (meillä yleisin iltapala). Eihän niitä tsoiaankaan jaksa kaltata kastikkeita varten (kokeiltu on, puuh), mutta kastikkeisiin taas saa minusta tiukemman koostumuksen helpommin pastatomaateilla, jotka ovat kohtuu isoja ja niissä ei ole niin paljon vetistä siemenmassaa. Kepsutistakin tulee nätimpää kun siinä ei ole ihan hirrrrweästi sienemiä. Keskikoon tomaateista saa hyvää tomaattisalaattia (sellaista siivutomaattia) ja ne ovat mahtavia uunitomaatteja ja grillissä paahdettuina puolikkaina, mutta en sitten keksi muuta käyttötapaa pihvitomaateille? Ja niitä ei tarvitse montaa niin on jo lirissä kastikemäärän kanssa Viime vonna suurimmasta tomskusta tuli kokonainen kastikeannos Minusta moni suosii nimenomaan pihvitomaatteja ja minusta olen vähemmistössä mieltymysteni kanssa
Miulla on melkein kaikki pihvitomaatteja, pyöreää laatua jotka ovat helppoja kaltata. Pari kolme kappaletta vain laitan kirsikkatomaatteja.
pastatomaatteja??
Tarkoitan luumutomaatteja Esimerkiksi ‘‘Roma’’. Siis sellaisia isoja suippoja teräväkärkisiä jopa, minusta kaikki luumutomaatit eivät ole tällaisia. Mulle tulee niistä aina mieleen joku italialainen mamma keittämässä pastakastiketta…
Paste Tomatoes, paksulihaisia, tiiviitä, vähäsiemenisiä. Tomaattikastikkeisiin ja muutenkin ruuanlaittoon erinomaisia. Opalkaa olen kasvattanut ja pidän siitä kovasti, tiukkaa tavaraa. Löytyy tuosta linkin takana olevasta paste tomaatti-listauksesta sekin.
Haluaisin neuvoja, kun tuo exotic garden kuvasto tuli. Haluaisin tomaatteja, joista ei tarvi poistaa varkaita. Viime vuonna oli jotain kirsikkatomaattia ja mahtavan sadon tekivätkin.
Kiinnostas muutkin lajikkeet, jotka ei tekisi varkaita. Onko antaa vinkkejä
pippuri, Totem ja Balkonzauber ainakin ovat sellaisia joista ei tarvitse poistaa varkaita
Onkohan tähän tautiin jotain parannusta tai tukiryhmää, sillä tilasin tänään Kanadasta ja USA:sta kymmenen minulle uuden tomaattilajikkeen siemeniä vaikka varastossa on jo valmiina siemeniä lajikkeille, joita en ole vielä koskaan kasvattanut. Viime syksynä vannotin itselleni, että kasvattaisin vain muutaman tomaatin ja nekin noita jo hyviksi todettuja. Innostuin vaan niin viimekesän matalakasvuisesta New Big Dwarfista, että tilasin samanlaisia lisää ja muutaman uuden kirsikkatomaatinkin.
Toivottavasti posti tuo nuo perille. Tulossa pitäisi olla Dwarf Arctic Rose, Dwarf Mr. Snow, Henderson’'s Ponderosa, Anmore Dewdrop, Al-Kuffa, 506 Dwarf Bush Early, Rosella Purple, Purple Bumblebee, OSU Black/Indigo Rose ja Brandywine Cherry.
Kaikki tilaamani ovat avopölytteisiä stabiloituneita lajikkeita, eli siementen keräys omista hedelmistä on mahdollista.
Noista "dwarfeista" ei myöskään tarvitse poistaa varkaita vaikka osa niistä onkin sellaisia päättymättömiä lajikkeita.
Ei tähän taida olla parannuskeinoa Mä haluan kans joka vuodeksi jotain uutta kasvatettavaa ja kun olen aivan tomaattihullu niin nyt täytyy taas yrittää löytää jotain mielenkiintoista siementä kylvettäväksi. Mä käyn taas vähän väliä siellä Tomatofest sivulla lukemassa ja ihailemassa tomaatinkuvia . Voin jo nyt tuntea nenässä kasvihuoneen ja tomaatintaimien tuoksun kun muistelen viime kesän jättisuurta tomaattisatoa ja toivon että tuleva kesä olisi yhtä ihana. Tomaatinkasvattaminen on vaan niin hauskaa
Juu ei ole parannuskeinoa, mutta täällä on ainakin tämä meidän tukiryhmä tomaattiholisteille
Kevät kun ei vaan starttaa kunnolla, ennen kuin haistaa hyppysissään tomaatin tuoksun ja kesä ilman tomaatteja ei ole kesää nähnytkään.
Laitoin muuten sen siementilauksen menemään.
Tuli tilattua pari muutakin, vaikka homman piti olla ihan hanskassa, onneksi sentään kykenin jonkun tolkun pitämään, kun tila on tuolla parvekkeella varsin rajallinen
Tilasin siis seuraavat kokeiluun menevät, revin vaikka perslihasta ajan näiden hyysäykselle kesällä
‘Cal-J’
‘Supermarzano’ F1
‘Cream Sausage’
‘Gold Nugget’ pensas
’ Incas’ F1 pensas
Ensimmäiset kolme on siis runkotomaatteja, joten tänä vuonna se on kyhättävä niille sitten jonkinlainen tukihärveli kattoon. Tänä vuonna meinasin myös iskeä ainakin nämä rungolliset suoraan säkkiin kasvamaan, koska ainoa kohta johon parvekkeella tulee näille tarpeeksi valoa, on suorastaan paahteinenkin ajoittain, joten kosteus ei saisi päästä hujauksessa taivaantuuliin kasvupohjasta. Itse säkki on myös helppo varjostaa taimien kasvettua tarpeeksi, jolloin pystyy pitämään myös kasvupohjan lämmön hallinnassa.
Pensas lajikkeet nyt on ihan turmioksi minulle, joten ei ollut mikään yllätys, että nuo jotenkin eksyi "vahingossa" tilauslistalle. Noh, Maskotkan kaveriksi sopivat mainiosti, kun tilaa on varmasti juuri passelisti, kun jätän tänävuonna muut kokeilut väliin
Hyvä, että on tukiryhmä, oletteko lanka vai keppi Mulla tämä ei näytä loppuva, vaikka kuinka varovainen yritän olla, niin aina vaan pitää kokeilla uutta ja planttuja pitää joka vuosi olla kymmeniä…
Hahaa, juu, jokin vieroitushoitola olisi jo tarpeen, sen verran krooniselta addiktiolta vaikuttaa Onneksi on täällä vertaisryhmä ymmärtämässä … muuten olisi jo aika hälyttävää. Saa nähdä keväällä, jos yritän pienelle parvekkeelleni saada mahtumaan niin monta kuin arvelin (kymmenen ainakin) , ja vanhempien terassille / pihalle lisää hoidokkeja kasvamaan (ne loput parikymmentä…)… Naapurit toivottavasti eivät hälytä piipaa-autoa paikalle…
Naurattaa jo ajatus ensi kesästä ja mahdollisista pihakeskusteluista vanhempien naapurustossa… Puheet smurffeista, vihreistä seeproista ja vihermakkaroista saattavat saada sääliviä katseita, tai sitten eivät hätkäytä lainkaan - isäni on sangen puheliaana tunnettu vääräleuka, jolta on totuttu kuulemaan monenlaista, joten ehkä puheet smurffien kasvatuksesta menevät samaan piikkiin…
Kerro sitten, paapelo, kuinka tuo ‘kermamakkara’ kasvaa Suomessa! Nuo ‘pötkylälajit’ ovat olleet toivelistalla siitä asti, kun opin sellaisia olevan olemassa.
Tämä on loputon suo, jos ei rajaa laita johonkin… Pitäisi viedä kai osa avomaalle kasvamaan, mutta en oikein uskalla jättää niitä sinne - haluan ‘vaavien’ olevan lähellä ja aina silmien alla. kasvimaa kun on kauempana ja vaatii joko pyörä- tai autokyytiä… Tosin moni muukin kasvattaa siellä tomaattejaan, ehkä minäkin uskallan viedä sinne kalliita aarteitani… Olin päättänyt varata sen vihreille vihanneksille ja porkkanoille, mutta jos lista repeää tolkuttomaksi, (eikä kaikkia taimia voi avuliaiden naapurienkaan hoteille antaa…) on kai uskallettava istuttaa osa sinne paljaan taivaan alle…
Kerron toki. Tuo on aika “trooppinen” tuo parveke kesällä, joten uskoisin sen pärjäävän tuolla hyvin. Yöpakkasetkaan kun eivät pääse kiusaamaan alkukesästä, kun elellään täällä neljännessä kerroksessa ja parveke varustettu lasituksilla.
Ihan jo siksikin päätin hyljätä kaikki muut (eli paprikat, mansikat ja sen sellaiset), kun kirvaepidemia oli taas viimevuonna aivan naurettava.
Yläkerran rouva kasvattalee onnellisena orvokkeja joka kesä ja ne orvokit on sellaisia kirvamagneetteja. Rouva ei tiedä ilmeisesti ongelmasta, enkä oikein ole saanut infoa perille, kun suomi tai muut kielet ei taivu venäjän ohella häneltä.
Tuulisella säällä niitä pirulaisia oikein näkee tippuvan meidän parvekkeen “räystäälle”, yök.
Tomaatteihin eivät kirvat koske, joten voin olla hyvillä mielin ilman mäntysuopa litkuja.
Kirvat ilmaantuivat minullekin loppukesästä, todennäköisesti paprikan houkuttelemina … se oli varsinainen kirvamagneetti, josta ötökät levisivät tomaatinlehdillekin (tosin tomaatit eivät olleet moksiskaan eivätkä saaneet minkäänlaisia vaurioita…)
Samettiruususta ei ollut sanottavampaa apua torjuntataistelussa.
Odotan innolla sitä, miltä eri kirsikkalajit vertautuvat toistensa kanssa. Jos laitan kaksi erilaista vierekkäin (vaikka Coyote ja Snow White), hauska vertailla kasvutapaa, kukintaa ja kestävyyttä… Varsinkin, kun kyseessä on samannäköiset ja väriset lajit. Njamjam, odotan jo makuhermojen hiomista eri aromien tunnistamisessa …
Onkohan nämä vuoden ensimmäiset?
Amppelitomaatti Venus, kylvetty viime tammikuussa ja alasleikattu marraskuussa. Nyt Joulun tienoilla on innostunut kunnolla kukkimaan.
Otski,oon vähän kateellinen(suorastaan vihreä)